گزارش/

صنعت لامپ سازی کشور نیم سوز شد/ماجراى تولیدکنندگانی که به واردکننده مبدل شده اند

قاچاق بی رویه به صورت ملموسی تولید داخلی صنعت لامپ سازی را تحت تاثیر قرار داده است.

صنعت لامپ سازی کشور نیم سوز شد/ماجراى تولیدکنندگانی که به واردکننده مبدل شده اند به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،لامپ از نمونه محصولاتی به شمار می رود که نیاز کشور به آن مبرم و ضروری است.

به واقع تمامی کوچه ها و معابر پر تردد و کم تردد کشور،منازل،واحدهای تجاری کوچک و بزرگ همگی نیازمند این کانون حباب گونه روشنایی هستند بنابراین این جامعیت و گستردگی  از سودآوری و اشتغالزایی بسیار بالایی برخوردار است،اما بنا به دلایلی که در ذیل این گزارش به آن پرداخته خواهد شد،آنچنان که باید نتوانسته ایم این نیاز را به یک فرصت ویژه اقتصادی و تولیدی تبدیل کنیم.

چندی پیش فرشید خمسه عضو انجمن لامپ سازان ایران در جمع خبرنگاران بیان کرد:در طول سال،بصورت میانگین قریب به 100میلیون شعله لامپ در کشور استفاده می شود که از این میزان حدود 60 میلیون شعله لامپ بصورت رسمی یا قاچاق از آنسوی مرزها وارد کشور می شود.

وی می گوید:در صورت برنامه ریزی مدون و مناسب و حمایت کافی از فعالان تولید لامپ در کشور،قادر خواهیم بود نیاز داخلی موجود را از محل تولیدات ایرانی تامین کنیم.

خمسه با اشاره به یک از شرکت های تولید کننده لامپ در کشور گفت:تولیدکنندگان واقعی لامپ در کشور با یک خط تولید مشغول به فعالیت هستند بنابراین با تسهیل شرایط می توان بر میزان خطوط تولیدی و ضریب کمی تعداد تولید لامپ افزود. با فراهم شدن این شرایط،به راحتی ظرفیت تولید فعلی کشور تا سه بابر  ارتقاء پیدا می کند.

شرایط سختگیرانه ای که باعث رکود و کاهش فعالیت در حوزه تولید لامپ شده است

محمود کجوری عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لامپ روشنایی در ایران،در گفت و گویی با رسانه ها بیان کرد:شرایط فعلی در کارخانه های لامپ سازی بسیار سخت گیرانه است. این محدودیت ها،رکود و کاهش فعالیت در این عرصه را در پی داشته است و همین عارضه،زمینه ساز واردات هر چه بیشتر لامپ به کشور شده است.

وی می افزاید:در شرایطی که در مراکز تولید لامپ در ایران استانداردهای بسیار سخت و دشواری اِعمال می شود،لامپ های چینی بدون رعایت استانداردهای کافی،تولید و عرضه می شوند و همین موضوع افزایش ارزش افزوده واردات را به همراه داشته است.

کجوری در تشریح این موضوع ( استانداردهای تولید لامپ ) می گوید:لامپ های چینی،موفق به دریافت استانداردهای ایرانی نمی شوند و تنها  گواهیvoc را اخذ می کنند این در حالیست که  لامپ های ایرانی باید استانداردهای بسیار سخت گیرانه بین المللی همچون IEC که را کسب کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لامپ روشنایی ایران بیان کرد:به تازگی تدابیری از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت کشور با همکاری سازمان استاندارد تعریف و طراحی شده است  تا با اجرایی شدن آن از ورود لامپ های غیر استاندارد چینی جلوگیری شود.

تولیدکنندگانی که به واردکننده مبدل شده اند/حمایتی در کالا نیست و به تولید اهمیت داده نمی شود

احمد محسنی،دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ نیز با اشاره به فعالیت 10 درصدی تولیدکنندگان لامپ در کشور می گوید:درصورت حمایت از این مراکز،با افزایش ظرفیت تولید، توان داخلی کشور قادر به تامین تمامی نیاز فعلی خواهد بود.

وی گفت:واردات بی رویه،افزایش قمیت مواد اولیه،کمبود نقدینگی از نمونه نارسایی ها و مشکلاتی است که فعالیت در این عرصه(تولید لامپ در داخل کشور)را سخت و دشوار کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان به واردکننده تبدیل شده اند بنابراین نمی توان به آنها خرده گرفت زیرا در شرایطی که حمایتی در کار نیست و به تولید اهمیتی داده نمی شود،بروز چنین وضعیتی غیر منتظره نخواهد بود.

حسین باغبان باشی،یکی از توزیع کنندگان عمده لامپ در استان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،ضمن اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی مزین شده است،اظهار کرد:برآوردهای انجام شده در ارتباط با میزان نیاز سالانه لامپ در کشور متغیر است اما حداقل و حداکثر کَمی این میزان،حدود 100 تا 120 میلیون شعله لامپ تخمین زده می شود.

وی افزود:فارغ از این اعداد و ارقام،با یک نگاه ساده میدانی به روشنی این واقعیت محسوس می شود که در صورت برنامه ریزی دقیق در این عرصه و تقویت بنیه تولید داخلی،توفیقات اقتصادی بسیاری در این عرصه حاصل خواهد شد که قطعا یکی از نمودهای آن در عرصه اشتغالزایی است.

این توزیع کننده عمده لامپ در استان البرز گفت:متاسفانه به رغم چنین فرصتی،شاهد وفور لامپ های چینی در بازار کشور هستیم،محصولاتی که اکثر قریب به اتفاق آنها فاقد استاندارد و کیفیت لازم هستد و در کمال تاسف در این باره اطلاع رسانی کافی نیز انجام نمی شود.

وی افزود:عمر کوتاه مدت لامپ های چینی،نتیجه کلی خرید این محصولات است و اگرچه در نگاه اول ، خرید آن(در مقایسه با لامپ های ایرانی)مقرون به صرفه به نظر می رسد اما در واقع امر به دلیل استهلاک بسیار بالای آن،از حیث اقتصادی،خریداری چنین لامپ هایی معقولانه نیست زیرا اگر عمر یک لامپ ایرانی حدود دو سال برآورد شود،عمر یک لامپ چینی به ندرت به یکسال خواهد رسید که البته در این خصوص نوسانات جریان برق نیز نقش عمده ای ایفاء می کند.

باغبان باشی در پایان گفت:انتظار می رود دستگاه های ذی ربط از واحدهای تولیدیِ لامپ حمایت بیشتری کنند علاوه براین عموم مردم نیز باید با درک اهمیت ماجرا ، از خرید لامپ های چینی خودداری کنند،در غیر اینصورت صنعت بی رمق و نیم سوزِ لامپ ایرانی برای همیشه خاموش می شود و این بخش از بازار ایران بطور کامل توسط چینی ها قبضه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل اینجاست که برخی شرکت ها این حوزه هم محصولشون رو تو چین تولید می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید جلوی کالای قاچاق هرچه زودتر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
وای لامپ خونمون سوخت همش چینیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من تا 30 درصدگرونی جنس ایرانی نسبت به خارجی البته با همون کیفیت برا مردم قابل قبوله ولی ضرر بیشتر از اون رو مردم قبول نمیکنن
آخرین اخبار