مجتهد: راز انتخاب مقامات در عربستان وفاداری به ولیعهد سعودی و ترویج زندگی آمریکایی است

افشاگر مسائل پشت پرده آل سعود اعلام کرد وفاداری مطلق به ولیعهد سعودی و ترویج سبک زندگی آمریکایی از شاخصه‌های انتخاب مقامات در عربستان سعودی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  یکی از مخالفان سعودی که پایگاه ارتباط اجتماعی موسوم به ‹‹مجتهد›› را اداره می‌کند با اشاره به شاخصه‌های انتخاب و انتصاب مسئولان در عربستان پیش از ولیعهدی محمد بن سلمان و پس از آن نوشت، شاخصه‌های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان تغییر کرده است و وفاداری مطلق به او، غرب زدگی و مشتاق بودن به ترویج سبک زندگی آمریکایی در عربستان از شاخصه‌های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان است.

مجتهد در مطلبی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر در خصوص تغییرات به وجود آمده در شیوه و مفهوم انتخاب مسئولان در عربستان یا برکناری آنان پس از روی کار آمدن سلمان بن عبد العزیز و ولیعهدش محمد بن سلمان نوشت: به صحبت از تغییرات به وجود آمده در دوره محمد بن سلمان ادامه می‌دهیم و این بار درباره تغییرات به وجود آمده در انتخاب مسئولان و صاحبان سمت‌های سیاسی صحبت می‌کنیم.

او افزود دو مطلب یادآوری می‌شود نخست آنکه سمت سیاسی از نظر آل سعود علاوه بر وزیران، معاونان وزیر، امیران و سفرا شامل افسران ارشد ارتش، نیرو‌های امنیت داخلی، گارد، علمای ارشد، رؤسای دانشگاه‌ها، سردبیران روزنامه ها، مسئولان کانال‌ها و رادیو‌ها، رؤسا‌ی شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی، نهاد‌های سلطنتی و انجمن‌های خیریه و... است. یادآوری دوم اینکه رژیم آل سعود خواه پیش از محمد بن سلمان یا پس از او یک نظام تمامیت خواه است که به نظام‌های کمونیستی یا نظامی در مفهوم حق تصمیم گیری مطلق در انتصاب‌ها و برکناری‌ها و مشخص کردن اختیارات نزدیک‌تر است و در دوره قبل از محمد بن سلمان و بعد از او نیز در بی‌اعتنایی به اصل ‹‹فرد مناسب برای جای مناسب›› یا اصل انتخاب نیرو‌های وفادار تغییری ایجاد نشده است.

اما یک تفاوت بزرگ در این دو دوره وجود دارد و آن هم مشخص کردن نوع اشخاص مورد نظر و شیوه انتخاب آنان و سازوکار‌های منطبق بودن ویژگی‌های لازم در آنهاست.  پیش از دوره بن سلمان، شخصی که انتخاب می‌شد می‌بایست سه خصوصیت را دارا می‌بود: اول، وفاداری مطلق به آل سعود به عنوان یک خانواده و نه وفاداری فقط به یک شخص مشخص از آنان. دوم توانایی زیاد در پنهان کردن اسرار و نیز مهارت در تفاوت قائل شدن بین اسرار و نکات آشکار؛ و سوم شناخت و اطلاع شخص به آنچه که آل سعود را راضی می‌کند و اینکه به تمایلات آنان شناخت خوبی داشته باشد و پس از آن نیز این تمایلات و خواسته‌ها را برآورده کند.

در دوره جدید، بن سلمان این ویژگی‌ها را تغییر داده است.  اولا شخص باید فقط به محمد بن سلمان وفادار باشد و همراه او در برابر سایر اعضای خاندان بایستد. دوم اینکه عشق و علاقه ساختگی از خودش به برنامه ادعایی ۲۰۳۰ نشان بدهد و در ستایش طرح‌های بن سلمان مبالغه کند. سوم اینکه شخصی که برای سمتی انتخاب می‌شود با او یا یکی از افراد نزدیک به او دوستی قبلی داشته باشد. در دوره قبل از محمد بن سلمان انتخاب افراد چهار مرحله داشت: 
۱- کمیته کارشناسان او را نامزد و معرفی می‌کردند.
۲- پرونده هایشان در سازمان اطلاعات بررسی می‌شد.
۳- کمیته‌ای متشکل از شماری از شخصیت‌های قدیمی و مشخصا عبد العزیز الخویطر و عبد العزیز التویجری درباره این پرونده‌ها نظر می‌دادند.
۴- کمیته‌ای از شاهزادگان ارشد و مشخصا سلطان و سلمان و نایف نظر می‌دادند.

در دوره کنونی مسئولان بدون کمیته‌ها انتخاب می‌شوند و تمام آنچه که اتفاق می‌افتد آن است که اسم شخصی به ذهن محمد بن سلمان خطور کند و اگر نیاز به مشورت داشته باشد فراتر از دایره کوچک افراد نزدیکش یعنی سعود القحطانی و ترکی آل الشیخ و بدر العساکر فراتر نمی‌رود. گروه‌های زیر شانس صاحب منصب شدن را دارند: 
۱- کسی که با محمد بن سلمان ارتباط شخصی دارد و هر اندازه که رابطه اش نزدیکتر باشد و از نظر روحیات به او نزدیک‌تر باشد شانس مسئولیت دار شدن و اختیار دار شدن و برخورداری از بیشترین نفوذ را دارد.
۲- کسی که دلیم، ترکی، عساکر و بن زاید معرفی کنند.
۳- کسی که غرب زده و مشتاق انتقال سبک زندگی آمریکایی به عربستان باشد.

در دوره گذشته، درنگ در انتخاب و انتصاب به مسئول کمک می‌کرد مدت زمان بیشتری در سمتش بماند اولا به خاطر آنکه تدابیر احتیاطی زیادی اتخاذ شده بود تا فرد مسئول برخلاف سیاست‌های آل سعود رفتار نکند دوم اینکه در دوره سابق در قبال رویداد‌های عمومی به طور کلی و در قبال انتصاب‌ها به طور خاص شتاب نمی‌شد و تحت الشعاع واکنش‌های جوانک‌ها نبود. به همین علت در دوره محمد بن سلمان، برکناری‌ها و تغییر چندباره مسئولان در سمت هایشان آن هم ظرف مدتی کوتاه زیاد شده است که اولا ناشی از عجله و شتابزدگی و تصورات روحی و معیار‌های احمقانه است. دوم به علت شخصیت محمد بن سلمان است که هنگام انتصاب‌ها و برکناری‌ها به تبعات فکر نمی‌کند و ظرف چند روز یک مسئول را عزل و نصب می‌کند.

انتهای پیام/

افشاگری جدید مجتهد درباره محمد بن سلمان

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار