معاون رئیس جمهور افغانستان گفت: هیچ پاسخ مثبتی از سوی مخالفین مسلح در پروسه صلح دریافت نکرده ایم، از این رو چاره ای جز مقاومت نداریم.

دانش: هیچ پاسخ مثبتی از سوی طالبان در پروسه صلح دریافت نکرده ایمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  سرور دانش، معاون رئیس جمهور افغانستان در نشست گرامیداشت از روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: هیچ پاسخ مثبتی از سوی مخالفین مسلح در پروسه صلح دریافت نکرده ایم، از این رو چاره ای جز مقاومت نداریم.

وی در ابتدا یاد بیش از 80 شهید از جامعه رسانه ای افغانستان، مخصوصا قربانی های اخیر خبرنگاران در کابل، قندهار و خوست را گرامی داشت و روز جهانی آزادی مطبوعات را به جامعه رسانه ای افغانستان تبریک گفت.

معاون رئیس جمهور افغانستان با اشاره به فداکاری های جامعه ی رسانه ای در سرزمین پرخطری مثل افغانستان، فاجعه خونین 10 ثور/ اردیبهشت را یک روز سیاه در تاریخ افغانستان خواند و گفت: «این روز هر چند برای همه ما بی نهایت سنگین و اندوهناک بود و قلب همه مردم افغانستان را در سرتاسر کشور داغدار ساخت، اما برای تاریخ مبارزات مردم افغانستان در راه کسب آزادی و نهادینه ساختن آزادی بیان یک نقطه عطف تاریخی است.»

وی تاکید کرد که حادثه اخیر را نباید یک حادثه عادی مثل سایر رویدادهای تروریستی و انتحاری تلقی کرد و از آن به سادگی گذشت و فراموش کرد. دانش گفت که این حادثه، هدفگیری عامدانه و برنامه ریزی شده خبرنگاران را به طور خاص نشان می دهد.

سرور دانش با اشاره به حمایت مردم افغانستان از ارزش های دموکراتیک، آزادی بیان و انتخابات یاد آور شد که تروریست ها تنها با حکومت دشمنی ندارند، بلکه آنان در مرحله اول دشمن حاکمیت مردم و حاکمیت قانون هستند و می دانند که ارزش های دموکراسی تا چه حد می تواند ناقوس مرگ آنان را به صدا درخواهد آورد و تا چه حد آنان را برای همیشه زمینگیر و ناکام خواهد ساخت.

دانش با تأکید بر حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در جهت سرکوب دشمن و مقاومت در برابر آنان گفت: «دشمن تا در جنگ ناکام نشده هرگز به میز گفتگو و صلح حاضر نخواهد شد.»

وی افزود: «فریاد صلح طلبی حکومت تاکنون یک جانبه بوده و علیرغم همه اقدامات صادقانه، هیچ گونه بازتاب مثبتی از سوی مخالفین مسلح و حامیان خارجی آنان دریافت نکرده ایم و از این رو هیچ چاره ای جز ادامه مقاومت نداریم.»

وی از جامعه بین المللی مخصوصا سازمان های حقوق بشری و نهادهای حامی رسانه و آزادی بیان و مخصوصا از سازمان ملل متحد در خواست کرد که گروه های تروریستی و حامیان خارجی آنان را تحت فشار قرار داده و در لیست سیاه قرار دهند.

سرور دانش با اشاره به اتخاذ تدابیر مناسب امنیتی، وسایل ایمنی و حفاظتی و تأمین حقوق قانونی خبرنگاران در مدت کار و تنظیم روابط کاری عادلانه بین خبرنگاران به عنوان کارمند و رسانه ها به عنوان کارفرما نیز تأکید کرد که در این موارد مهم نیز سازوکار های مناسب قانونی را بررسی خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که موضوع حق دسترسی به اطلاعات و مکلفیت های قانونی حکومت و ادارات دولتی نیز باید به صورت جدی تعقیب شود و راه های تطبیق بهتر قانون جدید دسترسی به اطلاعات باید مشخص شود. دانش تصویب این قانون را یک گام بسیار بنیادین برای نهادینه ساختن آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات عنوان کرد و گفت که اگر ما به کمک همدیگر بتوانیم این قانون را درست تطبیق کنیم، یک تحول عمیق دیگر برای کار رسانه ای در افغانستان ایجاد خواهد شد.

انتهای پبام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.