معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

کسر خدمت سربازی در ستاد هوایی معاونت علمی/ تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی در جشنواره ملی فجر

معاونت علمی این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در جشنواره ملی فجر، تحقق ارتقای امنیت ملی کشور با پیشرفت حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، استارت‌آپ‌ها می‌توانند تفکر یک مدیر قدیمی را تغییر دهند و کسر خدمت سربازی و حمایت از پایان نامه‌ها در ستاد هوایی معاونت علمی از جمله مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در جشنواره ملی فجر

امیر محمد کافی، دبیر اجرایی جشنواره ملی فجر گفت: این جشنواره برای اولین بار در کشور و با هدف تحقق یکی از اهداف اصلی نظام، «اقتصاد مقاومتی- اقدام و عمل»  برگزار شده است.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کارگروهی و جمعی میان دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله اهداف دیگری بود که ما از طریق برگزاری این جشنواره خواهان رسیدن به آن بودیم.

دبیر اجرایی جشنواره ملی فجربا اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: شناسایی استعداد‌ها و نخبگان پنهان کشور و آموزش به آنها از طریق این جشنواره عملیاتی می‌شود و  این جشنواره با برقرای ارتباط مثلثی میان مدرسه، دانشگاه، صنعت به طرح ها جهت می‌دهد و در راستای تجاری سازی آنان قدم بر می‌دارد.

استارت‌آپ‌ها می‌توانند تفکر یک مدیر قدیمی را تغییر دهند

سیروس وطن‌خواه دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌ معاونت علمی و فناوری گفت: بدون شک‌ آینده کشور در گرو انرژی‌های مختلف‌ است و اگر مشکلی در حوزه آب و یا دیگر انرژی‌ها به وجود آید، آینده کشور دست‌خوش تغییراتی خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌ در رابطه با وضعیت انرژی در ایران گفت: علی‌رغم تمام فعالیت‌هایی که از سال‌های گذشته تا به امروز در حوزه انرژی انجام داده‌ایم، وضعیت‌ انرژی‌ در کشور خوب نیست و روش عرضه‌ و تقاضا و همچنین بهینه‌سازی در مصرف انرژی وضعیت خوبی ندارد؛ با تمام شاخصه‌ها، شاخصه‌های داخلی و شاخص‌های بین‌المللی‌ ایران نتوانسته است رتبه خوبی در حوزه انرژی کسب کند و اگر این وضع ادامه داشته باشد معلوم نیست در سال‌های آینده به کجا خواهیم رسید‌.

کسر خدمت سربازی و حمایت از پایان نامه‌ها در ستاد هوایی معاونت علمی

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری گفت: حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فرصت‌های مطالعاتی پسادکترا برای تکمیل پژوهش‌های مرز دانشی داخل از مهم‌ترین اولویت‌های تعیین شده در ستاد است که بری تحقق این هدف، اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی افزود: به طور مثال، انتشار مقالات و کتب یکی از این اقدامات بود و این کار منجر به حمایت از ثبت پتنت و بهبود فرآیند ثبت اختراع داخلی و داوری بیش از ۲۵ اختراع داخلی شده است.

به گفته منطقی، اعتبار مصوب برای این طرح ۱۲۰۰ میلیون ریال بوده که به حمایت از بیش از ۳۰ عنوان پایان نامه و بالغ بر ۲۰ عنوان کتاب و اعطای کسر خدمت علاوه بر حمایت مالی منجر شده است.

جشنواره ایران ۱۴۳۵ دریچه‌ای برای بستر سازی توسعه گفتمان علم و فناوری در جامعه

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نخستین جشنواره مهارتی علمی تخیلی نوجوان "ایران ۱۴۳۵ " با اهدافی همچون ارتقای توانایی، آفرینشگری و خلاقیت و همچنین فرهگسازی و ترویج روحیه کارآفرینی در کودکان و نوجوانان، بسترسازی برای ارائه ایده‌های بکر و نو در حوزه‌های علمی، آشنایی با فناوری‌های نوین، به ویژه دانش آموزان این جشنواره برگزار می‌شود. جشنواره ایران ۱۴۳۵، دریچه‌ای برای بستر سازی توسعه گفتمان علم و فناوری در جامعه دانش آموزی از منظر تقویت خلاقیت است. این جشنواره در نظر دارد تا دورنمای فناوری و نوآوری را به ذهن کاوشگر جامعه مخاطب بسپارد تا از پرواز فکر، جوانه‌های خلاقیت شکوفا شود.

یارانه استفاده از خدمات به اعضای شبکه آزمایشگاهی داده می‌شود

رضا اسدی مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری بیان کرد: سال 96، بیش از پنج هزار و 600 شخص حقیقی و حقوقی در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی عضو شدند و بیش از یک هزار و 800 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور از حمایت‌های این باشگاه استفاده کردند.

وی افزود: شبکه آزمایشگاهی حدود 30 میلیارد ریال یارانه استفاده از خدمات آزمایشگاهی در قالب طرح‌های تخفیف دریافت خدمات به دانشجویان، اعضای هیئت علمی، برگزیدگان بنیاد نخبگان، منتخبین المپیادهای علمی دانشجویی و دانش‌آموزی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

تحقق ارتقای امنیت ملی کشور با پیشرفت حوزه علوم و فناوری‌های شناختی

 سید کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد: با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی بساری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی این حوزه در کشور تامین شده است.

وی گفت: در واقع کمک به ارتقای امنیت ملی با استفاده از علوم و فناوری های شناختی در عرصه ملی و بین المللی یکی از اولویت های جدی این ستاد است. چرا که توانمندی در تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز ارائه‌کنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامه‌های توسعه و تعالی ارائه خدمات شناختی کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار