تشخیص هویت ۵۹ جسد از اجساد حادثه سقوط هواپیما/اطلاعی ازجسد مومیایی نداریم

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت:از بین ۲۰۰ قطعه تحویلی به پزشکی قانونی توانستیم ۵۹ جسد را تشخیص و به خانواده‌ها تحویل دهیم و جسد مومیایی کشف‌شده در ری به ما تحویل داده نشده و اطلاعی در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛احمد شجاعی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان، مهمترین نیاز مردم را در بحث مراجعات سرپایی عنوان و اظهار کرد: در شهرستان‌هایی که حداقل مراجعات انجام می‌شود بایستی خدمات در جهت نیاز سرپایی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان پزشکی قانونی خرم‌آباد مطلوب و استاندارد بوده حال اینکه در شهرستان‌ها نیز این مراکز به مرور احداث می‌شوند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه ساختمان پزشکی قانونی در لرستان به جزء در آزمایشگاه‌های ژنتیک می‌بایست در تمامی زمینه‌ها خودکفا شود، افزود: طی این سفر کمبود‌ها بررسی و تلاش می‌شود با اعتبارات استانی و ملی این کمبود‌ها مرتفع شوند.

وی با ابراز اینکه پزشکی قانونی لرستان از نظر خدمات‌دهی در رتبه سوم کشور قرار دارد، افزود: مشکل اصلی سازمان پزشکی قانونی کمبود نیروی انسانی است و این مسئله در بسیاری از استان‌ها مشهود است.

این مسوول یادآور شد: تجهیزات پزشکی قانونی در مقایسه با دنیا هیچ کمبود و کسری ندارد و پیشرفته‌ترین دستگاه در این سازمان وجود دارد، اگرچه گاهی تعداد دستگاه‌ها اندک بوده، اما این به معنای نداشتن نیست.

شجاعی با ابراز اینکه سازمان پزشکی قانونی در حوادث و بحران‌ها از توانمندی بالایی برخوردار است، گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران نمی‌تواند ظرف مدت اندکی حجم بالایی از حوادث را بررسی و به‌نتیجه برساند.

شجاعی با بیان اینکه تاکنون مراجعه‌ای به پزشکی قانونی در جهت شناسایی جسد مومیایی شده صورت نگرفته، اظهار داشت: طبیعتا اگر جسد ناشناس می‌بود به پزشکی قانونی مراجعه می‌شد حال اینکه تاکنون این مراجعه انجام نشده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان داشت: تعرفه‌های پزشکی قانونی نسبت به وزارت بهداشت پایین بوده با این حال سعی می‌شود تعرفه مراجعات تکراری بررسی و کاهش داده شود.

وی در خصوص بالاترین آمار مربوط به قصور پزشکی نیز گفت: زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی بالاترین آمار را در میزان قصور پزشکی در کشور دارند.

شجاعی افزود: لازمه آموزش پزشکی تشریح و کالبدشکافی است و برای آموزش دانشجو‌ها دو منبع اهدای اجساد و اجساد مجهول‌الهویه وجود دارد که طی سالیان اخیر اجساد مجهول‌الهویه تعدادشان کاهش یافته و بیشتر تمرکز بر روی اجساد اهدایی است.

این مسوول نتایج حاصل از آزمایشات DNA را بسیار دقیق خواند و یادآور شد: اگر مشکلی در بحث استخراج پیش آید چندین بار آزمایش تکرار می‌شود به‌نحوی‌که در نهایت نتیجه DNA دقیق و خطای آن تقریبا صفر است.

وی اظهار داشت: اکثر تجهیزات اصلی و دستگاه‌های پزشکی قانونی از چند کشور وارد می‌شود و مشکل و محدودیتی برای واردات نداریم با این وجود در واردات برخی دستگاه‌های ژنتیکی که ساخت آمریکا هستند ممکن است با کمبود مواجه شویم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام تعیین هویت ۵۹ جسد از اجساد حادثه سقوط هواپیما در یاسوج، افزود: از بین ۲۰۰ قطعه تحویلی به پزشکی قانونی توانستیم ۵۹ جسد را تشخیص و به خانواده‌ها تحویل دهیم.

شجاعی تصریح کرد: یکی از فواید ثبت اطلاعات ژنتیکی مجرمین در بانک اطلاعاتی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی جرم و جنایت است چرا که اکثر جرائم خشن توسط مجرمین باسابقه انجام می‌شود.

وی از ثبت اطلاعات ژنتیکی ۵۰ هزار مجرم در بانک اطلاعاتی خبر داد و گفت: در صورت تحقق اعتبارات لازم امسال این آمار به ۱۰۰ هزار ثبت نیز می‌رسد.

انتهای پیام/پ

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشوردر خرم آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.