آزمون استخدامی آموزش و پرورش؛ از جذب معلم در ۶۵ عنوان شغلی تا الزام اجرای دوره مهارت‌آموزی+ دانلود دفترچه

ضوابط و شغل های مورد نیاز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با انتشار دفترچه آزمون استخدامی مشخص شد.

جزئیات پذیرش آزمون استخدامی آموزش و پرورش/ جدب معلم در 65 عنوان شغلیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیمه‌های مهرماه سال گذشته بود که خبر برگزاری آزمون استخدامی برای ۱۲ هزار نفر مطرح شد و قرار بر این بود تا آزمون بهمن همان سال برگزار شود، اما کشمکش‌های اداری مانع از اجرای این کار شد و در اسفندماه سال ۹۶ بود که برگزاری آزمون این بار برای بیش از ۱۷ داوطلب به اردیبهشت ۹۷ موکول شد، اما باز هم اجرای این فرآیند با خلف وعده مسئولان همراه بود.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی گفت: برای اخذ مجوز آزمون استخدامی از مهر ۹۶ اقدام کردیم و در بهمن مجوز استخدامی برای ۱۵ هزار نفر صادر شد، اما این فرآیند منوط به تامین اعتبار بود.

وی ادامه داد: ۲۸ اسفند ۹۶ سازمان برنامه و بودجه موافقت خود با برگزاری آزمون استخدامی در سال ۹۷ را اعلام کرد البته به شرطی که بکارگیری پذیرفته شدگان در سال ۹۸ باشد که با توجه به این شرایط نشست مشترکی انجام و توافق شد امسال حتما دفترچه منتشر و آزمون داشته باشیم و اگر آموزش و پرورش می‌تواند منابعش تخصیص اعتبار برای تامین نیرو را از محل اعتبارات خودش برای سال ۹۷ تعیین کند.

با وجود این اختلاف نظر‌ها و بعد از چند بار وعده آموزش و پرورشی‌ها مبنی بر انتشار دفترچه آزمون در نهایت طلسم این آزمون شکست و دفترچه در ۲۲ اردیبهشت منتشر شد و ضوابط عمومی و اختصاصی را برای متقاضیان مشخص کرده است.

شرایط اختصاصی برای شرکت در آزمون

براساس ضوابط اعلام شده آزمون استخدامی در نیمه تیرماه امسال برای پذیرش 15 هزار نفر در مدارس خواهد بود که در 65 شغل و 8067 شغل محل برای جذب نیروی انسانی به رقابت می پردازند.

طبق ضوابط اعلام شده به استناد مجوز شماره ۱۶۶۷۲۰۷ مورخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۶ سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته شدگان استخدام پیمانی مشاغل آمو شی در آموزش و پرورش ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان (رشته‌های شغلی دبیر، آموزگار) و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (رشته‌های شغلی هنرآموز و استادکار) هستند.

تمام پذیرفته‌شدگان ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی و موفقیت در آزمون جامع، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور هستند.

 بخشی از هزینه‌های برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی (خدمات آموز شی و رفاهی) برعهده داوطلب خواهد بود و چنانچه هریک از پذیرفته شدگان در طول برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی از ادامه تحصیل و اشتغال صرف شوند وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه‌های مربوط اقدام کند.

شرایط و ضوابط و نحوه ثبت نام در دوره یکساله مهارت آموزی بعد از قبولی نهایی و تأیید صلاحیت‌های عمومی توسط گزینش، از سوی دانشگاه‌های مجری دوره یکساله مهارت آموزی (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی) اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه مجری دوره مذکور، الزامی است.

مدت دوره یکسـاله مهارت‌آموزی جزء سـنوات خدمتی محسـوب نخواهد شـد و صـرفاً به عنوان شـرط اسـتخدام پیمانی در آموزش و پرورش است. گواهی مذکور دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.

دانشگاه‌های مجری دوره مهارت آموزی، مسئولیتی در قبال اسکان و تغذیه قبولشدگان آزمون ندارند. در صورت تقاضای افراد و وجود امکانات، امکان ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوط وجود دارد.

سهمیه‌های مربوط به آموزش و پرورش عشایری بعد از موفقیت در آزمون و گذراندن دوره یک ساله دوره مهارت آموزی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط خواهد بود.

 آزمون استخدامی به دلیل اختلاف نظرها میان سازمان برنامه و سازمان مدیریت خدمات به تعویق افتاد و همانطور که رئیس مرکز نیروی انسانی گفته بود اختلاف نظر در زمان بکارگیری نیروهای جدید وجود داشت که قرار بر این است تا آموزش و پرورش از محل اعتبارات خود نیروهای جدید الورود را برای سال 97 به کار گیرد؛ اما همپنان این موضوع روشن نشده  و در دفترچه آزمون استخدامی به صراحت این موضوع مشخص نیست.

شرایط پزشکی:

بیماریهای چشم: نداشتن دید کمتر از 10.10 در یک چشم، پس از اصلاح با عینک و نداشتن دید کمتر از 10+10.16 در دو چشم پس از اصلاح با عینک. هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم. دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم. ضایعات وسیع و غیر قابل درمان در هر دو قرنیه، کوررنگی (برای رشته‌های آموزش ابتدایی، رشته‌های هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است، ممنوع بوده و در سایر رشته‌ها بلامانع است) و نابینایی در یک چشم.

سایر موارد: بیماری‌هایی که براساس تشخیص پزشک مانع انجام وظیفه حرفه‌ای باشد.

قدرت شنوایی: کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از 40 دسی‌بل باشد. داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله 6متری به‌خوبی بشنود.

با توجه به اینکه محل خدمت مستخدمین پیمانی این آزمون در پیمان‌نامه قید می‌شود، چنانچه اداره‌کل آموزش و پرورش استان مورد تقاضای داوطلب در زمان حضور حکم استخدام نیازی به رشته/جنس پذیرفته‌شده در محل خدمت انتخابی در این دفترچه را نداشته باشد، اداره‌کل مربوطه محل جدید خدمت فرد را براساس نیاز از بین مناطق آموزشی مورد نیاز مشخص خواهد کرد و داوطلب ملزم است در محل تعیین‌شده اشتغال به خدمت داشته باشد.

متقاضیان شرکت در مشاغل استادکاری باید دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم پیوسته باشند و یا در صورت داشتن فوق‌دیپلم ناپیوسته مدرک تحصیلی هنرستان داشته باشند؛ برخورداری از حسن شهرت و عامل بودن به اخلاق و شئونات معلمی براساس شرایط احراز شغل در طبقه‌بندی مشاغل معلمان نیاز است.

گفتنی است؛ پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی مکلفند قبل از شروع دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی تعهد کتبی مبنی بر 10 سال خدمت (به‌شرط موفقیت در دوره و تمدید استخدام) در محل جغرافیایی مورد تقاضا به آموزش و پرورش بسپارند، استخدام و اشتغال آنها منوط به سپردن تعهد محضری است.

دانلود دفترچه آزمون استخدامی


انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، آزمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار