حناچی در پاسخ به سوالات اعضای شورا:

رقابت‌های حزبی باید منجر به پیشرفت شود/ حیات شبانه و ساماندهی دست‌فروشان از برنامه های من است

کاندیدای شهرداری تهران گفت: رقابت‌های حزبی و سیاسی باید منجر به پیشرفت کیفیت زندگی شود.

رقابت‌های حزبی باید منجر به پیشرفت شود/ حیات شبانه و ساماندهی دست‌فروشان از برنامه های من استبه گزارش خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیروز حناچی کاندیدای شهرداری تهران درباره چگونگی اعتماد سازی میان مردم گفت: اگر به مردم توجه کنیم و مردم را ببینیم، مردم هم عملکرد ما را می‌بینند.

وی وابستگی شهرداری تهران به درآمدهای حاصل از ساخت و ساز را مانند وابستگی دولت به نفت دانست و گفت: اداره امور دولت از طریق دریافت مالیات ایده‌آل است؛ همین موضوع درباره شهرداری نیز صادق است. شهرداری‌ باید از طریق منابع پایدار ایجاد درآمد کند. در حال حاضر نمی‌توانیم بر تمام درآمد حاصل از ساخت و ساز چشم‌پوشی کنیم، چرا که این روند حاصل 30 سال ایجاد درآمد از طریق ساخت و ساز است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ظرف مدت 10 سال آینده در آمد حاصل از این محل را حذف خواهیم کرد.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه در تمام کلان‌شهرهای دنیا نهادی برای برنامه‌ریزی از جنس عمومی وجود دارد، گفت: تهران فاقد نهادی است که نه کاملا حاکمیتی باشد و نه کاملا خصوصی.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم شهرداری تهران باید استراتژیک باشد، گفت: شهردار تهران باید قدرت حمایت و سازمان‌دهی امور را داشته باشد و در امور اجرایی قابلیت لازم را دارا باشد.

حناچی با اشاره به کمیسیون ماده 5 گفت: از این طریق توانستیم مسائل را در سطح کشوری تا حد زیادی کنترل کنیم. تمام مصوبات کمیسیون ماده 5 منتشر می‌شود و این یک الزام است، از این طریق مانع  پیشرفت جریانی شدیم که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بدنه  شهرداری تهران سنگین است و  نیروی انسانی مازاد دارد، گفت: واقعیت این امر این است که ظرفیت ایجاد اشتغال در شهرداری زیاد است. نمی‌توانیم افراد مازاد نیروی انسانی را اخراج کنیم، چرا که این امر تبعات حقوقی و اجتماعی بسیاری دارد. با یک نگاه استراتژی برد-برد می‌توانیم به کسانی که موقعیت خروج از شهرداری را دارند، بسته تشویقی بدهیم.

وی افزود: حیات شبانه شهر، اقتصاد شهر، ساماندهی دست‌فروشان، کاهش سن مدیران از دیگر برنامه‌های من است. باید از فرصت بی‌بدیل انرژی جوانان بهره بگیریم.

حناچی با بیان اینکه مدیریت منابع با اطلاع‌رسانی و شفافیت میسر می‌شود، گفت: وقتی اطلاع‌رسانی انجام شود مردم نسبت به شهر و تحولات آن آگاه و حساس می‌شوند.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بر طرف کردن بعضی از مشکلات آرمان محسوب می‌شود، گفت: باید در راستای تحقق آرمان‌های شهری گام برداریم.

وی در خصوص اقدامات خود در 8 ماهی که در شهرداری فعالیت می‌کند، گفت: پروژه‌هایی در محور لاله‌زار، توپخانه، باغ‌میلی، باغ همایون، بازار، دریاچه خلیج‌فارس، پل گیشا و بوستان ولایت به مرحله اجرا درآمدند، در زمینه پروژه‌های احیای نیاز فرهنگی، 50 درصد مسئله یعنی کالبد وجود دارد و باید با یک مدیریت صحیح این پروژه‌ها را اجرایی کرد.

حناچی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تهران گفت: به عنوان مثال پل صدر و تمام مشکلات کنونی زمینه تبدیل شدن به یک ظرفیت شبانه‌روزی را دارد. مبین این امر تجربه موفق خارجی است که پل دو طبقه مشابه پل صدر را به محور «پیاده راه» تبدیل کرده‌ است.

کاندیدای شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه رقابت‌های حزبی و سیاسی یک اصل است، گفت: اگر این رقابت‌های حزبی منجر به پیشرفت کیفیت زندگی شهروندی نشود، ما به بیراهه رفته‌ایم.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران خطاب به حناچی گفت: برنامه شما از نوآوری‌های زیادی بهره مند بود و اگر شهردار شدید، امیدوارم این برنامه عملیاتی شود و اگر شما شهردار منتخب نبودید امیدوارم شهردار منتخب از این برنامه استفاده کند.

وی افزود: شما پیش از این دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بودید. در آن زمان با شهرداری تهران به خاطر نوع بارگزاری و درآمد ناپایدار دچار چالش بودید. در حال حاضر اگر شهردار تهران شوید رویکرد شما درباره این موضوع چیست و با توجه به اینکه تنها 3 سال فرصت باقی است، برای تأمین هزینه شهرداری چه برنامه‌ای دارید؟

صدراعظم نوری با بیان اینکه توسعه تهران نامتوازن بوده است و در توسعه آن به مسائل زیست محیطی توجه نشده است، گفت: برای حفظ و حراست از محیط زیست که جزء ویژگی‌هایی از توسعه متوازن است، چه برنامه‌ای دارید؟

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا به حال میلیاردها تومان برای طرح جامع و تفصیلی هزینه شده است، گفت: تکلیف طرح تفصیلی چیست؟

وی خطاب به حناچی افزود: طبق نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌اید 81 درصد شهروندان از عملکرد شهرداری تهران ناراضی هستند، این رقم بسیار زیاد است. برای جلب رضایت شهروندان چه برنامه‌ای دارید؟

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به حناچی با بیان اینکه شناخت شما از پتانسیل‌های تهران قابل تقدیر است، گفت: با توجه به اینکه یکی از اصول پیشرفت تهران رونق اقتصادی است و بازار تهران قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز متفاوت تجارت جهانی را دارد. لازم به ذکر است مرکز تجارتی مبتنی بر فرهنگ است، آیا برنامه‌ای برای بازآفرینی فراگیر بازار برای ثروت آفرینی از پتانسیل‌های آن دارید؟

سیدحسن رسولی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خطاب به حناچی گفت: سوال من از شما این است که در صورت شهردار شدن چگونه می‌خواهید تعارض میان رویکرد بین بخشی دو وزارتخانه مسکن و کشور را برطرف کنید تا میان مشکلات حوزه اجرا و سیاست گذاری سازگاری ایجاد شود؟

وی با تحسین نگاه حناچی به مسائل شهری گفت: شما علاوه بر قابلیت‌های علمی و تجربی و در کنار ادبیات گفتاری، زبان بدن مناسبی برای شهردار شدن دارید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: در صورت شهردار شدن چگونه می‌خواهید در جهت سازگاری حوزه اجرا و سیاست گذاری تعادل برقرار کنید؟

وی خاطرنشان کرد: شما استاد برجسته‌ای هستید، اما آیا به اندازه قابلیت‌هایی که در حوزه دانشگاهی دارید در حوزه عملیاتی نیز توانا هستید؟

الهام صفاری عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به حناچی با اعلام تشکر به خاطر توجه به میراث شهر و زیباشناسی مدیریت شهری که حناچی در برنامه‌هایش مطرح کرده بود، گفت: از شما می‌خواهم تا بگویید در مدت زمانی که در شهرداری تهران مشغول به کار هستید، چرا هیچ اقدامی در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک صورت نگرفته است؟

صفاری در ادامه با اشاره به جدول مهمترین چالش‌های تهران از دیدگاه شهروندان که در برنامه حناچی مطرح شده بود، گفت: نگاه شما در تدوین برنامه علمی بوده است، با اینکه مسائل تهران عموما در هوا و ترافیک بیان می‌شود. در برنامه شما مسائل اقتصادی و به ویژه نابرابری در شهر تهران به عنوان مهمترین چالش‌های شهروندان مطرح شده است، در شرایطی که نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه تهران را تحت فشار قرار داده است، چگونه می‌خواهید مشارکت‌های مردمی را جذب کنید؟

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به لزوم پیاده محور شدن تهران مطرح کرد: شهر باید از وضعیت خودرو محوری و سواره محوری به پیاده محوری و محلی تبدیل شود، اما در بودجه 97 معاونت فنی و عمرانی، مبلغ چشمگیری برای این تغییرها پیش بینی نشده است.

صفاری در پایان سوالی درباره چگونگی سنجش و نظارت بر برنامه ارائه شده مطرح کرد و گفت: چه الگوی سنجش و پایشی برای نظارت بر مدیریت شهری در نظر دارید؟ برنامه خوبی که ارائه شده را چگونه می‌توان رصد کرد تا علت‌های اجرا شدن یا نشدن بخش‌های مختلف آن بررسی شود؟

سید آرش حسینی میلانی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به فیروز حناچی کاندیدای شهرداری تهران با تقدیر از برنامه ارائه شده از سوی وی در حوزه مدیریت شهری و محیط زیست شهری گفت: با توجه به تفاهم نامه شهرداری و سازمان محیط زیست درباره پارک پردیسان برنامه شما برای استفاده از این فرصت چیست؟

میلانی در خصوص باغات کن گفت:‌ این باغ در دوره‌ای که شما در شورای عالی معماری حضور داشتید حفاظت شد، اما همچنان شاهد این هستیم که اقدام سازمان یافته‌ای برای استفاده از این ذخیره گاه صورت نگرفته است چه برنامه‌ای در این باره دارید؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار