امام جمعه زاهدان:

در دیپلماسی کشور باید یک بازنگری شود

امام جمعه زاهدان با اشاره به نقض برجام توسط دولت آمریکا، گفت: در دیپلماسی کشور باید یک بازنگری شودو از مذاکراتی که از سال ۹۲ تا ۹۴ به طول انجامید درس بگیریم و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار قرار دهیم.

در دیپلماسی کشور باید یک بازنگری شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  آیت الله عباسعلی سلیمانی  امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان  گفت: دولتمردان حالا باید با درس‌آموزی و عبرت گیری از مذاکرات گذشته عزت ملی را در دیپلماسی و سیاست خارجی کشور مدنظر داشته باشند.

 آیت الله عباسعلی سلیمانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: لحظه به لحظه این ماه ایام بسیار با سعادت و با برکتی است و امیدواریم پس از پایان این ماه عزیز توانسته باشیم از ثمرات آن بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه همه عبادات آداب و اسرار خاص خود را دارند، افزود: روزه دارری هم دارای آداب خاص خود است به این معنی که فقط نباید از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد بلکه باید علاوه بر دهان، همه روح و جسم انسان روزه دار باشد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه چشم، دهان و گوش هم باید روزه دار باشند، ادامه داد: در ایام ماه زبان آدمی باید از دشنام، تهمت و غیبت اجتناب کند و چشم آدمی نیز باید از نگاه به نامحرم دوری کند و دیگر گناهان دوری کند.

وی با اشاره به اینکه در این ماه گوش انسان نیز باید از گناهانی همچون غیبت دوری کند، گفت: آنچه برای انسان روزه دار مهم است شناخت اسرار روزه است، زیرا با شناخت این اسرار است که انسان به خودسازی می‌رسد.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقض برجام توسط دولت آمریکا، خاطر نشان کرد: در دیپلماسی کشور باید یک بازنگری شود و از مذاکراتی که از سال ۹۲ تا ۹۴ به طول انجامید درس بگیریم و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار قرار دهیم.

وی با تاکید براینکه همواره باید در مذاکرات عزت و منافع ملی در نظر گرفته شود، تصریح کرد:همانطور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرمودند: به آمریکا و نوچه هایش نمی‌توان اعتماد کرد، زیرا آن‌ها بار‌ها بدعهدی خود را به اثبات رسانده اند.

آیت الله سلیمانی افزود: در موضوع برجام نیز مشاهده کردیم که بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها در بیانیه سه کشور اروپایی بر موضوع روابط بانکی، فروش نفت و سرمایه گذاری در ایران تاکید شد، اما بازهم تاکید کردند که ما هیچ تضمینی به ایران نخواهیم داد.

وی ادامه داد: قطعا اگر در روز‌های مذاکره دولت مردان ما کمی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گوش می‌کردند و منافع ملی و عزت خودمان را مدنظر داشتند و با آمریکا مذاکره نمی‌کردیم نتیجه حالا این نبود.

امام جمعه زاهدان بیان داشت: حالا با توجه به تحریم‌های جدید و نقض برجام همه ما وظایفی داریم که با اتحاد باید به آن‌ها عمل کنیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: امروز هیچ ترس و واهمه‌ای در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین ملت قهرمان ایران در رابطه با خروج از برجام و تهدیدات آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا با عنایت الهی این مرحله نیز همانند مراحل گذشته با موفقیت و سربلندی ملت ایران به پایان می‌رسد، گفت: زمانی می‌توانیم با دشمن مقابله کنیم که وحدت داشته باشیم.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: دولتمردان حالا باید با درس‌آموزی و عبرت گیری از مذاکرات گذشته عزت ملی را در دستور کار خود قرار بدهند چرا که امروز دیگر صحنه بازی عوض شده است و انسان عاقل کسی است که متناسب با صحنه جدید بازی کند.

وی با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان از دیپلماسی لبخند و انعطاف انتظار موفقیت داشت، تصریح کرد: باید در دیپلماسی کشور تغییر به وجود آید و از ذوق‌زدگی در تعامل با حریف که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد پرهیز کرد.

آیت الله سلیمانی گفت: برای نمونه در سال ۹۲ برخی مسئولان آمریکا را کدخدا می‌دانستند و عقیده داشتند برای حل مسئله هسته‌ای باید به سراغ کدخدا رفت، اما الان و پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام می‌گویند خوشحالیم که یک موجود مزاحم از برجام خارج‌شده است.

وی افزود: این نوع اظهارات برخی مسئولان دولتی نشان می‌دهد که در واقع این رویکرد، رویکرد دقیقی نیست و هیچ راهبرد مشخص و متناسب با عزت و مصلحت مردم در مذاکرات در نظر گرفته نشده بود.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر اینکه در این شرایط باید به منابع عظیم داخلی اتکا کرد، ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران همواره بر گسترش روابط خود با کشور‌های مختلف دنیا خصوصا کشور‌های منطقه تاکید دارد.

انتهای پیام/ع

لزوم بازنگری در روند دیپلماسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار