ظریف در جلسه علنی:

امنیت افغانستان برای ما اهمیت دارد/ برای ورود اتباع افغانی تسهیلات جدیدی در نظر گرفته‌ایم

وزیر امور خارجه گفت: برای ما امنیت و توسعه افغانستان بسیار حائز اهمیت است.

امنیت افغانستان برای ما اهمیت دارد/ برای ورود اتباع افغانی تسهیلات جدیدی در نظر گرفته‌ایمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز یکشنبه( 15 اردیبهشت) که برای پاسخ به سوال جمعی از نمایندگان مبنی بر اینکه استراتژی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم آبی مشترک چیست، اظهار کرد: افغانستان برای ایران همسایه مهمی است.

وی افزود: افغانستان در طول سال‌های پس از انقلاب همواره با تنش و بحران همراه بوده است و وزارت امور خارجه بیش از سایر دستگاه‌ها این تنش را با گوشت و خون خود احساس کرده و 11 شهید را هم در این راه تقدیم کرده است.

ظریف با بیان اینکه برای ما تامین امنیت افغانستان بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی ما گسترش تروریست در این کشور است که با انتقال داعش به افغانستان، با گسترش خطر تروریسم در این منطقه مواجه هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه توسعه و آبادانی افغانستان هم برای ما حائز اهمیت است، تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در روابط ما رفت و آمدهای مرزی است؛  با مشکل مواد مخدر و همچنین مشکل هجوم افراد افغانی به ایران مواجه هستیم که از طریق قانونی اقدام نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: نمایندگان از پاسخ‌های ظریف درباره تنظیم روابط با افغانستان قانع شدند 

ظریف ادامه داد: برای ورود اتباع افغانی به ایران تسهیلات جدیدی را برای ویزا در نظر گرفته‌ایم و آن ودیعه‌ای که اتباع افغانی برای دریافت ویزا باید می‌گذاشتند را برداشتیم تا از این طریق رفت و آمد اتباع افغانی به کشورمان قانونی شود.

وی بیان کرد: در حوزه موادمخدر هم در چارچوب دوجانبه و چارچوب بین المللی تلاش‌های مختلفی داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه حوزه آب هیرمند و هری‌رود هم معضل دوم روابط ایران و افغانستان است، اظهار کرد: همه این موضوعات در 5 کمیته آب، امنیت، مرزها، آموزش و روابط اقتصادی در حال بررسی است و مجموعه توافقاتی که در این کمیته‌ها صورت می‌گیرد، طی یک قراراد جامع همکاری بین ایران و افغانستان منعقد می‌شود.

وی ادامه داد: به همه اطمینان می‌دهم که آب سیستان و بلوچستان موضوع و دغدغه همه ماست؛ امیدواریم طی یک برنامه جامع و عملیاتی این مشکل حل شود.

ظریف با تأکید بر توسعه اقتصادی شرق کشور گفت: یکی از اولویت‌های معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، توسعه اقتصادی بخش‌های شرقی کشور است که این موضوع به نفع ایران، سیستان و بلوچستان، افغانستان، پاکستان و هم به نفع صلح منطقه است.

وزیر امورخاجه  تصریح کرد: ما بسته‌ای را آماده کردیم تا بتوانیم از امتیازاتی که در ۴۰ سال گذشته از روی برادری و احساس همسایگی ارائه کردیم، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همه گونه مساعدت و همکاری را از روی احساس برادری و همسایگی با مردم افغانستان داشته چرا که امنیت افغانستان را امنیت خود می‌داند.

وزیر امورخارجه خاطر نشان کرد: تلاش‌ می‌کنیم همکاری با افغانستان در قالب سند کامل و کمیته‌های پنج‌گانه گنجانده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Pakistan
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۹ دی ۱۴۰۰
تمام مشاغل ایران را افغانیا گرفتن .لعنت بر اونی که موافقت کرده افغانیا ایران بیایند...من یه سفر رفسنجان رفتم اردوگاه افغانه هر خونه افغانی سمند یا پزو داشتند بهترین زندگی را داشتند من افسوس خوردم به مردم رفسنجان که میگفتند فقط افغانیا را سر کار میبرند جوونها بخاطر بیکاری معتاد شدن.لعنت بر خاک اونی که راه را برای افغانه به ایران باز کرد
آخرین اخبار