رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

طرح تحول سلامت بلندپروازانه بود/ معیاری برای انتخاب دانشجو رشته پزشكی نداریم

فاضل گفت: کسى که مى خواهد پزشک شود باید خصوصیات ویژه اى داشته باشد، اما هیج معیاری برای انتخاب دانشجو در این رشته نداریم.

طرح تحول سلامت بلندپروازانه بود/ معیاری برای انتخاب دانشجو رشته پزشكی نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در نشست خبرى كنگره جراحان که امروز برگزار شد با بیان اینكه رشته پزشكی نیاز به خانه تكانی دارد گفت: چون جان انسان ها با پزشكان در ارتباط است به همین دلیل هر كسى نمی تواند پزشک شود و كسى كه مى خواهد پزشک شود باید خصوصیات ویژه اى داشته باشد اما متاسفانه هیج معیاری برای انتخاب دانشجو رشته پزشكی به جز نمره كنكور نداریم.

وی ادامه داد: این روش به نظر من شیوه درستی برای انتخاب دانشجو در رشته پزشكی نیست، یک تونل هفت یا هشت ساله برای تحصیل دانشجویان رشته پزشكی گذاشتیم و هركس می خواهد وارد رشته پزشكى شود و این مسیر را ادامه دهد باید در این تونل حركت كند هر چند كه این مسیر انتهایى ندارد.

فاضل اظهار كرد: یكی از اشكالات دوره پزشكی این است كه دكترای پزشكی پیوسته است و توصیه های ما در فرهنگستان پزشكی این است كه دكترای پزشكی بعد از لیسانس نه بعد از دیپلم شروع شود.

طرح پزشکی بیگاری كشيدن از فارغ‌التحصیلان رشته پزشكى

فاضل اظهار كرد: مشکل اصلی طرح تحول این است که در هیچ‌ جاى دنیا این طرح به این شکل قابل اجرا نبوده است و به واقعیت نمی‌رسد و نمى تواند موفق باشد زيرا نمى توان تمام هزینه‌های درمان را رايگان كرد.

رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به مشكلات پزشكان طرحى گفت: طرح پزشکی بیگاری كشيدن از فارغ‌التحصیلان رشته پزشكى بوده و این بسیار ظالمانه است که پزشک طرحی اجازه تأسیس مطب ندارد.

فاضل گفت: قبل از انقلاب هزینه‌های هنگفت مادی و فرهنگی در اعزام بیماران به خارج از کشور بسيار بالا بود و اكنون نیازی به اعزام بیماران برای درمان به خارج از کشور نیست.

وضعیت جراحی در ایران درخشان است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به  درخشش علم جراحی  ایران عنوان کرد: به نظر من در کشور ما در  جراحی خودکفایی حاصل شده است البته آمار دقیقی از تعداد جراحی‌ها در کشور نداریم، وضعیت جراحی در ایران درخشان است.

وی ضمن انتقاد از افزایش بی‌رویه دستگاه‌های تشخیصی در کشور عنوان كرد: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران دستگاه‌های تشخیصی به اين ميزان وجود ندارد و این منحر به افزايش هزینه‌های نظام سلامت شده است.

رایگان بودن هزینه‌های درمان امکان‌پذیر نیست

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه به مشكلات طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: اولین مشکل طرح تحول سلامت، نام غلط این طرح است، طرح تحول سلامت، طرح درمان است و به سلامت خیلی ارتباطى ندارد.

فاضل ادامه داد: مشکل اصلی طرح تحول این است که در هیچ‌ کجای دنیا این طرح به این شکل قابل اجرا نبوده و به واقعیت نمی‌رسد و بلندپروازانه بود، چون رایگان بودن هزینه‌های درمان امکان‌پذیر نیست، لازمه اجرای طرح تحول سلامت با موفقيت، داشتن یک وزارتخانه بسیار قوی و نظارت مستمر بر روند اجرای آن است.

رئيس سازمان نظام پزشكى با اشاره به افزايش درآمد برخى گروه هاى پزشكى در طرح تحول سلامت اظهار كرد: برخی گروه‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی درآمدهاى غير عادى به دنبال اجراى طرح تحول سلامت داشتند و اين منجر به برهم خوردن موازنه درآمد در نظام سلامت شده است.

فاضل با اشاره به مشكلات بودجه اى طرح تحول سلامت گفت: هزینه‌ها و بودجه طرح تحول سلامت به قدری بالاست که اگر تمام بودجه مملکت هم به این طرح بدهند، کفاف آن را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر طرح تحول سلامت به منظور کمک به بیماران محروم و بی‌بضاعت اجرايى شد اما اين شیوه اجرا تا چند سال قبل در بیمارستان‌های آموزشی اجرا مى شد و خدمات درمانی برای بیماران در این بیمارستان‌ها با بودجه بسیار کمتر طرح تحول سلامت رایگان بود.

رئیس جامعه جراحان ایران با پيشنهادى براى حل مشكلات طرح تحول سلامت عنوان كرد: پیشنهاد من این است که به جای طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های آموزشی را برای خدمت رسانى به مردم رایگان کنیم و بودجه را به بيمارستان بدهيم.

میزان شکایات در ایران از پزشکان یک‌دهم درصد است

رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به آمار خطای پزشکان در کشور گفت: میزان شکایات در ایران از پزشکان یک‌دهم درصد بوده درحالی‌که در آمریکا این آمار رقمی حدود 3 درصد است، و بسیاری از شکایات در دادگاه حل اختلاف برطرف می‌شود و اصلاً در صحن دادگاه انتظامی مطرح نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علت اصلی نارضایتی مردم از پزشکان رنجیدگی و دلخوری است، اظهار کرد: شعار ما این بوده که ریشه شکایت‌ها را بخشکانیم و راه‌حل این مسئله برخورد صمیمانه و محترمانه پزشکان با مردم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گمانه زنی ها در مورد افزایش 5 درصدی تعرفه های پزشکی گفت: من اکراه دارم در مورد کم و زیاد بودن تعرفه‌ها صحبت کنم اما در حال حاضر داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی هستند چراکه سال هاست، تعرفه‌ها منجمد شده و از طرفی دستمزد پرسنل 20 درصد افزایش یافته است و افزایش 5 درصدی تعرفه ها تکافوی هزینه ها را نمی دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد:  مؤسسات پزشکی با این میزان افزایش تعرفه نمی‌توانند نوسازی و هزینه های تجهیزات پزشکی را تامین کنند و اگر 5 درصد افزایش تعرفه‌ها نیز تصویب شود متناسب به هزینه‌های جاری و تورم نیست و احساس نگرانی در این زمینه وجود دارد، همچنین گردش مالی داروخانه‌ها مناسب نیست و به دنبال همین موضوع چند روز پیش شاهد تجمع آنها در مقابل نظام پزشکی بودیم.

بزرگ‌ترین چالش کنونی کشور مسئله اخلاق است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش کنونی کشور مسئله اخلاق است و متأسفانه اخلاق عمومی در سطح جامعه  سیر صعودی نداشته و حتی سیر نزولی داشته و بدبختانه این مسئله شامل جامعه پزشکی هم شده است، درحالی‌ که پزشکان باید در جهت عکس می‌بودند.

فاضل با اشاره به تشکیل گروه‌های اخلاق پزشکی گفت: امیدوارم همه انجمن‌ها با رعایت اخلاق در جامعه پزشکی به نتایج خوبی  در راستای جلب رضایتم مردم برداریم.

آمار بالای تصادفات در ایران

فاضل  در خصوص برگزاری چهل و دومین کنگره علمی سالانه جراحان ایران اظهار کرد: جامعه جراحان در حال حاضر با 23 رشته مرتبط بوده و از اوایل انقلاب تشکیل شده است.

وی ادامه داد: جامعه جراحان ایران در انقلاب آموزش‌های وسیعی در ارتباط با زخم‌های گلوله که در نجات جان مجروحان حائز اهمیت بود ارائه داد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شود و امروز نیز به‌روز کردن علم جراحان از اهداف این جامعه و همچنین برگزاری کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران است.

رئیس جامعه جراحان در ادامه با بیان  اینکه تروما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در کشور ما است، گفت:  تصادفات در ایران آمار بالایی از قربانیان را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل یکی از مباحث اصلی چهل و دومین کنگره علمی سالانه جراحان ایران مبحث تروما است.

در ادامه  سیاوش صحت دبیر علمی چهل و دومین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران گفت : 54 درصد علت مرگ و میرها در ایران ناشی از ضربه های مغزی است که بیشتر این مورد در موتورسواران و به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی رخ می دهد، اکنون حدود 10 میلیون موتورسوار در کشور داریم که یک سوم آنها گواهی نامه موتور ندارند.

وی با اشاره به برخی آمارهای موجود در تصادفات که موتورسواران در آن نقش دارند، گفت : طبق آمار فرهنگستان علوم پزشکی در 62 درصد تصادفات رانندگی، موتورسواران یا عامل تصادف هستند یا در بروز آن نقش دارند.

صحت عنوان کرد: در حال تدوین راهنماهای بالینی در زمینه درمان مجروحان جنگی و بلایایی طبیعی هستیم تا در صورت نیز بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم زیرا در زلزله کرمانشاه دیدیم که عملا ستاد بحرانی وجود ندارد و هر دستگاهی مستقل عمل می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار