حیدری در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمالا هزینه صدور ویزای اربعین افزایش نمی‌یابد/زائران برای سفر به سامرا هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنند

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: زائران با همان ویزایی که برای اربعین می‌گیرند به سامرا سفر کرده و هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنند.

شهریار حیدری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هر ساله برای مراسم اربعین، یادداشت تفاهمی با کشور عراق  امضا می‌کنیم، اظهار کرد: در این زمینه هم امسال از مسئولان عراق دعوت کردیم و تیمی با مسئولیت معاون وزیر کشور عراق برای تدوین پیش نویس تفاهم نامه به ایران آمدند.

وی ادامه داد: در نشست با مسئولان عراقی روی موضوعات مختلفی از جمله بحث امداد و نجات، خدمات بهداشتی، درمانی، رفاهی، انتقال مواکب، استقرار آنها در عراق و... رایزنی کردیم و تفاهماتی انجام شد.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه جلسات مختلفی با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و هیئت‌های ایرانی و عراقی برگزار شد، اضافه کرد: براساس این توافق مرزهای جدیدی همچون خسروی بازگشایی می‌شوند و مرز سومار در کرمانشاه نیز به عنوان مرز احتیاطی پیش بینی شده تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

زائران برای سفر سامرا هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنند

حیدری با اشاره به اینکه در گذشته روی بازگشایی شهر سامرا برای زائران مراسم اربعین حسینی تاکید داشتیم، گفت: هیئت عراقی در مذاکرات اخیر پذیرفت، برای مراسم اربعین امسال سامرا نیز به روی زائران باز شود بنابراین سامرا به کربلا، نجف و کاظمین اضافه خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا زائران باید برای سفر به سامرا هزینه بیشتری پرداخت کنند، تاکید کرد: زائران با همان ویزایی که برای اربعین می‌گیرند به سامرا هم سفر می‌کنند و هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنند.

بازگشایی مرز خسروی قبل از برگزاری مراسم اربعین حسینی

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره اینکه سال گذشته نیز بنا بود مرز خسروی بازگشایی شود اما این کار انجام نشد، اضافه کرد: بازگشایی این مرز به صورت قطع در متن تفاهم نامه آورده شده است و درخواست ما این بوده که این مرز قبل از برگزاری مراسم اربعین باز شود.

حیدری اظهار کرد: متن پیش نویس تفاهم نامه برای رویت دولت عراق ارسال شده است و پیش بینی می‌کنم نهایتا تا 10 روز آینده این تفاهم نامه به امضای وزرای دو کشور ایران و عراق برسد.

 وی در پاسخ به اینکه آیا هزینه ویزای اربعین امسال افزایش می‌یابد، بیان کرد: در مذاکراتی که داشتیم تاکید ما روی کاهش و یا حفظ مبلغ سال گذشته یعنی 170 هزار تومان بوده است.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: برای سهولت کار زائران بنا شد مبلغ اخذ ویزا را به صورت ریالی پرداخت کنند و در مقابل بانک مرکزی تقبل کرد تا در ازای ریال، یورو به سفارت عراق پرداخت کند.

حیدری با بیان اینکه در متن پیش نویس اربعین توافق کردیم که حداکثر همان مبلغ قبلی را برای ویزا بگیرند، اضافه کرد: البته در بحث اخذ ویزا تابع قوانین و مقررات عراق هستیم آنان ظاهرا سال 2017 روی بحث گمرک و عوارض تغییراتی داشته‌اند و اگر در زمینه اخذ عوارض کاهش یا افزایشی داشته باشند، این عملی متقابل میان دو کشور است.

در مورد بیمه اربعین هنوز تصمیم‌گیری نشده است

وی درباره بیمه زائران اربعین، گفت: در مورد بیمه فعلا تصمیم گیری نکرده‌ایم و باید در کمیته اعزام سازمان حج و زیارت بحث و بررسی شود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد:کمیته اعزم سازمان حج و زیارت از شرکت‌های مختلف بیمه دعوت می‌کند و گفت‌وگو می‌کنند و نهایتا به توافق می‌رسند.

حیدری اضافه کرد: آنچه ما از شرکت بیمه گذار انتظار داریم این است که باید حداقل‌ها را دریافت کند و در عین حال زائران هم باید بیمه نامه داشته باشند چرا که امری ضروری و واجب است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته متاسفانه عده‌ای از زائران بدون بیمه نامه به زیارت رفتند و حوادثی از جمله تصادفات جاده‌ای پیش آمد و زائران بیمه نداشتند و مبلغ 16 هزار تومان برای بیمه در قبال تعهداتی که بیمه ها می‌پذیرند واقعا مبلغ چندانی نبود.

امسال داشتن بیمه نامه برای زائران الزامی است

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته داشتن بیمه نامه به صورت مطلق الزام نبود، گفت: داشتن بیمه نامه به نفع خود زائران است و امسال داشتن بیمه جزء الزامات سفر شده است.

حیدری درباره تاریخ گذرنامه زائران افزود: دولت عراق اعلام کرده که گذرنامه‌ای که برای دریافت ویزا به دفاتر موقت و کنسولگری ارائه می‌شود  باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت عراق به هیچ وجه برای افرادی که گذرنامه آنان کمتر از 6 ماه اعتبار دارد، ویزا صادر نمی‌کند و از الان به زائران توصیه می‌کنیم که نسبت به این مهم توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منم یه زائرم
۰۸:۲۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ن تورو خِدا بیاین اضافه کنین
آخرین اخبار