صادق دقیقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فیلم نامه ها نیاز به ایده های خلاق دارند/برخی کارگردانان فکر می کنند کامل شده اند

کارگردان سینما گفت:کارگردانانی که پیش از این فیلم‌های خوب می‌ساختند، از نظرات و ایده‌های افراد مختلف استفاده می‌کردند.

صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در پاسخ به اینکه با وجود رمان های خوبی که می توانند به فیلمنامه تبدیل شوند،چرا اصرار داریم که روی فیلمنامه های بی کیفیت کار کنیم ؟اظهار کرد:شاید برخی از سینماگران ما یا بلد نیستند یا نمی خواهند و یا به هر علتی تمایل ندارند روی فیلمنامه هایی که براساس رمان های خوب نوشته می شود،کار کنند.

وی افزود:من اخیرا در جشنواره جهانی فجر ، فیلمی را دیدم که یکی از کارگردانان بزرگ ما آن را تولید کرده بود اما کیفیت لازم به خصوص در فیلمنامه نداشت.

صادق دقیقی با بیان اینکه وقتی به فیلمهای قبلی چنین افرادی نگاه می کنیم متوجه می شویم که روی فیلمنامه خوب  کار می کردند، ادامه داد:کارگردانانی که پیش از این فیلم های خوب می ساختند  از نظرات و ایده های افراد مختلف استفاده می کردند اما اکنون با مرور کارها متوجه می شویم که در نگارش فیلمنامه و بازنویسی از کسی کمک نمی گیرند و  بسیاری از کارگردانان ما فکر می کنند کامل شده اند در صورتی که فیلمسازی یک روند است یعنی به گونه ای است که مداوم تغییر می کند و فیلمساز  باید به روز باشد تا بتواند رشد کند و فیلمنامه نویسی نوین که در ده سال اخیر مباحث جدیدی را مطرح کرده را بیاموزد.

وی  گفت:برخی از فیلمنامه نویس ها نیز فقط  به الگو برداری و پیروی از افراد برجسته فیلمنامه نویسی نوین اکتفا می کنند که در این صورت فیلمنامه جان و خون ندارد و به نتیجه ای که می خواهند نمی رسند بنابراین کار گروهی روی فیلمنامه در نگارش آن،اثر بسیار خوبی دارد.

نویسنده و کارگردان سینما ادامه داد: گاهی پیش می آید که فیلمنامه مسیر دیگری را طی می کند و وقتی به صورت گروهی روی آن کار می کنیم متوجه می شویم که از لحاظ کیفی شرایط بهتری پیدا می کند.

صادق دقیقی با بیان اینکه مهدویان  چنین کاری را انجام می دهد، افزود:فکر می کنم که باید از ذهنیت ها استفاده کرد حتی برخی از دانشجویان نیز فکرهای خوب،نوین و جدیدی دارند که می توان از آنها بهره برد ولی متاسفانه برخی فیلمسازان که پیش از این فیلم های خوبی تولید می کردند فکر می کنند که خیلی کامل هستند و اصلا از فکرها و ایده های خوب و افراد جوان مستعد استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد:کار گروهی روی فیلمنامه و استفاده از ایده های دانشجویان به این افراد نیز روحیه می دهد بنابراین باید در فیلمنامه مشورت کرد.

نویسنده و کارگردان سینما درباره اهمیت قهرمان در فیلم های سینمایی این روزها خاطرنشان کرد:من احساس می کنم در ایران اگر فیلمی قهرمان داشته باشد به آن برچسب فیلم فارسی می زنند، این در صورتی است که ما نمی خواهیم سوپر هیرو بسازیم و قصد داریم قهرمان بسازیم.سوپر هیرو را هالیوودی ها می سازند.

صادق دقیقی گفت:امروز مردم دوست دارند که فیلم ها قهرمان داشته باشند چراکه روحیه مردم را بهتر می کند.

انتهای پیام/

ویژگی فیلمنامه خوب از نگاه صادق دقیقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
دقیقا با نظرات ایشان موافق هستم. اگر به این نحو پیش برویم تا دو سال دیگه فیلم قابل دیدن نداریم.