چگینی ضمن بیان مشروح فعالیت‌های بنیاد خیرین انصارالقرآن، از شکل گیری و اهداف طرح «آیات رویش» گفت.

طرح آیات رویش به دنبال تربیت جامعه قرآنی است/ ثبت نام ۶۶۰ نفر در طرح آیات رویشبه گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنیاد خیرین انصارالقرآن تشکلی فرهنگی، مردمی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است وهدف کلی آن توسعه تربیت قرآنی در جامعه کودک و نوجوان کشور از طریق جریان‌سازی اجتماعی وفراهم کردن امکان مشارکت و نقش‌پذیری آحاد جامعه برای ایجاد فرصت و امکان آموزش و تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان بخصوص برای کودکان و نوجوانان محروم و حمایت از مؤسسات قرآنی است. این بنیاد در راستای تشکیل جبهه مردمی حمایت از آموزش و گسترش معارف قرآن مجید اقدام به تدوین برنامه راهبردی بلند مدت نموده و در این چارچوب طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در قالب وقف، ثلث مال، نذر فرهنگی، حمایت مستقیم حامیان از آموزش قرآن‌آموزان یا مؤسسات قرآنی مناطق محروم، مشارکت متنوع عمومی و استفاده از فضای مجازی پیش‌بینی کرده تا علاقه‌مندانِ نشر معارف و فرهنگ کلام الله مجید بتوانند در این امر الهی مشارکت کنند. یکی از طرح‌های جدیدی که بنیاد طراحی و در حال اجرای آن است، طرح «آیات رویش» است. که به همین منظور علیرضا چگینی، یکی از اعضای اصلی بنیاد خیرین انصارالقرآن در خصوص چیستی و میزان استقبال مردم از طرح آیات رویش به گفت‎وگو نشستیم.

نقش تعالیم قرآن در هدایت و سلامت جامعه است

*آقای چگینی! برای ما و مخاطبان بنیاد خیرین انصار القرآن، بخشی از برنامه های و اهداف طرح آیات رویش را تشریح کنید. اینکه  این طرح از کجا شروع و الان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طرح آیات رویش یک طرح تربیتی آموزشی برای کودکان و نوجوانان با مشارکت عمومی جامعه است که برای اولین بار در کشور توسط بنیاد خیرین انصارالقرآن طراحی و در حال اجرا است، و درحال حاضر در مراحل اولیه کار قرار دارد و می‎شود گفت که این طرح هنوز طفل نوپاست و انشاالله با حمایت مردمی رشد و فرا گیر خواهد شد. بنیاد خیرین انصار‎القرآن بر اساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت و ضرورت کار فرهنگی مدتی بود که فکر می‌کرد چگونه می‎توان یک جریان مردمی را در حمایت از توسعه فرهنگ قرآنی ایجاد کند تا با ایجاد یک جریان اجتماعی فراگیر مردم را برای حمایت از قرآن پای کار بیاورد. ضرورت پای کار آوردن مردم هم از این جهت بود که قرآن در بین مردم ما از حرمت، احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مردم ما حسی نسبت به قرآن دارند که اگر این حس از طریق تبیین کارکرد‌های فردی و اجتماعی کلام خدا تحریک شود، می‌تواند یک سرمایه و ظرفیت بسیار خوب و ارزشمندی برای ترویج معارف قرآنی باشد. با این نگاه چند سالی است که به فکر طراحی و اجرای این طرح بودیم. از طرفی اقتصاد قرآن در کشور بسیار ضعیف است تقریبا تمام موسسات قرآنی برای ادامه کار با مشکلاتی روبه‎رو هستند. در بحث بودجه هم دولت‌ها و به تبع آن وزرا و مسئولین ذیربط که دچار تغییر می‌شوند، تخصیص منابع مالی از طرف دولت هم دچار نوسان می‌شود. برخی از دولت‌ها منابع تعریف شده را تخصیص می‌دادند، برخی دیر تخصیص می‌دادند یا کم می‌دادند یا اصلا نمی‌دادند که عموما ناشی از عدم نگرش راهبردی به نقش تعالیم قرآن در هدایت و سلامت جامعه است این‌ها برای هدف گذاری و برنامه ریزی در حوزه قرآن مشکلاتی را به وجود می‌آورد و نمی‎شود یک روند جامع‌ای را برای حرکت قرآن در جامعه تعریف کرد.

لذا. از همان ابتدا هم همت بنیاد خیرین انصارالقرآن بر این قرار داشت که بتواند حلقه‌وصلی بین علاقه‌مندان و آحاد جامعه با برنامه‌های قرآنی باشد. ما در این حرکت دنبال این نبودیم که فقط تعدادی از متدین عزیز و نیکوکار را پیدا و پولی از آن‌ها بگیریم و خرج قرآن کنیم، بیشتر به دنبال این بودیم که مردم در سبد هزینه زندگی خود سهمی برای قرآن قائل شوند و به هر اندازه که می‌توانند در ترویج قرآن مشارکت کنند و حس تعلق‌شان به قرآن تقویت شود. این تعلق می‎تواند هم در خانواده‌هایی که به این طرح کمک می‌کنند، زمینه‌های فرهنگیِ قرآن را توسعه دهد. و هم جامعه کودکان، نوجوانان و جوانانی که با این نوع حمایت‌ها از قرآن بهره‌مند می‌شدند، به‌نوعی به این جریان عظیم فرهنگی اجتماعی متصل می‌شوند.

مفاهیم و معارف قرآن مهمترین ارکان فرهنگ و هنر جامعه اسلامی است

*مگر موسسات قرآنی فعال در سطح کشور این نیاز را پوشش نمی‌دادند؟

ما موسسات قرآنی زیادی در کشور داریم، ولی متاسفانه این‌ها به لحاظ اینکه اقتصاد حوزه قرآن قوی نیست بسیاری از ان‌ها همواره دچار مشکل هستند؛ به همین سبب یا تعطیل شدند یا اینکه دارند به سختی به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند، این درصورتی‎است‌که می‌دانیم این موسسات از مهمترین ارکان فرهنگ و هنر جامعه اسلامی و یکی از سنگر‌های مستحکم مقابله با تهاجم فرهنگی هستند و بقای مفاهیم و معارف قرآن در جامعه در گرو حیات و توسعه این موسسات است تصمیم گیران کشور اگر بخشی از منابعی که صرف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌کنند اگر صرف این حوزه کنند یقینا نتایج بسیارچشمگیری بدست می‌آوردند بدیهی است که هر چه این موسسات ضعیف شوند، طبیعتا نمی‌توانند نقش و اثر خودشان را در ارتقای سطح فرهنگ و سلامت جامعه داشته باشند. روی این حساب بنیاد خیرین انصارالقرآن در کنار تربیت قرانی کود کان و نوجوانان یکی از اهداف و چهارچوب‌های خودش را حمایت از موسسات قرآنی تعریف کرده است و بخشی از طرح ایات رویش هم به حمایت مستقیم حامیان از این موسسات در هر نقطه‌ای از کشور بخواهند اختصاص یافته است.

*آقای چگینی! از اهداف طح آیات رویش برای ما بیشتر بگویید؟

همانگونه که عرض شد یکی از مهمترین طرح‌هایی که ما در بنیاد خیرین انصارالقرآن تعریف کردیم، طرح «آیات رویش» است. جامعه هدف طرح آیات رویش از نظر تربیت قرآنی تمام کودکان و نوجوانان کشور با تاکید بر مناطق محروم است. جامعه هدف در حوزه خیرین هم تمام مردم خیر اندیش، نیکو کار و فرهنگ دوست کشورمان با هر بضاعت مالی و فکری را شامل میشود. مجری برنامه‌های قرانی بنیاد موسسات قرآنی سراسر کشور هستند که پس طی مراحل آموزش نحوه تدریس طرح آیات رویش، با بنیاد همکاری می‌کنند، هدفگذاری طرح آیات رویش از نظر فرهنگی هم این است که بتوانیم یک تربیت قرآنی را به جامعه هدف منتقل کنیم؛ یعنی ما دنبال این نیستیم که به کسانی که در برنامه‌های آموزشی این طرح شرکت می‌کنند فقط قرآن آموزش دهیم، صرفا دنبال این نیستیم که رو‌خوانی، قرائت و حفظ و این‌ها را یاد دهیم... ما به دنبال این هستیم که با استفاده از بستر آموزش قرآن از طریق مدل آموزش جامع آیات رویش، افراد را تربیت قرآنی کنیم، شخصیت افراد را شخصیت قرآنی کنیم. به دنبال این هستیم قرآن‌آموز‌ها معیار‌های دینی و قرآنی را بشناسند با مصادیق روز پیام‌ها و هدایت‌های قرآنی در زندگی آشنا بشوند آن‌ها را حس کنند و باور کنند و حتی المقدور بتوانند در سبک زندگی از ان‌ها پیروی نمایند.

*برای رسیدن به این هدف چه برنامه‎های عملیاتی و اجرایی تعریف کردید؟

پس از تدوین مبانی نظری طرح آیات رویش در بنیاد، از اساتید قرآنی صاحب نظر و با تجربه در اموزش و تربیت درکشور دعوت شد و با مشارکت و هم فکری این عزیزان، مدل کاربردی طرح آموزش جامع‎ همراه با محتوای مورد نیاز منطبق با اهداف طرح تدوین گردید. البته طی این مراحل به لحاظ مدل سازی و تولید محتوا زمان زیادی را بخود اختصاص می‌دهد، اما با همت دوستان کار نهایی شد آموزش جامع بطور کلی عبارت از آموزش همزمان حفظ، قرائت و مفاهیم قران کریم است. وحداقل دو سال طول می‌کشد. انتظار ما این است که قرآن آموزان عزیز بعد از اتمام دوره‌شان ضمن آشنایی با مبانی و الگو‌های اخلاقی، منش، فرهنگ قرآنی و انشاالله برخورداری از شخصیت قرآنی، بتوانند قاری خوبی هم باشند و حداقل روخوانی مسلطی داشته باشند وهمچنین بتوانند مفاهیم و پیام‌های قرآنی را دریافت، تحلیل و به دیگران منتقل کنند و حافظ تعدای از جزء‌های قرآ مجید هم باشند و چنانچه در هریک از این رشته‌ها استعداد خوبی داشته باشند می‌توانند به بالاترین سطح قرائت، تدبر و حفظ قرآن هم برسند به ویژه قرآن آموزان مستعد و نخبه که پس از شناسایی، از دوره‌های تکمیلی و تخصصی خاص بهره مند می‌شوند، ما در در طرح آیات رویش به دنبال این هستیم که قرآن‌آموز‌ها در سایه این مدل آموزش به توانمندی شخصیتی هم برسند. اعتقادمان هم بر این است که شخصیتی که با معیار‌ها و ارزش‌های قرآنی پرورش پیدا می‌کند یک شخصیت خدامحور، ولایت‌مدار با اعتماد به نفس، مهربان، مستقل، قوی، سخاوتمند، شجاع، متواضع، غیرتمند، موحد و صادق و سایر معیار‌های اخلاقی در قرآن خواهد بود.

*آقای چگینی! فرمودید که مخاطب اصلی طرح آیات رویش نوجوانان و جوانان سراسر کشور با اولویت مناطق محروم است. من می‌خواهم بدانم برای شناسایی بچه‌های محروم چه تدابیری اندیشید تا راحت‎تر این بچه‌ها را شناسایی و تحت پوشش طرح قرار دهید؟

دراین طرح، ابتدا کار را برای کودکان محروم تعریف کردیم، زیرا این عزیزان به عنوان بخشی از سرمایه‌های انسانی کشور از امکانات پرورشی کمتری برخوردارند از طرفی به لحاظ محدویت‌های اقتصادی نسبت به سایرین از نظر فرهنگی آسیب پذیر ترند بخصوص عزیزانی که در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند براین اساس طرح را به معاونت فرهنگی کمیته امداد پیشنهاد دادیم و توافق کردیم انشاالله کودکان تحت حمایت این نهاد مقدس را در کشور تحت پوشش طرح ایات رویش بیاوریم. در مقدمه بنیاد یک دوره آزمایشی برای بچه‌های سوم تا ششم ابتدایی تحت حمایت کمیته امداد در ۱۱ نقطه محروم استان‌های تهران، کرمان، هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه و کردستان به اجرا گذاشت. الحمدالله جواب خیلی خوبی هم گرفتیم و الان تازه مرحله اول طرح به اتمام رسیده است و وارد مرحله دوم شدیم. با توجه به موفقیت طرح در مرحله آزمایشی، اجرای طرح برای کودکان تحت حمایت امداد در سطح ملی نیز اغاز شده است
 
*کلاس‌ها به چه شکل برگزار می‎شود؟
 
در فصل تابستان در هر هفته سه جلسه برگزار می‎شود و در سایر فصول سال در روز‌های پنجشنبه دو جلسه کلاس برگزار می‎کنیم. محتوای جلسات را هم خودمان تولید کردیم.

*مربیان را چگونه انتخاب می‎شوند؟

از آن جایی که مدل آموزش جامع، آموزش همزمان قرائت، مفاهیم و حفظ با رویکرد تربیت قرآنی است مدرسان و مربیان باید مهارت لازم را بر مبنای محتوای تولید شده داشته باشند، بنا براین مربیان ومدرس ها‌ی طرح را هم خودمان آموزش می‌دهیم؛ یعنی اگرمربی یا مدرسِ قرآنی بخواهد محتوای ما را آموزش دهد حتما باید در دوره‌های روش تدریس ما شرکت کند تا بتواند علاوه بر اشنایی با محتویات و نحوه آموزش، مصداق‌های اخلاقی و رفتاری قرآن را به‌روز برای بچه‌ها ترسیم و معرفی کند.

*روش همکاری با موسسات سطح کشور به چه شکل است؟

ما خودمان موسسه نداریم و با موسساتی مردمی که مورد تایید ما هستند، قرارداد می‌بندیم و کلاس‌هایمان را در این موسسات برگزار می‌کنیم. به مربی این موسسه روش تدریس طرح را آموزش می‌دهیم و موسسات و مربیان هم واقعا استقبال می‌کنند. در خصوص موسسات باید این نکته را هم بگوییم که هدف ما این است که موسسات قرآنی مناطق محروم را فعال و احیا کنیم. انرژی زیادی صرف ایجاد این موسسات شده است. این انرژی وجود دارد و نیاز به منابع مالی و امکانات است تا به حرکت در بیاید. وقتی ما چنین طرح‌ها و فضا‌هایی را برایشان ایجاد می‌کنیم، هزینه هایش را می‎دهیم و مربی‌اش را آماده می‌کنیم، آن‌ها هم استقبال می‌کنند. به نظرم فی‌نفسه خود احیای این موسسات کار خیلی مهمی است.

*حامیان طرح آیات رویش چگونه شناسایی می‎شوند و نحوه تعامل شما با آن‌ها چگونه است؟

حامیان اصلی‌ترین بخش کار ما هستند همه کاری که ما انجام می‌دهیم با حمایت حامیان و خیرین است موفقیت و حیات این طرح بسته به مشارکت حامیان است؛ یعنی کسانی که باید حمایت مالی از طرح داشته باشند، چون این طرح صدرصد مردمی است و هیچ منابع مالی دولتی وغیر مردمی ندارد و برای برگزاری هر دوره حدود یک میلیون تومان نیاز است و با بنامه ریزی ما، هرخیر و نیکوکاری با پرداخت ماهانه ۳۰ هزار تومان می‌تواند از یک قرآن‌آموز حمایت مالی کند. در فرخوان سال گذشته در پایگاه نمایشگاه قرآن برای حمایت از طرح آیات رویش استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و حدود هزارو ۷۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و اعلام آمادگی کردند تا از قرآن‌آموز‌ها حمایت کنند. ما هم متعهد شدیم که در قبال پولی که آن‌ها واریز می‌کنند گزارش عملکرد و پیشرفت پروژه‌های قرآنی‌مان را به آن‌ها بدهیم.

امیدواریم که در ماه مبارک امسال بتوانیم کاستی‌های اجرای طرح را جبران کنیم و حامیان مالی طرح را توسعه دهیم. در طرح آیات رویش علاوه بر امکان حمایت مستقیم حامیان از قرآن اموزان هر کسی مایل باشد می‎تواند بخشی از نیاز‌های مالی و امکانات موسسات قرآنی را بطور مستقیم و بی واسطه تامین کند؛ یعنی خیرین می‎توانند هزینه‌هایی از قبیل: احداث، تعمیر، هزینه‌های جاری و اجاره‌ای موسسات قرآنی را تامین کنند.

*تا الان چه تعداد قرآن‌آموز را تحت پوشش قرار دادید؟

نزدیک به ۶۶۰ نفردر حال گذراندن دوره هستند. اخیرا هم تغییراتی در توافقمان با کمیته امداد داشتیم و قرار بر این شده است که در مقدمه اجرای سراسری طرح برای کودکان و نوجوانان تحت حمایت امداد ابتدا کلیه شهرستان‌های هر هشت استانی که آزمایش کردیم، تحت پوشش این طرح قرار دهیم؛ که با اجرایی شدن این توافق هزاران کودک تحت پوشش طرح تربیتی آموزشی آیات رویش قرار می‌گیرند. ما واقعا به حمایت مردم از قرآن و طرح آیات رویش ایمان داریم وقتی در ۱۵ روز نزدیک به ۲ هزار نفر برای حمایت از این طرح ثبت‌نام کردند خود ما غافلگیر شدیم این استقبال حاکی از ان است که مردم محکم پای کارحمایت از قران ایستاده اند. این‌ها نشانه از این است که اگر این طرح به حول و قوه الهی در جامعه و برای عموم مردم مطرح شود، خیلی راحت مورد حمایت ومی‌تواند عملیاتی شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: قرآن ، موسسات قرآنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار