در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

گرایش به انقلاب اسلامی ایران در مجلس آینده عراق روان‌تر خواهد شد/ موضوع طایفه‌گری در پارلمان آینده نسبت به گذشته کاهش خواهد داشت

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع صف‌بندی‌ها و پیامد‌های انتخابات عراق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  صف‌بندی‌ها و پیامدهای انتخابات عراق موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 25 اردیبهشت ماه بود که با حضور سید رضا صدرالحسینی و محمدعلی مهتدی کارشناسان مسائل غرب آسیا برگزار شد.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به انتخابات پارلمان عراق اظهار کرد: انتخابات در شرایط خاصی برگزار شد و این شرایط حاکی بود نابود شدن حاکمیت داعش در بخش گسترده‌ای از سرزمین عراق و عدم تجزیه عراق توسط استان‌های کردنشین، انتخابات پارلمان عراق در شرایطی رخ داد که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در عراق به دنبال آن بودند که انتخابات به تاخیر بیفتد.

وی افزود: با همت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق انتخابات در زمان مناسبی برگزار شد، با توجه به اینکه اقوام مختلفی اعم از شیعه، کرد و اهل تسنن در عراق وجود دارند، خوشبختانه هر سه گروه وارد صحنه شدند.

صدرالحسینی تصریح کرد: اخلاق محوری در انتخابات عراق وجود داشت، البته بد اخلاقی‌هایی نیز در ۴۸ ساعت مانده به انتخابات پارلمانی عراق صورت گرفت.

گروه‌هایی مانند حزب بعث عراق و هم فکران داعش سعی کردند که فضای انتخاباتی را به هم بریزند

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سنگ‌اندازی‌های داخلی گفت: گروه‌ها و جریان‌های سیاسی منتسب به احزاب گذشته مانند حزب بعث عراق و هم فکران داعش در تمام این ایام سعی کردند که فضای انتخاباتی را در دنیای مجازی و واقعی به هم بریزند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴۵ درصد از واجدان شرایط توانستند در انتخابات شرکت کنند و با توجه به نتایج اعلام شده چند گروه شیعه در راس پارلمان قرار می گیرند و مجموعه حزب‌های الفتح، السائرون و النصر گرو‌های پیشرو هستند که در پارلمان آینده را دست می گیرند.

صدرالحسینی اذعان کرد: اختلاف بین این احزاب بیش از دو الی سه کرسی نخواهد بود و در پارلمان آینده هیچ یک از گروه‌ها اکثریت مطلق ندارند.

در ادامه برنامه محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از گروه‌های مسلمان شیعه، اهل تسنن و کرد‌ها وارد انتخابات شده اند، اما پیگیری نتایج حاکی از آن است که ۵ گروه الفتح منتسب به بسیج مردمی، گروه السائرون نزدیک به مقتدی صدر، النصر نزدیک به حیدرالعبادی، و گروه دولت قانون به ریاست جواد المالکی و گروه حکمت منتسب به عمار الحکیم پیشتاز هستند و بین این پنج گروه اقبال بیشتری دارند، البته نتایج برخی مناطق هنوز اعلام نشده است.

رهبران گروه‌های الفتح، النصر و دولت قانون، و حکمت در منزل حکیم المالکی اجتماع و توافق کرده اند که با یکدیگر ائتلاف کنند

وی افزود: دولت آینده به طور حتم باید حاصل ائتلاف میان چندین جریان سیاسی باشد و طبق آخرین اخبار رهبران گروه‌های الفتح، النصر و دولت قانون، و حکمت در منزل حکیم المالکی اجتماع کرده اند و توافق کرده اند که در آینده با یکدیگر ائتلاف کنند.

مهتدی تصریح کرد: به نظرمی رسد که این ۴ گروه می توانند دولت آینده را تشکیل دهند.

صدرالحسینی در ادامه تصریح کرد: نشست‌های میان صدر و العبادی حاکی از گسترده شدن ارتباطات است، اما به نظر می رسد که طبق مجموعه اتفاقات کسانی در پارلمان می توانند نقش اساسی داشته باشند که ضد آمریکایی باشند و همه جریان‌هایی که به شدت توانستنه اند اقبال مردمی را کسب کنند در پرونده خود در برابر طمع ورزی‌های آمریکا در عراق ایستادگی کرده اند و سایرین نیز از مجاهدین در برابر ایالات متحده و داعش حمایت کرده اند.

وی گفت: موضوع طایفه گری در پارلمان آینده نسبت به گدشته کاهش خواهد داشت، به نظر می رسد گرایش به انقلاب اسلامی در مجلس آینده روان‌تر خواهد شد.

مهتدی افزود: عراق کشور همسایه ما بوده و مرز مشترکی با ایران دارد و نفوذ در عراق و امنیت این کشور برای ما بسیار مهم است، چرا که امنیت ملی ما از آنچه که در این کشور می گذرد متاثر است.

آمریکا و عربستان سعی کردند که به تقویت گروه‌های مخالف ایران و محور مقاومت بپردازند

وی بیان کرد: کشور‌هایی که از نفوذ جمهوری اسلامی در عراق نگران هستند طبیعتا دخالت می کنند تا جریان‌های مخالف به قدرت برسند، در این انتخابات دخالت آمریکا و عربستان واضح است و آن‌ها سعی کردند که در جامعه تشیع تفرقه ایجاد کنند به تقویت گروه‌های مخالف ایران و محور مقاومت بپردازند.

مهتدی تصریح کرد: ما در معادلات منطقه‌ای شاهد دو محور مقاومت و محور آمریکا و هم پیمانان آن هستیم و این دو جریان در برابر یکدیگر قرار دارند و هر گروه در صورت پیروزی می تواند رژیم امنیتی مردم را تامین کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: طبیعتا عراق از نظر ژئوپلتیکی موقعیت مهمی دارد و دشمنان سعی می کنند بین ایران و عراق جدایی بیندازند، عربستان و آمریکا به این منظور پول زیادی خرج کرده اند.

وی با اشاره به اهداف آمریکا در عراق افزود: آمریکایی‌ها در این کشور شکست خورده اند و نیرو‌های تکفیری داعش که داشتند کل عراق را می گرفتند با کمک حشدالشعبی و ایران عراق توانست به پیروزی برسند.

صدرالحسینی افزود: آمریکایی‌ها علاقه ندارند که کشور‌هایی که در زمینه راهبردی با آن‌ها مخالف هستند ثبات داشته باشند؛ ما توانسته ایم یک قدرتی را در عرب آسیا با نام جبهه مقاومت ایجاد کنیم که آمریکا برای مقابله آن چاره‌ای جز وارد کردن نیرو‌های خود ندارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اذعان کرد: آمریکا برای نا امن کردن عراق بقایای داعش را جمع کرده و افراد دارای تفکر لیبرالی و باقی ماندگان حزب بعث در زمان صدام را به میدان آورده است.

صدرالحسینی افزود: امروز در اخبار‌ها شنیده شد که دفتر احزاب قانونی عراق مورد حمله قرار گرفت و بلافاصله انگشت اتهام به سمت رقبای سیاسی رفت، اما واقعیت ندارد.

جنگ‌های منطقه به دلیل حفظ رژیم صهیونیستی است

مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه استراتژی آمریکا در منطقه بر دو پایه حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و چنگ اندازی بر روی منابع نفت استوار است گفت: جنگ‌های منطقه به دلیل حفظ رژیم صهیونیستی است، آمریکایی‌ها از طریق داعش سعی کردند بین مولفه‌های ملت عراق جنگ و درگیری ایجاد کنند.

وی با اشاره به راهبرد‌های آمریکا در منطقه گفت: رژیم صهیونیستی به این دلیل در منطقه ایجاد شد تا مانع به وجود آمدن قدرت‌های دیگر در منطقه و همچنین مانع توسعه منطقه شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی تاکنون در منطقه فقط جنگ افروزی ایجاد شده است، عنوان کرد: ترامپ درآمد نفتی کشور‌های منطقه را می‌بلعد و از آن کشور‌ها به عنوان گاو شیرده یاد می‌کند.

مهتدی با اشاره به دست اندازی ترامپ بر روی درآمد‌های نفتی منطقه گفت: آمریکا می‌گوید این نفت متعلق به جهان متمدن است و ملت‌های وحشی و عقب مانده حق ندارند این نفت را در اختیار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی سعی می‌کند زنجیره قوی مقاومت در منطقه وجود نداشته باشد، افزود: ملت عراق از سنی و کرد گرفته تا شیعه و ایزدی وحشی گری داعش را تجربه کرده اند، آمریکا یی‌ها از طریق داعش سعی کردند بین مولفه‌های ملت عراق جنگ و درگیری ایجاد کنند.

امنیت جمهوری اسلامی ایران و عراق به هم گره خورده است

صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه پیروزی حزب الله و جبهه مقاومت در لبنان بر روی انتخابات عراق تاثیر گذار بود افزود: امنیت جمهوری اسلامی ایران و عراق به هم گره خورده است، عراق به راحتی می‌تواند بر روی ایران حساب باز کند و از تجربیات ما در امورات مختلف استفاده کند.

وی با بیان اینکه امروز عراق از حلقوم آمریکایی‌ها خارج شده، اظهار کرد: عراق تجربه خوبی در حفظ امنیت دارد و از این تجربیات پارلمان آینده می‌تواند برای تداوم ثبات و امنیت استفاده کند.

صدرالحسینی تصریح کرد: امروز شاهد به هم پیوستگی ملت‌ها در منطقه با تشکیل پارلمان ضدآمریکایی عراق خواهیم بود، دیگر کسی در صحنه سیاسی عراق نمی‌تواند با حمایت عراق از مقاومت و فلسطینی‌های مظلوم مخالفت کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه به نظر می‌آید پیروزی جبهه مقاومت لبنان در انتخابات عراق موثر بوده، گفت: عراق سرزمینی گسترده و غنی است، بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های عراق از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه پارلمان عراق پارلمانی مقاومتی شده است گفت: برای عبور از شرایط فعلی، عراق بهترین دولت را باید انتخاب کند، بخشی از توان سیاسی و مالی نظام سلطه و مرتجع منطقه به میدان آمد تا به جداسازی استان‌های کردنشین بپردازند، اما توانمندی پلیس باعث شد تا از این مسئله جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا نسل داعش و داعشیان را نابود کنه
آخرین اخبار