باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تأملی بر رابطه مستقیم بحران جمعیت کشور و بروز مشکلات اقتصادی

یکی از الزامات اخذ وام از بانک جهانی، کنترل جمعیت کشور است.این موضوع علت اصلی سکوت دولت و ایجاد انگیزه برای افزایش زاد و ولد است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،روند نزولی نرخ باروری و تولد نوزاد از دهه هفتاد تاکنون نه تنها منجر به تغییر ترکیب سنی جمعیت شده  بلکه آینده سیاسی اقتصادی کشور را نیز تحت تاثیر  قرار داده است.

چین به شدت در تلاش است تا سیاست "یک فرزندی" خود را تعدیل کند و کنار بگذارد؛ چراکه اثرات منفی سیاست کاهش تعداد جوانان و کاهش جمعیت کشور خود را مشاهده و لمس کرده است.

فرانسه هم در دهه‌های اخیر دست و دلبازانه بر سیاست وجود دو یا چند فرزند در خانواده‌ها متمرکز شده و با پشتیبانی و حمایت مالی آن‌ها را ترغیب به فرزند آوری کرده است.

اکنون کشور‌های بسیاری همچون آلمان، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و ... در حال بحث و تدوین برنامه‌های مدونی همچون پشتیبانی‌های مالی، رفاهی و.. برای تولد تعداد فرزندان بیشتر در خانوار‌ها هستند.

نیکولاس ابرشتات از محققان انستیتو انترپرایز آمریکا  بر اساس آمار اداره سرشماری آمریکا می گوید : درصد سالمندان ۱۰ کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را دارند از جمله اندونزی، ایران، الجزایر و مراکش تا سال ۲۰۴۰، از درصد سالمندان حال حاضر آمریکا بیشتر خواهد بود که با توجه به درآمد به نسبت پائین این کشورها، چگونگی مواجهه با نیاز‌های فزاینده‌ پیش روی سالمندان یکی از چالش‌های جدی کشور‌های مسلمان خواهد بود.

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی هم بر اساس  بهره مندی از مستندات حاصل از حدود ۱۵۰ کشور دنیا در مقالات پژوهشی منتشر شده خود  اعلام کرده است که سرآنه درآمد متوسط و بالا ،اثری منفی بر زاد و ولد‌ها دارد.

هر چند که افزایش درآمد خانواده‌ها رابطه معکوسی با تعداد فرزندان دارد، اما تولد نوزاد و افزایش قشر جوان اثر انکار ناپذیر و رابطه مستقیمی بر افزایش سطح افزایش بازدهی فعالیت‌های اقتصادی جوامع و همچنین افزایش سرعت به روز شدن فناوری‌ها و دانش دارد؛ بنابراین در نهایت قدرت و ثروت هر مللی با افزایش قشر جوان و پرورش صحیح آن‌ها ازدیاد می یابد.

لازم به ذکر است، مطابق آمار‌های سازمان ثبت اسناد کشور از آغاز سال ۹۷ تا این لحظه حدود ۱۱۴ هزار و ۱۳۲ نفر متولد دختر، ۱۱۹ هزار و ۷۴۴ متولد پسر، حدود ۳۰۱ هزار و ۵۳ نفر مرد و ۲۶۷ هزار و ۴۰ نفر بانو فوت شده به ثبت رسیده است.

حسین مروتی کارشناس بحران جمعیت در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی ،درمورد رابطه اقتصاد و آمار‌های منتشر شده در مورد جمعیت تولد نوزاد در کشور، اظهار کرد: میزان و رشد جمعیت قشر جوان و زاد و ولد در وضعیت بحرانی قرار دارد و متاسفانه این روال همچنان در حال گسترش است.

مروتی ادامه داد: منظور از بحران جمعیت، میزان طبقه جوان در این برهه زمانی نیست، بلکه اندک بودن تولد نوزادان در آینده باعث بحران کمبود نیروی جوان و افزایش قشر سالخورده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در مورد کنترل جمعیت همیشه به طور افراط و تفریط اعمال سیاست شده است؛ به همین علت در برخی از دهه‌ها با حجم انبوهی از قشر جوان رو به رو شده ایم که برای فرآهم آوری امکانات رفاهی خود ناچار به مهاجرت به دیگر کشور‌ها شده اند و در برخی از دهه‌ها همانند حال حاضر با کمبود تولد نوزاد دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کارشناس بحران جمعیت بیان کرد: متاسفانه به قدری شدت بحران کمبود زاد و ولد در کشور جدی محسوب می شود که فرصتی برای جبران و مدیریت این امر باقی نمانده است.

به گفته این کارشناس کاهش تولد نوزاد در این برهه زمانی به قدری شتاب دارد که حتی در مقایسه با کشور‌های اروپایی که سابقه دیرینه ای در وجود طبقه سالخورده دارند هم رکورد داشته ایم.

وی ابراز کرد: در کشور‌های توسعه یافته بودجه و برنامه مشخصی برای کنترل صحیح جمعیت وجود دارد، اما در ایران به طور سطحی و سلیقه‌ای با این امر برخورد می‌شود. این در حالیست که کشور برای برنامه‌های سطحی که اهمیت کمی دارد ،  بودجه مشخصی را در نظر می گیرند اما برای این موضوع که آینده سیاست، اقتصاد و .. را مشخص می کند هیچ بودجه بندی به خصوصی ندارد.

مروتی بیان کرد: بحران کمبود نوزاد در ایران به قدری خطیر است که در آینده ناچار به واردات نیروی کار می‌شویم. این امر ضمن ایجاد مشکلات عدیده فرهنگی باعث خروج ارز و سختی تطابق مقررات کاری می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل نفوذی بر شدت این امر اثر بسزایی داشته است، گفت: رئیس جمهور چندی پیش در سخنرانی‌های خود از کفایت و تعادل در جمعیت قشر جوان ابراز خرسندی کرد  این امر نشان دهنده نفوذ گزارش‌های اشتباه و القاء آن دارد.

کارشناس بحران جمعیت مطرح کرد: یکی از الزامات اخذ وام‌های میلیاردی جهانی از صندوق بین المللی پول، کنترل جمعیت کشور هاست. این امر باعث شده است تا دولتمردان ما در ایجاد انگیزه در قشر جوان برای افزایش زاد و ولد کوتاهی کنند.

مروتی ابراز کرد: عده ای کنترل جمعیت را راهی برای محافظت از محیط زیست می‌دانند در حالی که سوء مدیریت‌ها علت اصلی گرمی کره زمین است؛ بنابراین قائل شدن رابطه‌ای میان گرمایش زمین و جمعیت نفرات تنها یک بهانه واهی است.

کارشناس بحران جمعیت تشریح کرد: گاهی یک فرد می‌تواند جنگلی را به آتش بکشد، اما با مدیریت و آموزش صحیح، آن فرد می‌تواند جنگلی از نهال‌ را در زمین بکارد؛ بنابراین علت کنترل  جمعیت و رابطه آن با گرمایش زمین تنها یک بهانه به حساب می‌آید.

وی گفت: متاسفانه با گذشت ۷ سال از سخن رهبری مبنی بر ایجاد انگیزه برای زاد و ولد، هنوز شاهد اقدامی موثر در این امر نشده ایم. اکنون قانون‌های تصویبی بسیار ضد جمعیتی در کشور  فعال است.

مروتی اضافه کرد: متاسفانه آمار میزان سقط جنین فرزندان ناخواسته در کشور بیش از آمار های مرگ و میر‌های تصادفی و سالخوردگی است، با این حال در دهه‌های اخیر تاکنون هیچ مانوری برای  فرهنگ سازی در  این بخش  انجام  نشده است.

کارشناس بحران جمعیت گفت: سازمان بهداشت جهانی از کشور‌ها تنها آمار‌های مربوط به کنترل مرگ و میر را مطالبه می‌کند و همین امر باعث شده تا دولتمردان به طور محض بر آمار‌های مربوط به تلفات جاده ای، بیماری سالخوردگان و.. تمرکز کنند و به شاخص‌هایی همچون سقط جنین و کنترل جمعیت پرداخته نشود.

کنترل جمعیت شرط اصلی اخذ وام چند میلیاردی جهانی/ نفوذ تا دفتر ریاست جمهوری هم پیش رفته است

نمودار فوق حاصل اطلاعات جهانی  World Bank است.

انتهای پیام/

واردات نیروی کار با رشد منفی زاد و ولد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
کسانی که میخواهند با افزایش جمعیت مشکل کهنسالی را حل کنند مثل کسانی هستند که فکر میکنند با شرکت هرمی میشود تا ابد پولدارتر شد. خوب آخرش چی؟ این راه حل مشکل را به گردن نسلهای بعد میاندازد. آیا تا ابد میتوان جمعیت را زیاد کرد؟
آخرین اخبار