در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نتیجه انتخابات لبنان نشان داد که مردم این کشور طرفدار مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی نیستند/ پیروزی جبهه مقاومت در لبنان قابل محو شدن نیست

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع ساختار حکومتی و انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ساختار حکومتی و انتخابات پارلمانی لبنان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۷ اردیبهشت ماه بود که با حضور احمد دستمالچی سفیر اسبق ایران در لبنان و سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا برگزار شد.

احمد دستمالچی در ابتدای برنامه با اشاره به ساختار حکومتی در لبنان، اظهار کرد: در لبنان ۱۷ طایفه زندگی می‌کنند و توازن قدرت از طریق همین طوایف صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به صورت سنتی، سمت رئیس جمهور از آن مارونی‌های مسیحی، نخست وزیر از آن طایفه سنی و رئیس مجلس نیز از آن طایفه شیعه بوده است.

سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه این طوایف حامیان بین المللی و منطقه‌ای دارند که برآیند آن‌ها سیاست را در لبنان رقم می‌زند، گفت: بنده پیش بینی کرده بودم که جبهه مقاومت پیروز این انتخابات خواهد شد.

وی طیف‌های اصلی سیاسی لبنان را ٨ مارس و ١٤ مارس عنوان کرد و گفت: یکی از امتیازات بزرگ این انتخابات این بود که محور مقاومت دو شعار اصلی جوانگرایی و عمران و ابادانی را مطرح کرد و هر دوی این شعار‌ها رای آوردند.

دستمالچی بیان کرد: قانون انتخابات لبنان اشکالات زیادی داشت و اصلاح آن مشارکت ملی را افزایش داد؛ این میزان مشارکت در انتخابات لبنان با توجه به حجم سنگین فعالیت‌های روانی، بسیار چشم گیر است.

سفیر اسبق ایران در بیروت اظهار کرد: این پیروزی نشان می‌دهد که روش مقاومت پیروزی و صلح طلبی است و مردم لبنان طرفدار مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی نیستند.

وی ادامه داد: اسرائیل از این پیروزی محور مقاومت بسیار عصبانی است و از همین امروز تهدید کردن را آغاز کردہ است.

در ادامه برنامه سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تغییرات قانون انتخابات پارلمانی لبنان، گفت: موضوع نسبیت قانون جدید انتخابات لبنان تغییری است که از سال ١٩٢٨ در قانون انتخابات آن به وجود آمد. تا کنون انتخابات به گونه‌ای بود که وقتی لیستی اعلام می شد، کسی نمی‌توانست خارج از آن انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در انتخابات تغییری اساسی صورت گرفت که مقاومت هم به دنبال آن بود، افزود: تغییر مدنظر این بود که افراد مستقل هم بتوانند کاندیدای انتخابات شوند. در شمارش آرای اولیه نیز افراد مستقل در آمار حضور دارند که معمولا به مقاومت گرایش دارند.

صدرالحسینی اضافه کرد: نگرانی‌هایی نسبت به این تغییر قانون وجود داشت، اما نتیجه نشان می‌دهد که این تغییر برای انبساط فضای سیاسی لبنان بسیار مفید بوده و از درون این انبساط، رای اکثریت را مقاومت کسب کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره مشارکت رای دهندگان لبنانی در انتخابات که در خارج از کشورشان زندگی می‌کنند، بیان کرد: ۱۲۸ نماینده از خود لبنان و ۶ نماینده به طور مساوی از مسلمان و مسیحیان از کشور‌هایی که لبنانی ها در آن حضور دارند در انتخابات شرکت کردند.

وی تصریح کرد: عملیات روانی بسیاری علیه این انتخابات صورت گرفت، اما شواهئ نشان می دهد میزان مشارکت در سطح ملی و بین المللی لبنانی ها بسیار افزایش یافته است.

صدرالحسینی درباره بازیگران فرامنطقه ای در لبنان بیان کرد: در تقسیم بندی غرب آسیا بعد از جنگ جهانی دوم، تغییراتی ایجاد شد؛ آمریکایی ها درمنطقه با بن بستی استراتژیک روبه رو شدند و دربسیاری از جاها از عربستان استفاده کردند و درمواردی که این روش کارساز نبود از بازیگران سنتی مثل فرانسه استفادہ کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در انتخابات اخیر لبنان همه احزاب حضور یافتند و رژیم صهیونستی برای اینکه جنگ هراسی ایجاد کند اعلام کرد: که ما محل ساخت سلاح های حزب الله را می‌دانیم.

صدرالحسینی ادامه داد: تا ٢٤ ساعت قبل از برگزاری انتخابات هواپیماهای رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان در حال گشت زنی بود تا هراس ایجاد کنند؛ در واقع این حوادث نشان داد که استراتژی ترس از سلاح ها استراتژی دائم نظام سلطه است، اما در مقابل انقلاب اسلامی شجاعتی به مردم منطقه داد که دیگر هراسی نداشته باشند.

در ادامه برنامه محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تاکنون وزارت کشور لبنان نتیجه کامل انتخابات را منتشر نکردہ است، گفت: از طریق دستگاه های انتخاباتی احزاب و گروه های مختلف نتایج نهایی اعلام شده و تصور می‌کنم که آنچه وزارت کشور لبنان اعلام می‌کند تفاوتی با نتایج اعلامی احزاب نداشته باشد.

وی ادامه داد: مقاومت و هم پیمانانش بیشتر از ٧٠ کرسی را کسب کردہ اند که بیشتراز نصف تعداد کرسی های پارلمان است و با اکثریتی که مقاومت به دست آورده در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و کلیه لوایح حرف آخر را می‌زند و هیچ لایحه ای مخالف منافع مقاومت تصویب نخواهد شد.

دستمالچیان در پاسخ به اینکه عده ای فکر می‌کردند که ورود حزب الله و محور مقاومت به بحران سوریه نقطه ضعفی برای آنان خواهد شد، تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند منطقه را تجزیه، حکومت قانونی سوریه را سرنگون و محور مقاومت را تضعیف کنند و سرمایه گذاری های عظیمی هم در این زمینه انجام دادند.

وی افزود: با ایستادگی مردم و ارتش سوریه، با کمک دوستان حزب الله و مستشاری بسیار خوب و با درایت ایران این توطئه عظیم شکست خورد و به جایش صلح و ثبات آمد.

سفیر اسبق ایران در بیروت تاکید کرد: پیروزی جبهه مقاومت در لبنان قابل محو شدن نیست، چرا در صحنه دموکراسی که غربی ها مدعی آن هستند محور مقاومت آرای مردمی را کسب کردند.

وی اظهار کرد: این پیروزی پاسخ حمله موشکی مفتضحانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بود و آبرویشان رفت و امروز نتیجه آن اقدام را دیدند.

دستمالچی تصریح کرد: بدون تردید ابتکار عمل در منطقه دست جبهه مقاومت است و در عراق هم خواهیم دید که نتیجه ای مشابه لبنان به دست خواهد آمد.

دستمالچی سفیر اسبق ایران در بیروت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروزه به دلیل حضور مردم در پای صندوق‌ها, رنگ شکل سیاسی آینده لبنان تغییر پیدا خواهد کرد، گفت: فصل تغییر در منطقه غرب آسیا فرا رسیده است، لذا تغییرات در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کار دشمن پمپاژ ناامیدی و کار مقاومت دادن امید است خاطرنشان کرد: آینده نوید امید را می دهد.

سفیر اسبق ایران در بیروت با اشاره به اینکه پارلمان لبنان دارای اکثریت مقاومت است، گفت: از این به بعد هر قانونی که بخواهد تصویب شود ، باید از فیلتر اکثریت عبور کند، لذا قوانین بی ربط دور ریخته خواهد شد.

دستمالچي تصریح کرد: با الهام بخشی انقلاب اسلامی ایران و درایت هوشمندانه مقام معظم رهبری, نظم جدیدی به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تحولات عمیق اجتماعی و فکری و همچنین رشد و بالندگی در لبنان در حال شکل گرفتن است ادامه داد: ملت لبنان از منطق برخوردار هستند، این در حالی است که دشمن کاملا بی منطق است .

صدر الحسینی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه رشدو شکوفایی و بیداری مردم لبنان به نقطه‌ای رسیده است که آنها بدون توجه به مسائل طایفه گری به این مسئله توجه می کنند که چه کسی می‌تواند کشورشان را آباد کند اظهار کرد: این انتخابات به دلیل دخالت بیگانگان ۵ سال عقب افتاد ه بود.

وی با اشاره به اینکه مردم لبنان به بلوغ رسیده اند و می دانند که پول‌های بیگانگان نمی تواند در آرای آنها اثر بگذارد افزود: در شرایطی هستیم که موضوع طایفه گری و اختلاف افکنی میان شیعه و سنی دیگر جواب نمی دهد.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه امروز برای کسانی که درک بسیار مختصری از مقاومت دارند درس پیروزی است، افزود: تبعیت از خواست عمومی ملت، شکوفایی فکر و عقلانیت باعث شد مقاومت کشور خود را از برخی از چالش ها نجات دهد .

صدر الحسینی با اشاره به تأثیر تحولات میدانی لبنان ادامه داد: پیروزی لبنان بر روی تحولات یمن تاثیر خواهد گذاشت، لذا مردم یمن وقتی این پیروزی را مشاهده می کنند مقاومت خود را افزایش خواهند داد و از سوی دیگر مردم سوریه مستحکم تر می شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه پیروزی مقاومت در لبنان در انتخابات ۲۲ اردیبهشت عراق تاثیر خواهد گذاشت ، افزود: باید به هم پیوستگی دولت عراق، دولت کنونی لبنان، جمهوری اسلامی ایران و سوریه را در منطقه تصور کرد که چه قدرتی در مقابل نظام سلطه می‌تواند باشد.

محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پیروزی مقاومت در نتیجه آراء مردم لبنان بود گفت: قبلا ایران را متهم به دخالت در امور داخلی لبنان می کردند، در حالی که انتخابات آزاد است و ایران هیچ دخالتی ندارد.

وی اظهار کرد: قبل از انتخابات، آمریکایی‌ها به بانک‌های لبنانی فشار آوردند تا حساب های مسئولین مقاومت را بلوکه کنند.

مهتدی با اشاره به اینکه یک ماه دیگر قرار است پارلمان جدید اولین جلسه خود را تشکیل دهد، افزود: بعد از اینکه رئیس پارلمان و هیأت رئیسه پارلمان انتخاب شد, نوبت به انتخاب نخست وزیر می شود و لذا مشخص نیست که سعد الحريری نخست وزیر می ماند یا می رود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هم اکنون اکثریت پارلمان در دست مقاومت است, عنوان کرد: عربستان میلیارد ها دلار هزینه کرد تا مقاومت در لبنان در اکثریت قرار نگیرد.

مختار حداد دبیر سیاسی روزنامه الوفاق در ادامه برنامه با اشاره به بازتاب انتخابات پارلمان لبنان گفت: شبکه تلویزیونی العربیه تلاش کرد تا این انتخابات را کم اهمیت جلوه دهد, به طوری که تلاش کردند در انتخابات شک و شبهه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه جریان مقاومت پیروزی لبنان را به خوبی به تصویر کشید گفت: روزنامه های مصری اعتراف به پیروزی بزرگ حزب الله کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار