عالیپور خبر داد:

تولید تجميعی 655 میلیون بشکه ای نفت با توسعه میدان نفتی کرنج

مدير عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت :با توسعه میدان نفتی کرنج 655 میلیون بشکه نفت بطور تجميعی از آن تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن عالیپور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در حاشیه مراسم امضای توافقنامه با کنسرسیوم پرگس برای توسعه و پشتیبانی بهره برداری میدان نفتی کرنج اظهار کرد :جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در صنعت نفت کشور با هدف پویایی بیشتر این صنعت، ایجاد اشتغال و فضای امید،  وزیر نفت در چند سال گذشته فضای بازی را مهیا کرده است تا روش های متفاوت قراردادی متناسب با نوع میادین مطرح شود.

وی ادامه داد :این فرصت در اختیار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفت تا متناسب با میادین، توانمندی خود را با مدل مناسب قراردادی نشان دهد.

عالیپور بیان کرد :شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در دو بخش عملیات محور و میدان محور از مهر سال 95 اقداماتی را آغار کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد:در مرحله اول بخش عملیات محور طرح توسعه 10 مخزن و در مرحله دوم توسعه 10 مخزن آماده شده است.

وی  افزود :با برگزاری جلسات مختلف با شرکت ملی نفت ایران که با حضور وزیر نفت برگزار شد، طرح های توسعه ای در قالب قرارداد EPC و EPD همراه با تامین منابع مالی آغاز شد.

عالیپور ادامه داد :مناقصات برگزار شده بیش از 60 درصد تولید میادین نفت خیز جنوب را شامل می شود.

وی اضافه کرد :برای توسعه میادین کرنج، شادگان، پارسی و رگ سفید 18 تفاهمنامه با شرکت های داخلی و خارجی امضا شده است که هر یک در مراحل مختلف امضا قرارداد قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه برای میدان نفتی کرنج از بین مطالعات 4 شرکت طرف تفاهمنامه، مطالعات 2شرکت به تایید رسید، افزود :طبق اصول اصلی قرارداد در زمستان 96 مذاکرات با دو شرکت مورد تایید ادامه یافته و با ایجاد یک فضای رقابتی تنگاتنگ، شرکت پرگس انتخاب شد.

عالیپور بیان کرد :با جلب نظر ما وارد مذاکرات انحصاری با شرکت پرگس برای قرارداد نهایی شدیم، تا این مرحله کلیه اصول قرارداد در مورد توسعه و نحوه پشتیبانی مورد توافق قرار گرفته است.

وی اضافه کرد :منابع مالی اصلی از جمله میزان سرمایه گذاری، اجرای طرح توسعه، ميزان تزریق گاز، تولید گاز، ميزان و مدت بازپرداخت و میزان پاداش به مدت 10 سال تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت :در صورتی که توسعه این میدان در دستور کار قرار نگیرد، تولبد تجمیعی میدان کرنج در ۱۰ سال آینده ۳۵۳ میلیون بشکه خواهد بود که در مقایسه با ۶۵۵ میلیون بشکه مدنظر با فرآیند توسعه، بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار ارزش آوری کمتری به همراه خواهد داشت.

وی تولید تجمعی کرنج طی ۴۰ سال آینده را با اجرای قرارداد توسعه‌ای، حدود ۲ میلیارد بشکه اعلام کرد.

عالیپور گفت :موافقتنامه امروز حداکثر ظرف ۲ ماه آینده به قرارداد منتهی می‌شود.

 وی اعتبار برآورد شده برای این پروژه را  حدود ۱,۲ میلیارد دلار عنوان کرد.


بر اساس این گزارش شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس (PERGAS) به منظور توسعه و پشتیبانی بهره‎برداری میدان نفتی کرنج در قالب الگوی قراردادی نفتخیز جنوب موافقت‎نامه همکاری (HOA) امضا کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار