تأمین ۱۸ درصد درآمد‌های کمیته امداد آذربایجان غربی از عواید زکات/ زکات زیربنای اقتصادی دین اسلام است

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تأمین ۱۸ درصد درآمد‌های کمیته امداد استان از عواید زکات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛زکاتی که از مانند نماز از مشترکات همه ادیان الهی بوده و پس از تشکیل حکومت اسلامی نیز با برنامه مشخص آغاز و واریز آن به بیت المال و جمع آوری توسط حاکم اسلامی صورت گرفت. بعد از انقلاب اسلامی، به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر احیای فریضه زکات در سال ۱۳۷۵، ستادی تشکیل و امر جمع آوری و هزینه کرد زکات تا سال ۸۲ بر عهده سازمان برنامه و بودجه نهاده شد. از سال ۸۳ این وظیفه بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) نهاده شد. از سال ۱۳۹۰ نیز بعد از تصویب قانون زکات توسط مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در رأس شورای زکات کشور منصوب شد.

در استان‌ها نیز دبیرخانه شورای زکات با ریاست نماینده، ولی فقیه در همان استان تشکیل شد و شروع به فعالیت کرد. در آذربایجان غربی اما، با جدیت مشهود در شورای زکات طی سال‌های گذشته، در سال ۹۶ شاهد کسب رتبه اول استان در امر دریافت زکات بودیم. فریضه‌ای که باز هم نیازمند تبلیغ و تبیین است.

دین اسلام، دین فقرزدایی است

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه شورای زکات استان با بیان اینکه با زکات فقر از جامعه رخت برمی بندد، گفت: دین ما دین فقرزدایی است، چرا که زکات از منابع مالی حکومت اسلامی و از مفاهیم و مبانی زیربنایی اقتصادی این دین است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحامد ساجدی نژاد با بیان اینکه زکات رابطه انسان با مخلوق و نماز رابطه انسان با خالق است، افزود: کلمه زکات ۳۲ بار به تنهایی و ۲۶ بار در کنار نماز ذکر شده که بیانگر اهمیت آن در دین مبین اسلام است.

این مسئول با اعلام اینکه همه پیامبران الهی درباره زکات به مردم توصیه کرده اند، اظهار کرد: خداوند روزی فقرا را در ثروت اغنیا قرار داده و اگر همه به این قانون اقتصادی اسلام پایبند باشند، در جامعه فقیری پیدا نمی‌شود.

ساجدی نژاد گفت: اولویت دادن به زکات و مؤدیان آن در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی، ایجاد تعاون بین مدیران شهرستان‌ها با شورای زکات آن شهرستان، برنامه ریزی برای تبلیغ، اطلاع رسانی، ترویج و فرهنگ سازی زکات در استان، برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی- ترویجی در زمینه زکات و ایجاد هماهنگی لازم جهت تبلیغ آن از فعالیت‌هایی است که باید مورد توجه ویژه برنامه ریزان قرار گیرد.

افزایش ۱۰ درصدی پرداخت زکات در استان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه شاهد افزایش ۱۰ درصدی زکات پرداختی توسط مردم در سال ۹۶ بودیم، اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان به وظایف محوله در زمینه زکات به خوبی عمل کرده است.

عزیز سهندی با اعلام اینکه سال گذشته موفق به کسب مقام اول کشور در جمع آوری زکات به آذربایجان غربی تعلق گرفت، افزود: این انتخاب براساس شاخص هایی، چون تناسب تولید، سطح زیر کشت و جمعیت بررسی شده صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شورای زکات استان ۹ عضو اصلی دارد که باید به وظایف ذاتی و شرعی خود عمل کنند، در بحث جمع آوری و هزینه کرد زکات به طور شفاف عمل شده است.

این مسئول با اعلام اینکه سال گذشته ۸۸ میلیارد تومان کمک مردمی بصورت نقدی و غیرنقدی در استان توسط کمیته امداد جمع آوری شده که ۱۸ درصد آن از محل زکات بوده، به لزوم حرکت در مسیر فرمایش‌های مقام معظم رهبری در ادامه راه اشاره و اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساماندهی و ریشه کنی فقر نیازمند کمک قوای سه گانه کشور است.

سهندی با بیان اینکه ۴ درصد جمعیت استان زیر پوشش کمیته امداد هستند، گفت: ۷.۵ درصد جمعیت استان در کار‌های خیر، احسان و انفاق شرکت می‌کنند و نیازمند بالا رفتن این درصد مشارکت هستیم.

روستاییان، پرچمدار پرداخت زکات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه روستاییان در خط مقدم زکات دهندگان هستند، گفت: ۱۸ درصد از درآمد‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان از محل زکات است.

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه در آذربایجان غربی محصولات گندم، جو، کشمش، گوسفند و بز شامل پرداخت زکات می‌شوند، افزود: اعضای شورای زکات در استان‌ها وظایف تعریف شده‌ای دارند که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید ۸ وظیفه در حوزه وزارتی و ۱۷ وظیفه در حوزه نمایندگی، ولی فقیه بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه زکات سلامت محصول را بیمه می‌کند، گفت: پیگیر اجرایی شدن برنامه‌های ابلاغی در زمینه زکات در ۱۷ شهرستان و ۳ هزار روستای استان هستیم.

کریم زاده با اعلام اینکه در سال‌های گذشته مبادرت به دریافت زکات گندم و جو در مراکز خرید شده است، گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۷۴۸ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۶۲۵ هزار تن از این میزان توسط مراکز غله و تعاون روستایی خریداری می‌شود که امیدواریم با برنامه‌های ترویجی شاهد افزایش پرداخت زکات توسط مؤدیان باشیم.

این مسئول با بیان اینکه زکات جمع آوری شده، صرف نیازمندان همان محل می‌شود، افزود: ترویج زکات تلاش برای تبیین آن در جامعه برای مسئولان ارزش معنوی داشته و صدقه جاری محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: تشویق مردم به ادای زکات، تعیین خط مشی‌های اساسی برای جمع آوری و هزینه کرد زکات، سیاستگزاری امور تبلیغی و آموزشی، ایجاد هماهنگی و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مرتبط در محدوده قانون زکات، توصیه به دولت جهت تخصیص اعتبار معادل زکات جمع آوری شده و هزینه کرد آن‌ها در محل جمع آوری زکات، از نکات مهمی است که در قانون زکات مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ن.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.