مسیر عبادت با مناجات هموار می شود + فیلم

مناجات اهل بیت (ع) با خدا در قالب واژه ها و الفاظی در میان گذاشته شده است که تماشای رابطه الهی از پنجره این واژه ها فوق العاده جذاب و مسرت بخش است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر لحظه انس با خدا دغدغه عاشقان عبادت است. اما عده ای از عاشقان که راهی را طی کرده اند و لذت عبادت را احساس کرده اند، راهنمای عبور از مسیر پر پیچ و خم بندگی را برای دیگران به اشتراک گذاشتند.

علما و بزرگانی بوده اند که سفارشات و مناجات ائمه اطهار(س) را در کتابی گرداوری کرده و خدمت بزرگی به تشنگان مناجات با خدا کرده اند.

در این مناجات، ذره ذره اعضای بدن انسان طعم شیرین بندگی و لذت عشق آسمانی را دریافت می کنند و هر لحظه برای کمال خود، رجوعی به این مناجات ها و روایت ها می کنند.

 

ش

 

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، مدرس دانشگاه و کارشناس مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از اهمیت ادعیه و مناجات در ماه بندگی، ماه رمضان گفت و اظهار کد: مناجات اهل بیت (ع) با خدا در قالب واژه ها و الفاظی در میان گذاشته شده است که تماشای رابطه الهی از پنجره این واژه ها فوق العاده جذاب و مسرت بخش است. وقتی حضرات معصوم(ع) با خدای خود حرف می زنند و علما و بزرگان این مناجات را سینه به سینه و نسل به نسل نگه داشته اند، ما را با یک گنج گران قیمت و دور گران بها مواجه کرده اند. انس با این مناجات و در سایه این کلمات آسودن و  آرامش گرفتن یک توفیق بزرگی است.

 

مسیر عبادت با مناجات هموار می شود

 

سرلک در ادامه به یکی از فراز های مناجات شعبانیه اشاره کرد و گفت: یکی از فراز هایی که در مناجات شعبانیه است و حضرت امام خمینی (ره) خیلی به آن علاقه مند بودند، این عبارت نافذ است « الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک »     خدایا دلم می خواهد همه دنیا و زیبایی ها و جذابیت هایش را کنار بگذارم. الهی وارستگی از هر چیز و وابستگی و پیوستگی کامل به آستانت را موهبتم فرما و دیدگان دل ما را به فروغ نظر به خود، روشن ساز، تا دیدگان دل ما حجاب های نور را بدرد و به معدن عظمت واصل شود و جان های ما همچون شعاع بعزّ قدست، آویخته گردد. من کمال انقطاع پیدا کنم واز این زیبایی های دنیا ببرم. البته این انقطاع دلزدگی نیست. انقطاع کامل است.

وی افزود: امام سجاد در شب 27 ماه رمضان اشاره ای به کمال انقطاع می کنند. ایشان می فرمایند « اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ » منظور از تجافی این حالت نیم خیز است. مانند دونده ای که منتظر است تا تپانچه داور به صدا در بیایید و به سرعت از جایگاه فعلیش رو به جلو حرکت کند. او این آمادگی را به دست آورده که حالا  از جا بکند.

این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: کمال انقطاع یعنی مهیای عبور شدن. یعنی دنیا و امکانات و زندگیش را دوست دارد اما آماده کندن از دنیاست. مثل کسانی نیست که افسرده و دلزده اند و میلی به زندگی کردن ندارند، اما به حدی وابسته نیست که نتواند از دنیا جدا شود. به تعبیر شهید آوینی زندگی شیرین تر است اما شهادت از زندگی بسیار بسیار شیرین تر است. این فراز از مناجات شعبانیه چقدر امید می دهد. باید همدیگر را توصیه کنیم به انس بیشتر با این کلمات نورانی.

 

 

انتهای پیام/

فراز هایی از مناجات شعبانیه که به عبادت در ماه رمضان کمک می کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر حاج آقا خیلی خوب صحبت میکنند من همیشه صحبت های ایشان را در تلویزیون دنبال میکنم
آخرین اخبار