دیپلماسی ورزشی ایران زیر خط فقر

ضعف دیپلماسی مدیران ایرانی صاحب کرسی در AFC می تواند به معنی از دست دادن رویای درخشش در جام جهانی برای تیم ملی تمام شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تمرینات تیم ملی فوتبال ایران از یک شنبه هفته جاری با حضور تنها چهار بازیکن لیگ برتری آغاز شد و بازیکنان تیم های حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا فرصت حضور در فاز اول مرحله نهایی اردوی آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی را کسب نکردند.

فدراسیون فوتبال ایران در طول یک سال اخیر با ارسال نامه های مختلف به AFC درخواست کرد برخلاف سال های گذشته مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان را در ماه می برگزار نکند و بازی های این مرحله را به پس از جام جهانی موکول کند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا با تاکید روی تصمیم اشتباه خود بار دیگر ثابت کرد تنها موضوعی که برایش اهمیت ندارد کیفیت تیم های این قاره در معتبرترین آوردگاه جهان ورزش است.

فارغ از سیاست های غلط AFC که همواره فاصله تیم های قاره کهن با سطح اول جهان را افزایش می دهد و این امر به تیم ملی ایران به عنوان برترین تیم قاره ضربه می زند، باید به عملکرد افراد صاحب نفوذ فوتبال کشورمان در AFC هم در راه حمایت از حقانیت فوتبال ایران انتقاداتی وارد کرد.

کارلوس کی روش در جدیدترین اظهارات خود ضمن انتقاد از برنامه ریزی کنفدراسیون آسیا برای مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا از علی کفاشیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال و  منطقه آسیای مرکزی AFC هم انتقاد کرد: شاید من اشتباه می‌کنم. به دلیل اینکه تنها ۳۷ سال سابقه فوتبال دارم و فقط چهار جام جهانی را تجربه کرده‌ام. اعتقاد دارم بازیکنانی که در لیگ‌های آفریقایی و آسیایی بازی می‌کنند، نیاز به آماده سازی ویژه‌تری دارند اما احتمالا اشتباه می‌کنم. مسبب این اتفاقات هم AFC است چراکه باعث لطمه خوردن به آماده سازی تیم‌های آسیایی می شود، به خصوص در سالی که منتهی به جام جهانی می‌شود. یک جنتلمن ایرانی در AFC دارید که نایب رییس این نهاد است. شما باید از او بپرسید چرا AFC چنین برنامه‌ای را برای لیگ قهرمانان آسیا برنامه‌ریزی کرد.

//تاپ 7 صبح//تاثیر دیپلماسی ورزشی ایرانی در AFC بر اماده سازی تیم ملی

هرچند کنفدراسیون فوتبال آسیا براساس سیاست های خاص مالی و لابی های موجود در سطح فوتبال قاره چنین تصمیم هایی اتخاذ می کند اما باید از افرادی مانند علی کفاشیان و یا حتی مهدی تاج که در کمیته مسابقات AFC عضویت دارد پرسید چگونه تصمیم گیری های کلان در این نهاد همواره به ضرر فوتبال ایران است؟

به نظر می رسد مسئولان ایرانی AFC تاثیر و نفوذ خاصی در تصمیم گیری ندارند و شاید هم مسلط نبودن به دیپلماسی و نداشتن فن بیانی که بتواند سایر اعضا را نسبت به پذیرش نظرشان متقاعد کند، دلیل نادیده گرفته شدن حقوق فوتبال کشوران در سطح قاره است.

در سال های اخیر آرای ناجوانمردانه ای مانند میزبانی از تیم های عربستانی در کشور ثالث به ضرر کشورمان صادر شده است که شاید برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا همزمان با آغاز اردوی تیم ملی در برابر آن رای ظالمانه هیچ باشد اما در آن ماجرا هم ضعف دیپلماسی اعضای ایرانی AFC به ضرر فوتبال ایران تمام شد تا باشگاه ها و فدراسیون فوتبال خسارت های جبران ناپذیری تحمل کنند.

ضعف مدیران فوتبال ایران و تاثیر گذار نبودن آنها در تصمیم گیری های کلان AFC سال هاست به تیشه ای تبدیل شده که به ریشه فوتبال ایران می خورد اما به نظر می رسد مدیران فدراسیون پنج ستاره فوتبال کشورمان تنها دلخوش به این لقب پرطمطراق هستند و نمی خواهند یا شاید هم نمی توانند این ضعف بزرگ را از بین ببرند.


شاید اگر علی کفاشیان و مهدی تاج به عواقب برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا همزمان با آغاز اردوی تیم ملی روی نتایج شاگردان کارلوس کی روش در جام جهانی جدی تر نگاه می کردند از جایگاه خود برای تعویق بازی های این مرحله بهره بیشتری می بردند یا دست کم طبق تعامل با مسئولان فدراسیون سایر کشورهای آسیایی که راهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شده اند AFC را مجاب می کردند با درنظر گرفتن حضور تیم هایش در این مسابقات دست کم برای یک بار از اشتباهات سریالی اش دست بکشد.

//تاپ 7 صبح//تاثیر دیپلماسی ورزشی ایرانی در AFC بر اماده سازی تیم ملی



واعظ آشتیانی: نداشتن دیپلماسی و فن بیان ضعف مدیران صاحب کرسی فوتبال ایران در AFC است


امیررضا واعظ آشتیانی درباره نقش کمرنگ اعضای ایرانی AFC در تصمیم گیری های کلان کنفدراسیون فوتبال آسیا بیان کرد: یکی از نکاتی که مدیران ما باید پیش از حضورشان در مجامع بین المللی ورزش و کنفدراسیون ها مدنظر قرار دهند، بحث چانه زنی، لابی زدن، قدرت تعامل برقرار کردن یا دیپلماسی قوی داشتن است‌.

او ادامه داد:متاسفانه در مجموعه ورزش و به ویژه فوتبال به ندرت دیده ایم مدیرانی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا سمت دارند از دیپلماسی و گفتمان اثربخش بهره بگیرند و این امر یکی از مسائل حائز اهمیت است.

آشتیانی درباره انتقاد کارلوس کی روش به علی کفاشیان به دلیل برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، همزمان با آغاز اردوهای تیم ملی گفت: به نظر می رسد کی روش با مطرح کردن این بحث توجهی به بحث دیپلماسی در ورزش نداشته است. تصمیم گیری های AFC برمبنای نظر اعضای کمیته ها انجام می شود و یک فرد به تنهایی نمی تواند تصمیم گیرنده باشد. مجموعه ای از افراد درباره زمان برگزاری مسابقات به جمع بندی رسیده اند اما در همین موضوع هم گفتمان تاثیرگذار و سازنده می توانست در تصمیم گیری درباره زمان برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان نقش داشته باشد. در این صورت احتمال دارد منافع فوتبال ایران هم در این تصمیم گیری ها لحاظ شود‌.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: متاسفانه افرادی که در عرصه های بین المللی کرسی دارند با ضعف دیپلماسی رو به رو هستند. تخصص یک بحث است و بیان افراد متخصص بحثی دیگر. احتمال دارد فرد متخصصی که به جایگاهی رسیده است گفتمان موثری نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار