ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمله به سوريه، ابراز وجود آمريكا و همپيمانانش بود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمريكا و متحدانش در حمله به سوريه از نظر نظامى، كار فوق العاده اى انجام ندادند و فقط خواستند اعلام وجود كنند.

حمله به سوريه ابراز وجود و قدرت امريكا و همپيمانانش بود/فرانسه سعى دارد ترامپ را در برجام نگه داردسیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود فرانسه به سوريه و احتمال خروج اين كشور از برجام به تبعيت از آمريكا، اظهار كرد: فرانسه هنوز طمع ورود به سوريه را دارد.

وى افزود: از ميانه جنگ جهانى اول و يا پس از آن، سوريه و لبنان سهم فرانسه شدند و سرزمين هاى تحت كنترل دولت عثمانى به عنوان امتياز در اختيار اين كشور قرار گرفت.

ساداتيان ادامه داد: در جنگ جهانى دوم نيز فرانسه در اين كشورها حضور داشت و بعد از اينكه اين دولت ها مستقل شدند، نفوذ آنها همچنان كم و بيش وجود داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اكنون كه نظام دو قطبى بين الملل از بين رفته است، فرانسوى ها تمايل بيشترى براى گسترش نفوذشان دارند و با شروع بحران منطقه بهترين بهانه ها را پيدا كردند.

وى خاطرنشان كرد: پيام رئيس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان از سفر به آمريكا اين است كه نبايد رياض را رها كنيم و اگر دست به تركيب برجام بزنيم، ايران از كنترل ما خارج مي شود.

ساداتيان اضافه كرد: فرانسه سعى دارد ضمن رفع نگرانى هاى آمريكا در خصوص فعاليت هاى موشكى ايران، اين مسئله را به اين كشور تفهيم كند كه از برجام خارج نشود.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرانسه با اين رويكرد تلاش مي كند كه آمريكا از برجام خارج نشود و دست به تركيب اين توافق نزد، چراكه به اعتقاد آنها، برجام حيثيت بين الملليشان است و پاى آن را امضا كرده اند.

وى خاطرنشان كرد: اكنون كه اروپا مراوداتى با ايران برقرار كرده و خواهان گسترش و ادامه روابط اقتصادى است، قصد ندارد اين شرايط را از دست بدهد، در حالى كه آمريكا مي خواهد اين بازى را برهم بزند.

ساداتيان اظهار كرد: آمريكا و همپيمانانش براى اينكه نفوذ روسيه و ايران را در سوريه كاهش بدهند و به بهانه استفاده از سلاح شيمايى، اين حمله را انجام دادند درواقع آنها مي خواستند حضورشان را به رخ دنيا بكشند.

کارشناس مسائل بین‌الملل يادآور شد: آمريكا و متحدانش در حمله به سوريه از نظر نظامى، كار فوق العاده اى انجام ندادند و با انجام اين اقدام فقط خواستند اعلام وجود كنند البته از سوى ديگر، از طريق اين حمله پيامى به ايران و روسيه دادند كه نمی توانند در مذاكرات صلح آنها را ناديده بگيرند.

انتهاى پيام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار