در نشست خبری روز جهانی موزه مطرح شد؛

بازدید از موزه‌ها، در روز جهانی موزه رایگان است/ مرمت موزه ایران باستان بعد از۸۰ سال

طالبیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از رایگان بودن بازدید از موزه ها در روز 28 اردیبهشت ماه خبر داد.

بازدید از موزه‌ها، در روز جهانی موزه رایگان است/ مرمت موزه ایران باستان بعد از۸۰ سالبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی که امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ محمدحسن طالبیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه است و ما در روز سه شنبه برنامه ای در موزه ملی داریم و از حافظان میراث فرهنگی تقدیر می‌ کنیم. در این روز، از گواهینامه ثبت جهانی چوگان رونمایی می‌شود. همچنین، در روز جهانی موزه، بازدید از موزه‌های میراث فرهنگی رایگان است. البته در طول هفته میراث فرهنگی بازدید از همه موزه‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان است.

وی افزود: ما در سرزمینی هستیم که موضوعات مختلفی برای ایجاد موزه وجود دارد و مشارکت بخش خصوصی خیلی به ما کمک می‌کند. به هر حال رویکرد جدید این است که حتما به بخش نرم افزاری موزه‌ها بیش از پیش اهمیت بدهیم.  هم اکنون ۲۵۱ موزه وابسته به میراث فرهنگی داریم و اشیای آن‌ها در نرم افزار جام قرار گرفته و گفته اند هر چه در این سامانه ثبت شود، اموال دولتی است.

پیش بینی شده است که هر ۵ روز یک موزه ایجاد شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: سال گذشته هر هفته یک موزه ایجاد کردیم و امسال هم پیش بینی شده است که هر ۵ روز یک موزه ایجاد شود. برای حفاظت و حراست از  اشیای موزه‌ای نیز باید کار گسترده‌ای شود و این امر می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد. امسال پیش بینی شده است که ۱۰۰ نمایشگاه در موزه‌ها برگزار شوند و موزه مادر تلاش می‌کند که در این خصوص با موزه‌های دیگر همکاری کند.

طالبیان ادامه داد: در حوزه ثبت نیز کار‌های زیادی انجام می‌شود. در حوزه پایگاه‌ها نیز فعالیت‌های چند رشته‌ای گسترش می‌یابد و حفاظت فیزیکی و الکترونیکی گسترش پیدا می‌کند. در حوزه حفاظت بنا‌های تاریخی نیز مناطق مرزی و کمتر شناخته شده در اولویت هستند و طرح‌های اشتغال زا پیگیری می‌شوند.

وی در بخش دیگر از نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: در خصوص امامزاده‌ای که در جوار تخت جمشید قرار گرفته است، به نظر می‌رسد این امامزاده از قبل از انقلاب وجود داشته، اما نباید گسترش پیدا کند.

او در خصوص زیرگذر شوش نیز گفت: ابلاغ ایجاد کمربندی از طریق وزارت راه انجام شد و این فقط پیگیری می‌خواهد که پیمانکار کار را شروع کرد. مسلماً اگر وزارت راه کمربندی را انجام ندهد، ما دچار چالش می‌شویم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی توافق برای تخریب بخشی از عرصه تاریخی شوش برای ایجاد زیرگذر را تکذیب کرد.

طالبیان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ما هم اکنون و در بزنگاه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، فکر کردیم ۳ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم که زیر نظر وزیر یکپارچه شوند. کار‌هایی هم در این خصوص انجام شده است تا فرصتی برای حفاظت آثار، کار‌های آموزشی و ... داشته باشیم.

تنها ۹ درصد بازدیدکنندگان موزه‌ها مردم خودمان هستند

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در بخشی از این نشست خبری گفت: ما احساس می‌کنیم که وضعیت در حوزه موزه ها، وضعیت خوبی است. نمایشگاه لوور در تهران زمینه را برای همکاری فرهنگی کشورها بیشتر فراهم کرد و بازدید از این نمایشگاه نشان می‌دهد که اگر اتفاق درخوری رخ دهد، مردم علاقه مند به موضوعات فرهنگی هستند و به یک سوال هم پاسخ داده شد که چرا مردم از موزه‌ها بازدید نمی‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: اگرچه تقویت توریسم به افزایش بازدید از موزه‌ها کمک می‌کند، اما آنچه امروز در آمار بازدید از موزه‌ها دیده می‌شود نشان می‌دهد که ۹ درصد بازدیدکنندگان موزه‌ها مردم خودمان هستند.

مدیر کل اداره موزه‌های کشور تصریح کرد: امسال موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال مرمت می‌شود و همه موزه‌ها به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها یک اتفاق ویژه دارند.

64 موزه خصوص داریم

کارگر در بخش دیگری از نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: ذخیره‌های میراث فرهنگی که در نزد مردم است، غنی است و ما به اعضای انجمن مجموعه داران اطلاع دادیم که دولت ادعای تملک میراث فرهنگی که پیش مردم هست را نخواهد داشت و مجوز می‌دهیم که مجموعه شان را در معرض دید عموم قرار بدهند. رشدی که در ایجاد موزه‌های خصوصی داشتیم، ۱۲۰ درصد در سال گذشته بود و الان ۶۴ موزه خصوصی در کل کشور داریم و امید است که این موزه‌ها به ۱۰۰ برسند.

وی افزود: اینکه ما پنجره‌ای را رو به جهانیان برای تاریخ و فرهنگ ایران باز کنیم، خوب است. اگر بتوانیم نام ایران را به عنوان بزرگترین تمدن بشری مطرح کنیم، به اهداف دیپلماسی خود می‌رسیم. تلاش می‌کنیم که به صورت کارشناسی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی ایران را در خارج از کشور هم برگزار کنیم.

کارگر در همین خصوص گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که در حوزه موزه‌ها به ایده آل هایمان برسیم و هنوز تجهیزات نور موزه را وارد می‌کنیم و شرکتی نداریم که این نور و تجهیزات آن را فراهم کند. وضعیت موزه‌های ما نسبت به گذشته و وضعیت اقتصادیمان مطلوب است.

وی اظهار کرد: ما در ذخایر کاخ گلستان به اندازه‌ای میراث فرهنگی داریم که اگر برخی از آثار این کاخ را به موزه‌های دیگر منتقل کنیم، ویترین‌های آن خالی نمی‌شود.

مدیر کل اداره موزه‌های کشور در خصوص موزه هنر‌های معاصر هم گفت: موزه هنر‌های معاصر را مرتب رصد می‌کنیم و من استنباط می‌کنم که همه چیز تا به اینجا در موزه هنر‌های معاصر به خوبی انجام شده است و مشکلی وجود ندارد.

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت آثار هم گفت: فعالیت‌های دفتر ثبت آثار ادامه پیدا می‌کند، اما امسال سعی می‌کنیم به تغییر تلقی جامعه از میراث فرهنگی توجه کنیم و تغییر این رویکرد به بازاندیشی تاریخ کشورمان کمک می‌کند. عبور کردن و پا فرا گذاشتن از کار‌های روزمره نیز در برنامه‌های ما قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم روی آن تمرکز کنیم.

گنبد مسجد جامع اصفهان مرمت می شود

عزیزی، مدیر کل پایگاه‌های ملی و جهانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان در دستور کار ما قرار گرفته و ورودی ارگ بم نیز پیش از این بازسازی شد. امید است که تا پایان سال، کار‌های مرتبط با مرمت تخت سلیمان هم انجام می‌شود.

وی از تصویب بودجه ۱۸ میلیاردی مرمت تخت جمشید خبر داد و گفت: البته از اختصاص تا تنفیذ مسیر زیادی داریم. در خصوص مرمت پایگاه‌های ملی نیز ردیف مستقلی اختصاص داده شده است. پایگاه‌های جهانی نیز ردیف بودجه مستقلی را به خود اختصاص داده اند. امید است از محل اعتبارات جاری بتوانیم حقوق کارمندان را بدهیم، اما ساختار مستقلی برای دادن حقوق کارمندان باید ایجاد شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار