رئيس دانشكده داروسازى علوم پزشكى بقيه الله مطرح کرد؛

آمارهاى نادرست از سرانه مصرف دارو در ايران/ميزان ارزبرى دارويى در ايران/ انحصار ٦٠ درصد شركت هاى دولتى در صنعت داروسازى كشور

چراغعلی گفت: برخى مى‌گويند ايران سه برابر چين مصرف دارو دارد، نمی‌دانم اين سخنان بر چه مبنايى گفته مى‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالمجيد چراغعلى رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله در چهارمين همايش داروسازى نظامى و شرايط اضطرارى كه سالن صدرا اين دانشگاه برگزار شد، با بيان اينكه يكى از اركان اصلى درمان در شرايط اضطرارى دارو است، گفت: تجربه سال‌هاى گذشته نشان مى دهد كه كم كارى در حوزه دارو آسيب زيادى به بخش هاى درمانى نيروى هاى نظامى وارد مى كند لذا ما اين همايش را با اين هدف ايجاد كرديم تا در اين زمينه تبادل تجربه انجام شود و در شرايط بحران بتوانيم خدمات مطلوب بدهيم.

وى ادامه داد: اميدواريم هيچگاه شرايط اضطرارى نداشته باشيم، ايران بارها اعلام كرده آغاز كننده هيچ جنگى نيست اما  در برابر بلاياى طبيعى چون سيل و زلزله و موقعيت كشور در منطقه بايد آمادگى داشته باشيم تا در شرايط بحران خدمات مطلوب بدهيم.
 
چراغعلى با اشاره به شعار حمايت از كالاى ايرانى گفت: ما امسال شعار همايش را حمايت از داروهاى ايرانى در نظر گرفتيم و در بخش درمانى داروهاى ايرانى در اولويت نيست و موضوع كيفيت داروى ايرانى هميشه مطرح بوده است.

رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله در ادامه به آمارهاى نادرست بازار دارويى و تبليغات منفى در مورد مصرف دارو در كشور اشاره كرد و افزود: در مورد بازار دارويى ايران حرف ها و شايعاتى مطرح است كه پايه و اساس علمى ندارد و كسى نمى گويد كه اين آمارها از كجا مى آيد؟
 

ایران پرمصرف‌ترین کشور دارویی در خاورمیانه

وى عنوان كرد: گفته مى شود ايران پرمصرف ترين كشور در حوزه دارو در خاورميانه و چهارمين كشور مصرف كننده دارو در دنياست كه اين موضوع جنبه علمى ندارد.

چراغعلى با اشاره به ميزان ارزبرى دارو در سال ٩٥ اشاره كرد و گفت: سالانه ١.٣ ميليارد دلار دارو آماده و ٦٠٠ ميليون دلار مواد اوليه دارويى به كشور وارد شد كه نسبت به ارزبرى ساير اقلام عدد ناچيزى محسوب مى شود.

وى در ادامه به مقايسه سرانه مصرف دارويى ايران در مقايسه با ساير كشورها پرداخت و گفت: سرانه مصرف دارو در ايران به دلار
در سال ٩٥ حدود ٦٣ دلار بود كه اين رقم در اسپانيا ٤٥٠ دلار، تركيه ٩٠ دلار بوده؛ سرانه ٦٣ دلارى با توجه به وضعيت كشور عدد مطلوبى است.

رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله با بيان اينكه برخى مى گويند ايران سه برابر چين مصرف دارو دارد، تصريح كرد: اين موضوع براى ما جاى سوال دارد كه اين قبيل سخنان ازكجا و بر چه مبنايى گفته مى شود.

چراغعلى با بيان اينكه برخى مى گويند، ٩٦ درصد داروهاى موردنيازمان را خودمان توليد مى كنيم، افزود: اين رقم مبناى علمى ندارد و اغلب مسئولان از اين رقم استفاده مى كنند.


وى عنوان كرد: از بازار ١٦ هزار ميليارد دارو در ايران در سال ٩٥ كه در سال ٩٦ پيش بينى مى كنيم به٢٠ هزار ميليارد تومان رسيده باشد، ٧٠ درصد داروها توليد داخل است و ٦٠ درصد داروهاى داخلى توليد صنعت داروسازى در انحصار شركت هاى دولتى است در حالى كه بيشتر واردات در انحصار شركت هاى خصوصى بوده و از اشتباهات استراتژيک نظام سلامت است و نياز به بازنگرى و اصلاح دارد.
 
وی با اشاره به مشكل كمبود نيروى داروساز در نيروهاى مسلح گفت: با توجه به گسترش مراکز درمانی نیروهای مسلح خدمات رسانى در حوزه دارو با کمبود مواجه شدهع که این مسئله به دلیل کاهش داروسازان در نیروهای مسلح است که امیدواریم شاهد افزایش آن باشیم.

چراغعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢١ دانشکده داروسازی در کشور سالانه ١٧٠٠ دانشجو داروسازى می‌پذیرد که لازم است نیروهای مسلح افراد آموزش داده بیشتری را داشته باشد، هرچند برخی مخالف این موضوع هستند .
انتهای پيام/

در حال تكميل/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار