در آستانه ماه مبارک رمضان؛

رادیو ترتیل افتتاح شد

شبکه رادیویی ترتیل ویژه روزهای ماه مبارک رمضان، از امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد.

رادیو ترتیل افتتاح شدبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه رادیویی ترتیل ویژه روزهای ماه مبارک رمضان از امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه رادیویی هر روز به تلاوت، ترتیل و تفسیر آیات قرآنی می پردازد.

این دومین سالی است که رادیو ترتیل در آستانه ماه رمضان افتتاح می‌شود. سال گذشته، رادیو ترتیل با پخش ۲۴ ساعته ترتیل یک جزء از قرآن کریم در هر روز، به شکل آزمایشی مهمان خانه علاقه‌مندان به کلام الهی بود.

امسال هم مانند پارسال، خوانش قرآن کریم با صدای اساتید برجسته داخلی و خارجی با سبک ترتیل انجام می‌شود. به دلیل استقبال شنوندگان رادیو از رادیو ترتیل، این شبکه امسال، نه به طور آزمایشی، بلکه به شکل رسمی افتتاح شد.

در این مراسم، احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن، پشت تریبون رفت و در خصوص رادیو ترتیل گفت: خدا را شاکرم که رادیو ترتیل با همت فرزندان انقلاب و دوستداران قرآن افتتاح شد. امیدواریم از راه صدای خوش قاریان، قلوب مومنان به قرآن کریم بیش از پیش سوق پیدا کند.

وی افزود: همان گونه که در رادیو قرآن برای تحقق جامعه قرآنی تلاش کردیم، در رادیو ترتیل هم کوشا هستیم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که فرمودند محافل قرآنی ضمن بیانی منطقی باید از لحاظ عاطفی در دل‌ها نفوذ کنند؛ برای نفوذ هرچه بیشتر این کتاب آسمانی در دل‌های مردم، مجموعه عوامل رادیو قرآن قدم بر می‌دارند.

ابوالقاسمی در خصوص شنیده شدن رادیو قرآن و محبوبیت آن گفت: طبق آمار رسمی از سازمان پژوهش‌های صدا و سیما، رادیو قرآن نسبت به سال‌های گذشته، رشد چشمگیری در جذب مخاطب داشته است. ما پارسال سعی کردیم در رادیو ترتیل به نیاز قرآنی مردم پاسخ دهیم.

در ادامه مدیر رادیو قرآن به امکان دسترسی به رادیو قرآن در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و در خصوص سبک قرائت در رادیو ترتیل بیان کرد: ترتیل تنها خط نگه دار اصول و قوانین قرآنی است و به همین دلیل رادیو ترتیل به وجود آمده است. ما ۳۰ هزار فریم عکس برای این رادیو ترتیل آماده کرده ایم. برنامه تمام ترتیل خوانی‌ها آماده است و زمان تلاوت هر قاری، زندگینامه آن قاری قابل مشاهده خواهد بود.

ابوالقاسمی ادامه داد: در نسخه دیجیتالی رادیو ترتیل، هشت خط پایانی هر صفحه به شکل موازی در کنار ۸ خط ابتدایی قرار می‌گیرد و سهولت در خواندن قرآن حتی از راهی دورتر را فراهم می‌کند. همچنین با پایان خوانش هر صفحه بلافاصله صفحه تغییر می‌کند. همچنین زیر نویسی طراحی شده است که در آن تاریخ و ساعت پخش، نکات تجویدی، تاریخی، تفسیری و ... قابل ذکر است.

در ادامه ترتیل خوانی سوره مزمل انجام شد و پیامی از رهبر انقلاب در خصوص تلاوت قرآن پخش شد.

همچنین مجری مراسم پیام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت راه اندازی رادیو ترتیل را قرائت کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «تقارن پر میمون افتتاح رادیو ترتیل با حلول ماه مبارک رمضان اتفاق بزرگی است. به طور یقین دل های مشتاقان به این واسطه با قرآن انس می‌گیرد و باعث حضور قلب آنان می‌شود.

قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است و گوش دادن به آن باعث صفای دل می‌شود و بی تردید راه سعادت به پیشگاه خدا هموار می‌شود. از دست اندرکاران رادیو ترتیل تشکر می‌کنم و برای آنان آرزوی توفیق روز افزون دارم».

سپس عباس سلیمی از فعالان قرآنی کشور پشت تریبون رفت و در خصوص توسعه فرهنگی در سال‌های اخیر اظهار کرد: در دوران پهلوی فقط چند دقیقه تلاوت قرآن پخش می‌شد اما به برکت خون شهدا و امام خمینی (ره) قرآن در 4 دهه اخیر در جایگاه نسبتا شایسته قرار گرفت. در سال 62 رادیو قرآن افتتاح شد و در ادامه ابا زحمات مدیران صدا و سیما امروز برای دومین بار رادیو ترتیل افتتاح شد.

وی افزود: رادیو ترتیل به مثابه یک موج است و آغاز و فرجامی دارد. هنر مدیران سازمان صداوسیما در این است که این موج را به جریانی ماندگار تبدیل کنند. باید به همان دلایل کارشناسی که به استمرار رادیو آوا انجامیده است، رادیو ترتیل نیز در طول سال ادامه پیدا کند.

در ادامه برنامه، شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی گفت: از همه دست اندرکاران رادیو ترتیل تشکر می کنم. ما پس از انقلاب اسلامی هزاران گام در مسیر قرآنی جلو افتادیم، اما هنوز به ایده آل خود نرسیده ایم. باید در کنار تامل و فهم قرآن به موضوع انس با قرآن که از ابتدایی ترین وظایف ماست، توجه کنیم.

وی افزود: برای پیشرفت کشور باید انس با قرآن شکل بگیرد و معیارهای سنجش مانند مدرک تحصیلی تغییر کند و به اهمیت قرآن توجه کنیم. قرآن بزرگترین سرمایه است که ما را از گناه باز می دارد و با توصیه هایی مانند ترسیم آخرت، انسان را به تلاش وا می‌دارد.

سپس حجت الاسلام موسوی قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: اصل تأکید بر تلاوت قرآن که در ماه رمضان بیشتر بروز می کند، ثمرات ظاهری و باطنی مانند صافی دل، طول عمر، رفع غم و غیره دارد. یک قاری باید تمام همتش را برای نفوذ در دل ها به کار گیرد. برخی می گویند باید قرآن را اجرا کرد و خواندن فایده ای ندارد. نفس خواندن و ترتیل خودش ثمرات و برکات فراوانی دارد. مخصوصاً تلاوت در ماه رمضان که در آن دست شیطان بسته است.

شایان ذکر است؛ رادیو ترتیل از موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز، گیرنده‌های دیجیتال (رادیو و رادیو نما)، اپلیکیشن ایران صدا و سایت رادیو قرآن قابل دریافت است.

گفتنی است؛ با شروع ماه مبارک رمضان رمضان ۱۵۴ هزار دقیقه برنامه در شبکه‌های مختلف رادیویی تولید و پخش  می شود. موضوع محوری رادیو در رمضان امسال بحث حق الناس است و قرار است شبکه های رادیویی با محوریت این موضوع برنامه هایی را تولید کنند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: رادیو ، رمضان 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.