وزیر اقتصاد آلمان نسبت به اتخاذ رویکرد متقابل از جانب اتحادیه اروپا علیه تعرفه‌های وارداتی آمریکا هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در حالی که قرار است آمریکا به زودی تعرفه‌های وارداتی بر واردات فلزات علیه اتحادیه اروپا وضع کند و کشورهای این اتحادیه نیز در حال بررسی وضع مالیات وارداتی بر کالاهایی نظیر آلومینیوم، فولاد، آب پرتقال و موتور سیکلت علیه آمریکا هستند، وزیر اقتصاد آلمان نسبت به وقوع جنگی تجاری هشدار داده است.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «نظر من این است که نه آمریکا و نه اروپایی‌ها نباید خطر وقوع جنگ تجاری را به جان بخرند.»

وی همچنین به اهمیت تعهد به گفتگوها به جای وضع تعرفه‌های مالیاتی علیه کالاهای آمریکایی اشاره کرد. بر اساس گفته‌های آلتمایر، جنگ تجاری احتمالی میان اروپا و آمریکا به روابط کشورهای اطراف اقیانوس آرام آسیب وارد خواهد کرد.

آلتمایر با اشاره به شرایط حساس روابط اتحادیه اروپا و آمریکا در مسئله تجاری و گمرکی، هزینه‌های دفاعی و بودجه تخصیص داده شده به ناتو و توافق هسته‌ای ایران، گفت: «سیاست تجاری 40 سال گذشته در خطر است.»

این سیاست‌مدار که عضو حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، است توصیه کرد اروپا برای آمریکا انتخابی دیگر قائل شود. اکنون کابینه آلمان در حال بررسی احتمال حصول یک توافق تجاری جامع با آمریکا است.

وزیر اقتصاد آلمان گفت وضع تعرفه‌های گمرکی از جانب اتحادیه اروپا علیه برخی از کالاهای آمریکایی «هوشمندانه نیست.»

وی با اشاره به این‌که در صورت وضع تعرفه‌های سنگین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان تحت فشار قرار خواهند گرفت، گفت: «ما نباید رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را اتخاذ کنیم.»

نوربرت روتگن، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان، نیز اظهاراتی مشابه را بیان کرده است. وی پیشتر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود اتحادیه اروپا نباید علیه آمریکا اقدام متقابل انجام دهد؛ اما باید بر موضع خود مبنی بر حل و فصل اختلافات از طریق حصول توافق تجاری جامع با واشنگتن تاکید کند.

این در حالی است که کمیسیون تجارت اتحادیه اروپا خواستار اتخاذ رویکردی سختگیرانه در قبال آمریکا است و هرگونه احتمال انجام مذاکرات با آمریکا را پیش از آنکه اتحادیه اروپا از «معافیت گمرکی بدون پیش شرط و دائمی» خود اطمینان حاصل کرده باشد، رد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در برنامه خود برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای دیگر که شامل شرکای مهم واشنگتن از جمله کانادا، مکزیک و کره جنوبی نیز شده است، اتحادیه اروپا را به طور موقت از پرداخت این تعرفه‌ها معاف کرده است. کاخ سفید در روز 1 مه (11 اردیبهشت) درباره معافیت موقت اتحادیه اروپا از پرداخت این تعرفه‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این مسئله یکی از موضوعاتی بود که در دیدار اخیر آنگلا مرکل و دونالد ترامپ در آمریکا مطرح شد. همچنان مشخص نیست آمریکا معافیت دائمی مالیاتی برای اتحادیه اروپا در نظر خواهد گرفت یا خیر.

مرکل پس از دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «این که رئیس جمهور در این‌باره تصمیم خواهد گرفت کاملا واضح است. ما درباره اوضاع کنونی تبادل نظر کردیم. تصمیم‌گیری نهایی با رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.»

این در حالی است که ترامپ در پی ملاقات با صدراعظم آلمان گفت واشنگتن و برلین نیازمند «روابط دوجانبه هستند که اکنون میان آن‌ها وجود ندارد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار