شهرام نیا گفت: جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تا حدی برای ناشران اهمیت دارد که نمی توانیم یک دفعه آن را تعطیل کنیم.

نمی‌توان بعد فروشگاهی نمایشگاه کتاب را یک دفعه کنار گذاشتبه گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب در نشست خبری خود درباره سختی برگزاری این نمایشگاه گفت:  طبیعی است اداره و برگزاری نمایشگاهی به این وسعت و گستردگی، یک ابر پروژه است. مدیریت کردنش کار خیلی سختی است اما در مجموع توانستیم قدم مثبتی را نسبت به گذشته برداریم. قدم‌های رو به جلو نسبت به قبل زیاد بود؛ بحث واسپاری امور به صنوف نشر مسیر خود را ادامه می دهد و شرایط و بستر واسپاری امور نمایشگاه به صنف ایجاد شده است.

وی افزود: در بعد بین الملل هم از شرایط راضی هستیم؛ در بحث میهمان ویژه نمایشگاه کتاب، شهر میهمان و بورسیه، آژانس های ادبی ناشران خارجی شرایط رو به رشدی را داشتیم. خوشبختانه جنبه بین المللی نمایشگاه کتاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اهمیت تقویت بعد نمایشگاهی آن بیان کرد: جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تا حدی برای ناشران اهمیت دارد که نمی توانیم یک دفعه آن را تعطیل کنیم. اما برای اینکه صنعت نشر ما آسیب نبیند، بعد نمایشگاهی و فعالیت های مرتبط با نشر، حضور چهره های سیاسی و فرهنگی در آن باید به گونه ای باشد که موجی را در کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

شهرام نیا درباره روند رسیدگی به تخلفات در نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: دو دسته تخلف در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داریم؛ یک دسته مرتبط با موضوعات مالی و بحث نقد کردن بن کارت‌های نمایشگاه کتاب است که از دی ماه برای جلوگیری از این نوع تخلفات، جلسات مختلفی با دوستان در بانک،‌ آی تی و کتاب داشتیم.

وی افزود: البته مبلغ بن کارت‌های دانشجویی زیاد نیست؛ حدود ۱۰ میلیارد تومان در این بخش صرف شده که ۸ میلیارد آن به دانشجویان و ۲ میلیارد به طلاب اختصاص داده شده است. اما برای جلوگیری از این نوع تخلفات تصور کردیم با کد ملی و دانشجویی میزان تخلفات در زمینه بن کارت‌های دانشجویی کاهش یابد. به خاطر می‌آورم در یکی از دوره‌های نمایشگاه کتاب یک دانشجو در خوابگاه با دریافت کارت دانشجویی ۳۰۰ هم‌خوابگاهی خود و پرداخت فقط ۵ هزار تومان به هر کدام از آن‌ها توانسته بود در هر کارت (که در مجموع ۴۰ هزار تومان شارژ می‌شد)، ۳۵ هزار تومان سود ببرد که سر جمع این رقم مبلغ قابل توجهی می‌شد!

دو غرفه در نمایشگاه کتاب بسته شد

شهرام نیا درباره رسیدگی به سایر تخلفات از سوی ناشران گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات با ارائه کتاب ناشر دیگری در یک غرفه، به جد برخورد می‌کند. البته گزارش تخلفات ناشران در سه روز اول نمایشگاه کتاب کم بود. برخی تخلفات مانند قاچاق کتاب و ارائه کتاب جعلی در نمایشگاه کتاب را اصلا نمی توان بخشید و فعلا دو رأی برای بستن غرفه ناشران در نمایشگاه کتاب صادر شده اما از کم و کیف آن خبر ندارم.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به میزان بازدید از نمایشگاه کتاب بیان کرد: میزان بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روز نخست سی درصد، در روز دوم ۱۵ و دیروز ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش بازدیدکننده را از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شاهد بودیم و استقبال از این دوره نمایشگاه کتاب نسبت به سال قبل در سه روز نخست برگزاری آن بیشتر بود.

وی درباره حضور ناشران و مقامات بین‌المللی در نمایشگاه کتاب گفت: بالاترین مقامی که از کشور‌های خارجی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر شد، وزیر فرهنگ و ارتباطات صربستان بود. یک هیئت ۱۸ نفره از تونس و ۳۳ نفره از صربستان هم در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شدند. تا الان حدود ۱۲۳ یا ۱۲۴ نماینده یا مسئول فرهنگی خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشت. در بخش بین الملل رشد خوبی داشتیم و حرفه‌ای‌تر وارد شدیم. در همین راستا، قرار است مجسمه خیام در یکی از میادین شهر بوداپست نصب شود و تعاملات خوبی هم برای حضور در نمایشگاه تورین ایتالیا داشتیم. برای حضور در نمایشگاه کتاب بولونیا هم درخواست دادیم.

شهرام نیا در ادامه درباره خرید کتاب از ناشران از سوی ارشاد گفت: تصمیم بر این بود با برگشت نمایشگاه کتاب به مصلی تهران هیئت خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه کتاب خرید نداشته باشد؛ اما به دلیل تنوع خوب نمایشگاه و حمایت از ناشران این خرید انجام می‌شود. مطابق آیین نامه سال گذشته در این زمینه عمل می شود. بیشتر سعی می‌ کنیم از ناشران کوچک حمایت کنیم، ضمن اینکه از ناشرانی که اضافه پرداخت داشتند یا زیر چادر بودند هم خرید می‌شود. البته این به شرطی است که شورای سیاستگذاری مصوبه اش را اصلاح کند.

وی همچنین، در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات ناشران خارجی از حیث نوسانات ارزی چند ماه گذشته در کشور و اینکه با اعلام نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان برای دلار آن‌ها ناچار هستند کتاب‌هایشان را که با ارزی بیشتر از این نرخ تهیه و وارد کشور کرده اند، بفروشند گفت: ما طی مکاتبه‌ای با بانک مرکزی درخواست تخصیص ارز با نرخ دولتی برای نمایشگاه کتاب کردیم که البته هنوز پاسخی به این درخواست داده نشده است، با این وجود تا زمان تخصیص ارز از ناشران خارجی خواسته ایم که کتاب‌های چاپ ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را با تخفیف معقول ۱۵ درصد ارائه کنند، اما در مورد کتاب‌های چاپ قبل از این تاریخ، آن‌ها ملزم هستند آثارشان را فقط با نرخ دولتی ارز ارائه کنند.

وی درباره برخی تخلفات در بخش ناشران خارجی گفت: متاسفانه تعدادی از ناشران متخلف دوره قبلی نمایشگاه تهران در بخش ناشران خارجی که آرای محکومیت برای آن‌ها صادر شده بود و البته با تصمیم رئیس نمایشگاه رای‌های آن‌ها به حالت تعلیق درآمد، با نام‌های فرعی و نه با نام‌های اصلی خودشان در این بخش ثبت نام کردند. این موضوع به چالشی برای بخش ناشران خارجی تبدیل شده و ما درخواست کرده‌ایم هیات رسیدگی به تخلفات ناشران به این مسئله ورود کند.

شهرام نیا همچنین استفاده از فضا‌های محیطی نمایشگاه برای تبلیغات اختصاصی ناشران را زیبنده آن‌ها و همچنین نمایشگاه ندانست و با اشاره به اینکه این موضوع از بعد تبلیغاتی نمایشگاه ایراد دارد، گفت: ما به این دسته از ناشران تذکرات لازم را برای جمع آوری بنر‌های مربوطه داده‌ایم و سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز به این موضوع ورود کرده و تعدادی از این بنر‌ها از سطح نمایشگاه برداشته شده است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار