لاریجانی در برنامه متن حاشیه؛

موجه‌ترین موضع ایران در قبال برجام تعلیق تعهدات است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: آمریکایی‌ها تابع هیچ مقرراتی نیستند از این جهت انجام کارهای غیرقانونی برایشان آسان است.

////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: یادمان نرود که دشمن غداری به کشورمان، حکومت و دولت تهاجم کرده است و هدف بحث های ما رقابت سیاسی نیست بلکه هدف ناظر به حمایت دولت و حکومت است.

وی درباره وضعیت حقوقی برجام برای طرفین آن، گفت: آمریکایی‌ها تابع هیچ مقرراتی نیستند و دولت ترامپ خودمحور و گستاخ است از این جهت انجام کارهای غیرقانونی برایشان آسان است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: آمریکایی‌ها سوءاستفاده هایی از متن برجام کردند، در متن برجام چند ماده مربوط به آمریکا و تعهداتش داریم؛ در برجام دولت آمریکا گفت که نمی‌توانم قوانین تحریمی کنگره علیه ایران را تغییر دهم اما تلاش می‌کنم از قدرت وتو استفاده کنم.

لاریجانی تاکید کرد: این موضوع در داخل متن برجام به گونه ای گنجانده شده است و تلاش برای ما مهم نیست بلکه نتیجه اهمیت دارد و این یکی از اشکالات متنی است.

وی با بیان اینکه اگر تعهدات لرزان شوند طبیعتا معاهده هم متحول خواهد شد، گفت: یک طرف برجام ایران و طرف دیگر ۶ کشور است؛ یک طرف این معاهده آمریکا است و وقتی او خارج شده پس بخش عمده ای از تعهداتش هم رفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: مثلا چین می تواند بگوید زمانی که من برجام را امضا کردم دولت آمریکا متعهد بود که تحریم های ثانویه را اعمال نکند حالا که چنین تعهدی ندارد هزینه من برای انجام تعهداتم بالا رفته است بنابراین ما باید به این احتمال هم توجه کنیم.

لاریجانی افزود: طرف های دیگر برجام که هنوز از آن خارج نشده‌اند این زمینه را می‌توانند داشته باشند که در تعهداتشان تقاضای بازنگری کنند، در چنین وضعیتی اصلا معقول نیست که کسی به ایران بگوید تعهدات را تا کامل انجام بده و آن را حفظ کن.

وی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام به نظرم موجه ترین موضع حداقل این است که تمام تعهدات ما معلق شود، افزود: البته نظر شخصیم فراتر از این است و معتقدم که دیگر هیچ تعهدی نداریم.

لاریجانی اظهار کرد: تعهدات در برجام دو طرفه است و اخیرا هم حتما شنیده‌اید که برخی مسئولان آمریکایی با پررویی گفتند که ما بیرون رفتیم اما ایران باید به تعهداتش پایبند باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه این قرارداد میان ما و ۵ کشور است، افزود: بنده به این بیان چند اشکال دارم اولا این قرارداد یعنی کدام قرارداد؟ چون با خروج آمریکا از برجام تعدادی از بندهای آن هم از بین رفته است.

وی ادامه داد: اگر قرارداد جدیدی هست باید مشخص شود و نکته بعد این است که وقتی می‌گوییم برجام میان ما و ۵ کشور است یعنی تعهدات خودمان را پذیرفتیم در حالی که نباید بپذیریم و تعهداتمان در بهترین حالت باید تعلیق شوند.

لاریجانی گفت: کشورمان در برجام تعهداتش را اجرا کرد و از این بابت میلیاردها دلار زیان دیدیم چرا که بعضی از تاسیسات هسته ای را از بین بردیم و آمریکا مسئول این زیان هاست و باید این را پیگیری کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد:آمریکا در کشور ما ۴۰ سال است که شکست خورده به نحوی که شکست آمریکا و ناتو از شکست شوروی سابق سهمگین تر است .

لاریجانی بیان کرد:آمریکا در عراق شکست خورده و در سوریه ناکام مانده و کشوری هست با رکورد بالای شکست ها که تنها بلف می زند و چنگ و دندان نشان می دهد که بسیار خفت بار است و این کشور مسئول خسارت هایی است که ما متحمل شده ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود:سازمان ملل و شورای امنیت ضمانتی نداده اند اما شورای امنیت تصویب کرد که مفاد برجام مورد تایید بوده و تمامی تحریم های سابق لغو خواهد شد،البته مکانیزم ماشه نیز وجود دارد که به طرفین برجام اجازه می‌دهد که تحت شرایطی بدون ارجاع به شورای امنیت تحریم ها را برگردانند.

وی گفت:البته آمریکا به دلیل خروج از برجام حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد،گاهی سفره برخی معاهده ها مانند مبارزه با نژاد پرستی برای همه دنیا پهن شده و کشورها یکی پس از دیگری به آن می پیوندند اما گاهی معاهده ای بین طرفین مختلفی انعقاد شده و سازمان ملل آن را تایید کرده است و به نظر من شورای امنیت و سازمان ملل باید از برجام دفاع کرده و آمریکا را محکوم کنند اما این امر بسیار بعید است.

لاریجانی اظهار کرد:ما از سازمان ملل حتی درباره قرار دادهای بین المللی نیز نمیتوانیم توقع داشته باشیم ،لذا باید منافع خود را چهار میخه کنیم و طبق فرموده مقام معظم رهبری باید از اروپایی ها تعهدات عملی بگیریم.

وی خاطر نشان کرد:آیا تصور شده بود که آمریکا روزی از برجام خارج می‌شود؟ لذا باید تعهدات خود را به صورت مدرج انجام می دادیم.

لاریجانی یادآور شد:ترامپ دروغ های زیادی گفته و جز دروغ گو ترین سیاستمداران جهان است به نحوی که طبق مقاله ای در نشریه نیویورک تایمز حدود ۶۰۰۰ دروغ از آغاز تصدی خود در سمت ریاست جمهوری بر زبان اورده است و باید در این مورد جایزه نوبل دریافت کند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد:قبل از ان که آمریکا از برجام خارج شود عملا این کار را انجام داده بود چرا که کمپانی هایی که قصد داشتند با ایران کار کنند از سوی آمریکا تحت فشار بودند و بانک های اروپایی از ترس مجازات با ما کار نمی‌کردند.

لاریجانی اذعان کرد: آمریکا قوانینی داخلی در دست دارد که می‌تواند طبق آن به اعمال همه جانبه تحریم ها بپردازد و این امر نکته‌ای است که آمریکا روی آن سرمایه گزاری کرده است.

وی گفت: آمریکا سیستم بانکی و فروش نفت ایران را هدف قرار داده است و راه آن این است که برای بانک هایی که با ایران کار می‌کنند مجازات ثانویه قرار دهد و همچنین شرکت‌هایی که در زمینه نفتی با ایران رابطه دارند را نیز تحت فشارهای مختلف قرار دهد .

وی تصریح کرد:بازگشت تحریم های شورای امنیت بر اساس مصوبلت قبلی معقول نیست پس اولین مشکلی که آمریکا با آن رو به روست این است که نمی‌تواند برای اقدامات خود پوشش بین المللی پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به غیر قابل اعتماد بودن اروپایی ها خاطر نشان کرد:ما به دنبال حذف تحریم های ظالمانه و تجاوز به حقوق ملت ایران هستیم لذا باید دید که اروپا چقدر آمادگی دارند تا این تحریم ها را از میان بردارند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد:کارنامه اروپایی ها درخشان نیست و قبل از خروج آمریکا از برجام نیز کوتاهی های بسیاری انجام دادند و تحت فشار بودن از سوی آمریکا را بهانه می‌کردند، اگر به این حد از آمریکا ترس دارند چرا معاهده برجام را امضا کرده اند؟ البته ما دشمنی‌های اروپایی ها را فراموش نمی‌کنیم چرا که آنها در بسیاری مسائل نه تنها از آمریکا دست کمی ندارند بلکه دو قدم از این کشور جلوتر هستند.

وی گفت: اولین چیزی که دیپلماسی ما باید به صورت صریح با اروپایی ها مشخص کند این است که در برداشتن تحریم ها اروپا چقدر با ما راه خواهد آمد؟ البته دو کشور دیگر نیز جز طرفین برجام هستند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: آمریکا قصد دارد تا روابط ما را با بسیاری از کشورهای دنیا تحت الشعاع قرار دهد ،به عنوان مثال اگر بخواهیم با برزیل وارد مراوده شویم سراغ بانک های برزیل نیز می‌رود، لذا دایره دیپلماسی ما باید فراتر از کشورهای اروپایی باشد .

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد:ما باید اعلام کنیم که تعهدات ایران در حالت تعلیق قرار دارد، و رفع تعلیق منوط به رفتار طرفین برجام است.

وی افزود: دیپلماسی ایران باید با حوصله عمل کند و بنده نگران شتابزدگی هستم چرا که آقای ظریف در توییت اخیر خود بلافاصله گفت که سریعا نسبت به تعیین تکلیف برجام اقدام خواهیم کرد و باید بگویم که این رفتار بسیار شتابزده است لذا باید با دید باز برای هدف‌های معین خود برنامه ریزی کنیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد:ما نباید محدودیت زمانی را به خودمان تحمیل کنیم بلکه این امر باید به اروپایی ها تحمیل شود،لذا وقتی تعهداتمان را تعلیق کنیم محدودیت زمانی برای آنها خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری گلایه‌ای داشتند مبنی بر اینکه تضمین های عملی‌ای که ایشان گفتند عمل نشد.

وی با بیان اینکه تضمین های عملی شامل مکتوب و ساختار تضمین‌ها است ادامه داد: اگر طرف مقابل با اعتماد باشد نگرانی وجود ندارد ولی اگر طرف مقابل به هیچ معاهده ای پایبند نباشد نباید به گوییم که یک جا همه را حل می‌کنیم بلکه یک قدم برداریم تا قدمی آنها بردارند.

لاریجانی تصریح کرد: اشکالی که در برجام بود و نظر مقام معظم رهبری را تامین نکرد هم مکتوب و هم عملی بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تشریح اشکال عملی برجام ادامه داد: مشکل عملی در برجام در این بود که نمی‌بایست یک جا تعهدات خود را انجام دهیم و بایست سر بیسبندل کردن هر سانتریفوژ امتیازات آن را بگیریم و بگویم این قرارداد باید عملیاتی شود تا دو مورد دیگر را برداریم.

وی افزود: هم اکنون که رئیس جمهور به دستگاه دیپلماسی دستور دادند که با اروپا صحبت کنند معتقدم در ابتدا باید تعهدات خود را تعلیق کنیم تا فشار زمانی بر روی اروپا باشد و همچنین خواسته هایمان را باید روشن کنیم

لاریجانی با اشاره به خواسته ها ادامه داد: درخواست مهمی وجود دارد و آن در زمینه ی مراودات بانکی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: لزومی ندارد با دلار معامله کنیم و باید معاملات یورویی ساماندهی شود و اصراری به معامله با دلار نداریم و دلار را می‌توانیم کاملا حذف کنیم.

وی تصریح کرد: زمانیکه آمریکایی‌ها به بانکی فشار آوردند که با ایران کار نکند اروپایی ها باید جلوی واشنگتن با ایستند.

لاریجانی با اشاره به خواسته دوم ادامه داد: خواسته بعدی در حوزه انرژی است، چه در سرمایه گذاری و چه در زمینه خرید نفت ما، این دو خواسته را باید مشخص کنیم و وظایف آنها و تعهدات خودمان را بنویسیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد : ما هیچ تعهدی اکنون ندادیم همانگونه که آنها در مقابل هیچ تعهدی به ما نشان ندادند و سپس تعهد در برابر تعهد است.

وی تصریح کرد: فراتر ازضمانت های مکتوب؛ ضمانت‌های عملی است که باید هم مکتوب شود و هم در مکتوب اقدامات قدم به قدم بگذاریم اما بسیار ضعیف است اروپایی ها تن به این مسئله بدهند.

لاریجانی تصریح کرد: اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند که ما تعهدات خود را ادامه دهیم و آنها به تدریج بگویند که اگر می‌خواهید محموله نفت از شما بخریم یا کارهای کوچکی دیگری انجام بدهیم باید شما اقداماتی در حوزه موشکی و منطقه انجام بدهید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: اروپایی‌ها به دنبال کشاندن ایران به صحنه های مختلفی است که از برجام نیز بدتر است.

وی تاکید کرد: اگر اروپایی ها گمان می‌کنند که با فشار از ما امتیاز خواهند گرفت بسیار اشتباه است.

وی ادامه داد: تلقی ترامپ اشتباه است و ما فرصت طلایی پیدا کرده‌ایم که ریل توسعه کشور را به مسیر حقیقی و درست بندازیم.

لاریجانی ادامه داد: دولت آقای روحانی با یک امید بسیار مثبتی نسبت به برجام فعالیت خود را طراحی کرد و ایده این بود که سرمایه گذاری خارجی به سمت کشور راه می‌افتد و یک نوع برنامه تو سعی به این شکل ایجاد می‌شود ولی معلوم شد که درست نیست.

وی افزود: اولین کاری که دولت باید انجام دهد این نوع ساختار اجرایی را اورهال کامل کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما دنیایی از انرژی داریم ادامه داد: ما دارای سرزمینی وسیع با امکانات بسیار ، نیروی انسانی بسیار لایق و توانمند و حیثیت ونفوذ منطقه هستیم و ریل توسعه خود را از خوش بینی نسبت به فرجام برجام را باید از ذهن خود خارج کنیم وریل کاری خود را باید بر روی اقتصاد مقاومتی بگذاریم.

وی بیان کرد: ما خواسته خود را در برابر اروپایی‌ها باید در حوزه بانک و انرژی بر روی کاغذ دقیق کنیم و این خواسته ها را با آنها در میان بگذاریم و انتظارشان را دوباره باز تعریف کنیم.

لاریجانی ادامه داد: اروپایی ها نمی‌توانند بگویند که شما تمام تعهداتی که در برجام داشتید عمل کنید مگر ما تمام دستاورد های برجام را اکنون داریم، باید تعهدات خودمان را بازنگری کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: از لحاظ عملی نیز قدم با قدم یعنی در مقابل قدم مثبت اروپایی‌ها یک قدم مثبت برمی داریم و باید روی کاغذ مکتوب شود، ما هیچ اعتمادی به اروپایی‌ها نداریم.

وی در واکنش به سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حمایت ایران از تروریسم اظهار کرد: آمریکا از دوران بوش استفاده از اهرم تروریسم را به عنوان یک سیاست مهم بکار گرفته و عملیاتی کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه القاعده،طالبان و داعش از تولیدات غرب است تصریح کرد: نوع خشونت این گروه های تروریستی خشونت غربی است،خشونت در غرب حد و مرز ندارد و تروریست هایی که توسط غرب تولید شدند اخلاق غربی دارند چراکه غرب در جنگ جهانی دوم ۵۰ میلیون آدم کشته است .

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: آمریکا،انگلیس ، فرانسه و کشورهای که از داعش حمایت مالی و تسلیحاتی کردند باید محاکمه شوند.

وی ادامه داد: غرب آلوده به جنایت های بزرگ است و نمونه آن رژیم صهیونیستی است و از این رژیم تروریست تر عنصری در دنیا نداریم.

لاریجانی ادامه داد: دولت سعودی دولتی دست نشانده  است و به قول ترامپ اگر آمریکا حمایت خود را از این ها بردارد سه روز بیش تر دوام نمی آورند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: ما با یک مجموعه از کشورهای غربی روبرو هستیم که آلوده به جنایت های تروریستی و از چنین حکومت هایی بحث حقوق بشر و مبارزه با تروریسم در حد یک جوک است.

وی تاکید کرد: ایران پرچم دار مبارزه با تروریسم و موفق ترین کشور در این مبارزه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به نقش مجلس در توافقنامه برجام تصریح کرد: مجلس می تواند نقش مهمی داشته باشد و با تصویب یک لایحه فوری تمام تعهدات ایران را در مورد مسائل هسته ای معلق و متوقف کند.

وی تاکید کرد: مجلس می‌تواند مذاکرات آینده را چارچوب بدهد و مشخص کند که در چه مواردی می خواهیم با اروپایی ها صحبت کنیم.

لاریجانی افزود: ما نمی خواهیم التماس کنیم که برجام را پاره نکنید، برجام وجود ندارد،اروپایی باید تعهدات بسیار روشنی داشته باشند و مجلس میتواند این تعهدات را چهار میخه کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد مجلس می‌تواند در مورد توسعه آینده کشور و احیای صدماتی که در توانمندی هسته ای با آن روبرو شدیم مصوبات بسیار صریحی داشته باشد.

وی ادامه داد: مجلس میتواند کمک بسیار زیادی برای دولت باشد و راه را برای دولت هموار کند.

لاریجانی با بیان اینکه انتظار ملت حضور قوی مجلس است تصریح کرد: مجلس نباید مهر امضا دست دولت باشد و باید برای دولت ریل گذاری کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد : اگر مجلس تصویب کند تاسیسات فردو برگردد دنیا مجبور است قبول کند و این را به دولت ابلاغ کند و ابلاغ کند آب سنگین اراک باید احیا شود و این بسیار تفاوت دارد با زمانیکه بگویند دولت تصمیم بگیرد.

وی اظهار کرد: مجلس باید وارد گود شود و در امر اقتصاد مقاومتی باید دندان لقی که تحریم ها را با کمک غربی ها آسان می کند را باید بکنیم و با فرض تحریم کشور میتواند در توسعه اوج گرفت.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مورد سرنوشت برجام گفت: برجام یک معاهده تمام شده است ولی ما درس های زیادی در این قضیه گرفتیم و به دنیا نشان دادیم که سلاح هسته ای نداریم و به دنبال آن نیستیم.

وی ادامه داد: ما یکی از نظارت های وسیع و وحشتناک را برخودمان تحمیل کردیم به خاطر آنکه دلمان قرص بود که به دنبال سلاح هسته نیستیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به دنیا نشان دادیم پای عهدنامه هستیم و اکنون باید نشان بدهیم که کشوری قدرتمند هستیم، ما نباید الاف برجام شویم و باید آن را از صحنه تحرکات کشور کنار بگذاریم البته کارهای دیپلماتیک را انجام دهیم و هرگز با دنیا بحث گفتگو را نمی بندیم ولی باید طلبکار باشیم

انتهای پیام /

 
برچسب ها: اخبار سیاسی ، نگاه یک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۰۸:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
برجام برای ما سودی نداشته و ندارد بهتره همیجا تمام شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
نتیجه هر چه که باشد طبعا ت آنرا مردم میپذیرند ،مگر ما کم انسان نخبه و لایق داریم،همه با هم تلاش میکنیم و مملکت را از وابستگی نجات میدهیم و توی دهان زورگو میکوبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها یک تضمین هست که اعتبار داره غنی سازی در حجم زیاد و "فقط در فردو" آزمایش موشکهای بالستیک با برد بلند همزمان و نشان دادن انبوه قدرت غیر قابل تصور نظامی به اینها دنیایی آمریکایی فقط از رژه هزاران موشک بالستیک در جاده ها و مسیر های منتهی به خلیح فارس میترسه و بعد تضمین های لازم رو میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مقام رهبری هم در این زمینه نظر مثبت ندارند . بس بهتر است هر چه سزیعتر دولت اقدام لازم را علی رغم خواسته آمریکا انجام دهد. در آن موقع است که سه کشور اروبا دنبال برآوردن خواسته شما میایند.از قدیم گفته اند (گره ای را که با دست باز میشود نبایستی با دندان باز کرد!).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ظاهراسه کشوراروپایی قصددارندطبق نقشه ومحاسبه توهماتی امریکالفظی وشفاهی تحریمهارااعمال نکنندوبطورنیم بندفعلی آنراواگذاربه خودشرکتهانمایندوبیشترشرکتهاهم که مجبورندتابع دستورات دولت ظالم امریکاباشندوبه ایران وجهان هم وانمودکنندکه مامتعهدمانده ایم وایران هم بایداینگونه باشد.
آخرین اخبار