پیغامی مطرح کرد؛

راهی جز طی کردن مسیر اقتصادهای موفق دنیا نداریم

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق گفت: تجارب جهانی این مسئله را اثبات می‌کند که اقتصادهای موفق چه مسیرهایی را طی کرده‌اند و ما هم باید همان مسیر را طی کنیم.

راهی جز طی کردن مسیر اقتصادهای موفق دنیا نداریمبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه تبیینی‌تحلیلی مسیر، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در پیش‌شماره نخست خود، گفت‌ وگویی از عادل پیغامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام، درباره اقتصاد امن و اقتصاد مردمی منتشر کرده است.

پیغامی درباره جعل کلید واژه اقتصاد امن از سوی رهبر انقلاب اعتقاد دارد: کلیدواژۀ امن، حائز چند ویژگی مهم است: اولاً کاملاً مسئله‌محور است درحالی که وقتی به فضای آکادمیک و فضای سیاست‌گذاری و فضای تصمیم‌سازی وارد می‌شویم، می‌بینیم در این سه فضای نخبگانی، مسئله‌محوری بی‌رنگ است ولی در دپارتمان‌های آمریکا (همچون دفتر مطالعات اقتصادی آمریکا) و سایر کشورها، مسئلۀ اقتصاد امن جزو اولویت‌هاست و از مسائل زنده و پویای آن‌ها به‌شمار می‌رود. ویژگی دوم اینکه این کلمه گسترۀ وسیعی دارد و به‌صورت شبکه‌ای سایر کلیدواژه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ مانند امنیت انرژی، امنیت درآمد، امنیت سرمایه گذاری، امنیت سیاسی و ... و در اصل مانند یک نخ تسبیح عمل می‌کند.

هدف اقتصاد امن، مردم است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در رابطه اقتصاد امن و اقتصاد مردمی گفت: هدف اقتصاد امن، قطعاً مردم است. بایستی مردم‌سالاری دینی را در عرصۀ اقتصادی وارد کنیم که مهم‌ترین راه رسیدن به اقتصاد امن، نقش‌آفرینی مردم است. از این جهت، اقتصاد امن و اقتصاد مردمی ارتباط ارگانیکی با یکدیگر دارند. نوع نگاهی که قرآن، انقلاب و قانون اساسی ما به اقتصاد دارد، این‌گونه است. توانمندسازی بایستی از سوی حکومت، رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش اتفاق بیفتد و مردم بازیگر منفعل اقتصادی و مصرف‌زده نباشند.

وی درباره ارتباط اقتصاد مردمی با سه گانه خصوصی، تعاونی و دولتی بیان داشت: در اندیشۀ اسلامی و حتی ادعا می‌کنم در اندیشۀ عقلای اقتصادی دنیا، این تزاحم‌ها وجود ندارد و رسیده‌اند به این مسئله که اگر می‌خواهیم مردم را مورد توجه قرار دهیم، بایستی بخش خصوصی، تعاونی و دولتی فعالی داشته باشیم. با تقسیم‌کار مناسب و در نظامی که همدیگر را تکمیل کنند، نه اینکه همدیگر را تضعیف یا کوچک کنند و همچنین هرکسی باید در جایگاه خودش باشد. به همین دلیل، اقتصاد مردمی با اشاره به این نکته در قانون اساسی، خیلی مدرن، کامل و دقیق نوشته شده است.

پیغامی درباره تجربه دیگر کشورها اشاره کرد: وقتی تاریخ اقتصادی کشورهای موفق را نگاه می‌کنیم، تقریباً در هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌بینیم که از مسیری غیر از مردمی‌سازی اقتصاد و توجه به مسائل مردم پیش رفته باشند. به تعبیر دیگر، از مسیر درون‌زایی پیش رفته‌اند. جنگ‌های شمال و جنوب آمریکا دقیقاً برای تأکید بر درون‌زایی، نفی استعمار انگلیس و شکل‌گیری اقتصاد درون‌زاست. انگلستان را در قرن هفدهم و هجدهم اگر ملاحظه بفرمایید، می‌بینید دقیقاً حتی به‌شکلی افراطی، تأکید بر حمایت‌گرایی در اقتصاد و درون‌زایی اقتصادی دارد. آلمان اساساً با شعار ناسیونالیسم اقتصادی پا گرفت و در آن تأکید بر اقتصاد مردمی و تولید ملی جدی است و این نتیجه را داشت که آلمانی که مستعمرۀ انگلیس شده بود، پس از 150 سال به نقطه‌ای رسیده است که کل اقتصاد اروپا را دنبال خودش می‌کشد. همین مباحثی که در پارلمان آلمان دهۀ چهل و پنجاه قرن نوزدهم دیده می‌شود، در مجلس شورای اسلامی نمی‌بینیم. آن بصیرتی که نمایندگان آن زمان آلمان داشتند، در نمایندگان امروز نمی‌بینیم و همین‌هاست که تفاوت ما و آنها را سبب شده است.

این استاد اقتصاد درباره مسیر طی‌شده در کرۀ جنوبی گفت: اگر از دهۀ شصت تا نود را مورد مطالعه قرار دهید، ملاحظه می‌کنید که این کشور دوره‌ای بسیار عمیق و جدی از اقتصاد درون‌زای مردمی را طی کرده است و حتی تک‌تک مردمش نقش‌آفرینی جدی و فرهنگی مناسبی در این دوره داشته‌اند. به‌اندازه‌ای تجارب جهانی این مسئله را اثبات می‌کند که قابل مناقشه نیست که اقتصادهای موفق چه مسیرهایی را طی کرده‌اند. ما هم باید همان مسیر را طی کنیم.

ماهنامه مسیر تلاش دارد موضوعات و مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی را در چارچوب عقلانیت انقلابی روایت، تبیین و آسیب‌شناسی کند. این نشریه در پیش‌شماره نخست خود همچنین هندسه جدید تعامل در نظام بین‌الملل و نقش ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار