مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت:

بیماری مالاریا تا سه سال آینده در ایران به صفر می‌رسد

مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران یکی از ۲۰ کشوری است که تا سه سال آینده بیماری مالاریا در آن به صفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،پدرو النسو مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت امروز در دیدار با استاندار هرمزگان در بندرعباس گفت: ایران یکی از ۲۰ کشوری است که تا سه سال آینده بیماری مالاریا در آن به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیماری مالاریا یکی از مشکلات مهم در جهان است ، افزود: اکنون ۹۰ کشور در جهان با این بیماری درگیرند و سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و ۵۰۰ هزار نفر نیز می‌میرند.

مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت هدف از سفر به ایران را بازدید از پیشرفت‌های ایران در این زمینه و آشنایی با اقدامات انجام شده برای حذف مالاریا و الگو قرار دادن آن برای کشور‌های دیگر اعلام کرد.

 پدرو النسو افزود: مبارزه با بیماری مالاریا بعد از به صفر رسیدن و حذف به پایان نمی‌رسد و باید مبارزه با برای جلوگیری از برگشت دوباره ادامه داشته باشد.

وی گفت:در سریلانکا مبارزه با بیماری مالاریا پس از رسیدن به ۱۷ مورد کاهش یافت که عدم دقت در ادامه کنترل، افزایش آن به یک میلیون مورد شد.

مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت افزود: سه سال پیش وزرای بهداشت دنیا یک برنامه راهبردی ۲۰۳۰ برای حذف جهانی مالاریا را تدوین و امضا کردند.

 رئیسی مدیر برنامه مالاریای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: ابتدای انقلاب صد هزار نفر به بیماری مالاریا مبتلا بودند که اکنون این آمار به کمتر از ۷۰ مورد رسیده است.

 رئیسی افزود: مبارزه با این بیماری در هرمزگان نیز چشمگیر بوده و اکنون به کمتر از ۱۰ مورد رسیده است.

استاندار هرمزگان نیز گفت: در این استان مبارزه خوبی با بیماری مالاریا شده است و مواردی که وجود دارد به علت ورود اتباع بیگانه است.

فریدون همتی افزود: مبارزه برای حذف این بیماری در استان ادامه دارد.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی بویژه در کشور‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است.

این بیماری به صورت عفونت حاد با تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه آن است.

انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ف

ایران الگوی موفق در مبارزه با بیماری مالاریا در جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.