مدیر کل دامپزشکی قم:

تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در قم مشاهده نشده است/اقدامات پیشگیرانه علیه تب کریمه کنگو

رفیعی با اشاره به مرگ یک هموطن بر اثر تب کریمه کنگو گفت:تاکنون موردی از این بیماری در قم مشاهده نشده است.

تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در قم مشاهده نشده است رفیعی،مدیر کل دامپزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛اظهار کرد: با توجه به ابتلای انسانی  یک نفر به تب کریمه کنگو در کشور و مرگ وی،خوشبختانه تا کنون موردی از ابتلای این بیماری در استان قم مشاهده نشده است. 

وی افزود:این بیماری به‌وسیله کنه از حیوان به انسان منتقل می‌شود، ممکن است زمانی که دام به تب کریمه کنگو  مبتلا شده هیچگونه علائمی  نداشته باشد، این بیماری از سه روش گزش کنه به انسان و حیوان، انتقال از طریق خون حیوان آلوده، انتقال از طریق خون انسان آلوده قابل انتقال است.

رفیعی در ادامه اضافه کرد: راه شایع انتقال این بیماری، از دام آلوده به انسان است که هر فردی که با هرکدام از محصولات دامی آلوده تماس داشته باشد، احتمال ابتلا وجود خواهد داشت .

مدیرکل دامپزشکی قم در خصوص علایم این بیماری  گفت:معمولا بیماری تا چند روز نهفته است و بعد از دوره پنهان با علایمی شبیه آنفولانزا ، خونریزی زیر پوستی و خونریزی داخلی بروز می کند که اگر به موقع درمان  نشود،منجر به مرگ انسان می شود.

وی خاطر نشان کرد : گوشت گاو و آلایش گاوی در سردخانه های کشتار گاه زیر نظر اداره بهداشت، و دارای مهر و بر چسب دامپزشکی است و هیچگونه مشکلی ندارد.

رفیعی تصریح کرد:این ویروس براثر پخته شدن کاملا از بین می رود،گوشت دام تازه ذبح شده حتما باید به مدت  بیست و چهار  ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود و برای خرد کردن گوشت حتما از  دستکش استفاده کنید.

مدیر کل دامپزشکی قم در پایان با تاکید بر آموزش و پیشگیری در زمینه بیماری تب کریمه کنگو گفت: برای اینکه بتوانیم از انتقال این بیماری جلوگیری کنیم باید از گوشت‌هایی استفاده شود که مورد تایید سازمان دامپزشکی و  در محیطی  کاملا  بهداشتی ذبح شود و از گوشت‌هایی که دام به‌صورت خانگی و یا کنار خیابان ذبح‌شده استفاده نشود.

انتهای پیام/ش

وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار