هاشمی گفت: بیشترین خدمت را در ایران رهبرانی می‌کنند که جرات نه گفتن دارند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان در مراسم نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و یازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد، اظهار کرد: این همایش همزمان با شهادت برجسته‌ترین فیلسوف ایرانی شهید مرتضی مطهری و نقش موثری که او در آموزش ما ایرانیان داشت، برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری نقش ویژه‌ای در آموزش کشور داشت، گفت: شهید مطهری اجازه داد تا افراد بتوانند مسائل را نقد کنند و به همه اجازه پرسشگری می داد و عمیق به سوالات توجه می کرد؛ همزمان با آن با خرافات برخورد می‌کرد و وضعیت را برای خیرخواهان جامعه در تمام سنین امن کرده بود.

هاشمی اظهار کرد: در دین ما ائمه پاسخگو بودند، در مقابل کسانی در جامعه بودند که دین خدا را انکار می‌کردند، بعضی هم جزئی نگری و قشری نگری بودند و اطلاعات کم عمقی در دین داشتند، متعصب بودند و منافع خود را در نظر می‌گرفتند.

وی ادامه داد: نظر رهبری در آموزش راهی است که شهید مطهری رفتند و کشور هم باید همین نگاه را داشته باشد چرا که شخصیت جامعه ما با این نگاه شکل می‌گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور‌های زیادی به اعتقادات ما توجه می‌کردند، افزود: در دوران انقلاب اسلامی باید پیرو پیامبر عظیم الشأن باشیم و دینی را که پیامبر برای آن مبعوث شد  معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم افرادی کشور را مدیریت کنند که اخلاق مدار باشند؛ اخلاق مدار كسی است كه نوع دوست باشد و خود شيفتگی و خود بزرگی نداشته باشد.

وزیر اظهار کرد: امیدوارم مراکز آموزشی افراد را به نوعی تربیت کنند که نگاه انسانی داشته باشند؛ همه دنیا با همین موبایل در اختیارتان است و به راحتی با آن به کل جهان دسترسی دارید.

وی عنوان کرد: مهارت زندگی، رفتار‌های خود و اعضای خانواده و بستگان و جامعه در طرح تحول سلامت بسیار اهمیت دارد، امیدوارم ما در این مسیر آسیبی به جامعه وارد نکنیم، در بسیاری ادیان رسیدن به آرامش وعده داده شده است و ما اعتقاد داریم حضرت مهدی عجل الله در دین ما حاضر و ناظر است و آن حضرت زمانی که ظهور می‌کنند جمعیتی همراهشان باشند و ما باید آماده باشیم تا در معیت ایشان باشیم.

وزیربهداشت با بیان اینکه برنامه‌ها حتما باید حول محور آموزش باشد و آن را تقویت کنیم، گفت: «توانا بود هر که دانا بود» شعری است که در همه کتاب‌های فارسی آمده است و من فکر می‌کنم ملتی موفق است که به این بخش اهمیت دهد و دینی بدبخت است که به بحث آموزش اهمیت ندهد.

هاشمی عنوان کرد: ما باید قبول کنیم خروجی دانشگاه‌ها در بعضی موارد به گونه ای است که با جامعه نمی‌تواند ارتباط برقرار کند؛ به حال آموزش عالی گریه می کنم زیرا ما دچار بی سوادی بزرگی شده ایم و  بیماری کمی گرایی ما را دچار نفسانیت بزرگی کرده است و اعتراف می‌کنم که پزشکان آسیب کمتری در این راستا دیده اند.

وی با اشاره به اینکه ما چندین مشکل در کشور داریم، اما مهم‌ترین آن بی سوادی است، گفت: افراد مدرک دارند، اما کم سواد هستند؛ در زلزله کرمانشاه ساختما‌ن‌های قدیمی ترک بر نداشت، اما یک بیمارستان مهندسی ساز فروریخت و باعث ناراحتی بسیاری شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندلشکر دکترای مدیریت داریم، اما شرایط قابل ملاحظه با گذشته  نداریم و باید به این نکته توجه کنیم که رتبه بندی را به خروجی فارغ التحصیلان اختصاص دهیم، امیدوارم کم سوادی مدرن را در دانشگاه‌ها رواج ندهیم و بتوانیم در برابر برخی خواسته‌ها نه بگوییم، بیشترین خدمت را در ایران رهبرانی می‌کنند که جرات نه گفتن دارند.

هاشمی افزود: نه گفتن هزینه دارد و ممکن است علیه آن فرد، کاری انجام دهند ولی واقعا این انصاف نیست که برخی از کار‌های نادرست را انجام دهیم؛ فکر می‌کنم اگر قرار است کاری اساسی انجام شود حتما باید دانشجو را به  محیط کار ببرند و محافظه کاری نکنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بودجه امسال استفاده بهتری کرد، افزود: کار‌هایی که در بخش توسعه انجام داده ایم خیلی خوب است، اما باید ابزاری که به افزایش دانش کمک می‌کند داشته باشیم؛ ما باید در ادامه طرح تحول سلامت اعتبارات را هدفمند کنیم و در برابر سهم بیمه ای که مردم پرداخت می‌کنند نهایت صرفه جویی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: خواهشمندم در بیمارستان‌ها رفتار سازمانی داشته باشید و از ابزاری استفاده کنید که کم هزینه است؛ آموزش، چه در پزشکی و چه در غیر پزشکی سنگ بنایی در هزینه‌ها است، اگر در مسئولیت‌ها درست تصمیم بگیریم در آینده هزینه‌های کشور کمتر خواهد بود.

وی یاد آور شد: خواهشمندم متغیری نباشیم که در اثر کنش گرایی مدرکی از دانشگاه بگیریم و خود استاد شویم و تجربه ای در امور نداشته باشیم؛ با این روال بی سوادی رواج پیدا می‌کند، طولانی شدن طول دوره آموزشی سودی برای مردم ندارد و خوب است که تخصصی شویم نه فقط به دنبال گرفتن مدرک باشیم که این برای آینده هزینه بر است و آسیب به جامعه وارد می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار