پیش بینی خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تنی گندم در مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پیش‌بینی خرید ۱۰۰ هزار تن گندم امسال در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  عزیزاله شهیدی‌فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن گندم امسال در این استان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود از این میزان ۱۰۰ هزار تن تضمینی خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۴۸ هزار و ۷۴۳ هکتار مزارع گندم مازندران، ۲۵ هزار هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آبی کشت شده است افزود: ۲۳ هزار و ۴۲۷ هکتار در مرحله نخست و ۱۲ هزار و ۵۰۲ هکتار در مرحله دوم کودپاشی با سرک انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن گندم و خرید ۱۰۰ هزار تن از این محصول امسال در استان، گفت: ۴۵۵ هکتار از مزارع گندم آبی مازندران با استفاده از کود‌های ریزمغذی عملیات محلول‌پاشی و در ۴۶ هزار هکتار از این مزارع مبارزه شیمایی با علف هرز باریک برگ و پهن برگ انجام شد.

شهیدی‌فر افزود: عملیات مبارزه با آفت سوسک سیاه در ۳۵ هکتار، مبارزه با شته در ۷۶۰ هکتار، مبارزه با حلزون در هزار و ۴۰۸ هکتار و مبارزه با موش صحرایی در هزار و ۸۰ هکتار از مزارع گندم مازندران انجام شده است.

وی گفت: مقابله با بیماری زنگ زرد، قهوه‌ای، سفیدک سطحی، سپتوریوز برگی، لکه خرمایی و فوزاریوم نیز در سطح ۲۳ هزار و ۵۰ هکتار از مزارع گندم این استان صورت گرفت.

وی افزود: ۸۰ هکتار از مزارع گندم به میزان ۵۰ درصد دچار خشکسالی و ۴۲۰ هکتار به میزان ۲۵ درصد دچار خسارت سرمازدگی شد.

حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از اوایل خرداد امسال از گندمکاران مازندرانی شروع می‌شود. گفت: کشت گندم در مناطق کوهپایه‌ای در مرحله ساقه دهی و ظهور خوشه و در مناطق دشت در مرحله دانه دهی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۴۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران امسال به کشت گندم اختصاص یافت، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۴۷ هزار تن گندم در استان تولید شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می‌شود امسال گندمکاران ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف را به ۳۰ مرکز خرید تضمینی تحویل دهند.

عنایتی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری بر اساس ۲ درصد افت غیر مفید و ۴ درصد افت مفید ۱۳ هزار ریال است و پرداخت بهای گندم تحویلی نیز، از طریق بانک کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی گفت: برداشت گندم در مناطق دشت از نیمه اول خرداد و دهه سوم خرداد در مناطق میان بند و کوهپایه شروع می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان برای تحویل گندم خود، باید دارای معرفی نامه از سازمان جهاد کشاورزی باشند.

وسعت کشتزار‌های مازندران بیش از ۴۰۰ هزار هکتار است.

انتهای پیام/آ

خرید تضمینی گندم در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.