عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گلایه اعضای اتاق بازرگانی از دولت/مقابله با قاچاق در کنار مسائل دیگر فراموش نشود

دانشور از گله مندی اعضای اتاق درباره تکروی دولت مبنی بر اتخاذ تصمیمات مربوط به مسائل اقتصادی کشور خبر داد.

 چشم‌ فعالان اقتصادی به دست سیاست‌های جدید دولت/اتاق بازرگانی از دولت گله‌مند استفاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌ و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اتاق بازرگانی جهت اعلام راهکارهایی برای عبور از بحران بازار ارز قصد صدور بیانیه ای را داشت که با ورود دولت برای مهار این التهابات، آن را به تعویق انداخت.

وی با اشاره به اعمال سیاست های هیجانی دولت برای خروج از رکود اقتصادی افزود: بررسی بحران های اقتصادی نیازمند جراحان اقتصادی است تا بتوانند با استفاده از روش های مناسب به درمان آن بپردازد.
 
دانشور در انتقاد به یک جانبه نگری دولت در اتخاذ تصمیمات مهم کشوری گفت: روندی که دولت برای مهار بحران در پیش گرفته است تنها به نظرات مسئولان کشوری ختم می شود بنابراین این امر موجب گله مندی شدید اعضای اتاق بازرگانی شده است.
 
 عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: بخش خصوصی در انتظار تدوین سیاست‌های جدید دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز است.
 
 چالش های اساسی اتاق بازرگانی

 این فعال اقتصادی با اشاره  به چالش های موجود در بخش خصوصی گفت: عمده‌ترین چالش پیش روی بخش خصوصی و جامعه،  تشویش ایجاد شده در بازار است که  شامل فشار روانی بر اذهان عمومی است.

وی افزود: مشکل اساسی ایجاد شده برای فعالان اقتصادی به ویژه تولید کنندگان،  واردات مواد اولیه است  زیرا در این بازه زمانی دولت، ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تنها به  واردات کالاهای اساسی اعم از دارو  و ... اختصاص می دهد.این امر سبب شده است تا سایر تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه دچار اختلالات ارزی شوند.
 
بانک ها روابط بهینه ای ندارند

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه روابط بانکی بهینه سازی نشده  است، اظهار کرد:فقدان یکپارچگی بانک های دولتی برای ایجاد روابط با بخش خصوصی ، صادرکنندگان را هم نگران کرده است زیرا با سیاست های اتخاذی توسط دولت  هر روز  باید نگران مانع تراشی‌ها و کنترل‌های غیر معقول برای ورود ارز به کشور باشیم.
 
وی افزود: نمی توانیم معاملات ارزی با نرخ بازار در  صرافی ها را نادیده بگیریم  بلکه باید تحت عنوان مجاز شمردن این معاملات آن ها را با  سیاست های شناور صحیح مدیریت کنیم.

دانشور خاطر نشان کرد:  توصیه تمام فعالان اقتصادی به دولت در اولین قدم این است که اعتماد را به بخش خصوصی و عموم جامعه برگرداند تا  بدون اتخاذ تصمیمات هیجانی سایر مراحل مهار بازار را در پیش بگیرد.
 
همه نگاه ها به سمت ارز  قاچاق را به فراموشی برده است

این فعال اقتصادی در بخش صنعت و معدن در مورد تمرکز بیش از حد به نوسانات ارزی تصریح کرد: نوسانات موجود در این بازار تمام بخش های تولیدی و خدماتی را تحت تاثیر خود قرار داده است باید در نظر داشته باشیم زمانی که تمام حواس‌ها به سمت التهابات بازار ارز می‌رود مواردی نظیر  قاچاق نیز با افزایش چشم گیری رو به رو خواهد شد.

 وی افزود: با استفاده از بخش خصوصی و فعالان با سابقه در این امر طرح های موفقی را  می‌توان برای جلوگیری از خروج ارز و یا  برقراری تعادل میان ورود و خروج آن طراحی کرد اما به شرط آن که دولت از نمایندگان اتاق بازرگانی  به عنوان کارشناس در جلسات خود استفاده کند.

تاریخچه نتایج تک نرخی کردن ارز در دولت های گذشته
 
عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره  به عقد پیمان های دو جانبه ارزی توسط دولت افزود: معتقدم دولت  نباید به مصداق گذشته به سمت پیمان‌های ارزی برود، زیرا این طرح بارها در دوره های گذشته  در چرخه اقتصادی کشور شکست را تجربه کرده است.

وی افزود: این سیاست  در دولت پنجم نیز به مرحله اجرا رسید که موفقیت قابل توجهی در بر نداشت؛ دولت دوازدهم به جای تکرار طرح های ناموفق می تواند از طرح هایی مانند بهینه سازی روابط بانکی، مدیریت صحیح سیاست های شناور بانکی در بازه زمانی طولانی مدت استفاده کند.

دانشور در تشریح سابقه دولت ها در تک نرخی کردن ارز گفت: ما در سال ۸۰ هم دست به چنین کاری زدیم تا بتوانیم نوسانات را بر طرف کند اما آن دوره هم نوسانات با شکست و رکود بازار همراه شد.

وی در پایان به بروزرسانی سیاست های پولی و اقتصادی کشور اشاره و  گفت:  با الگوگیری   از کشور هایی نظیر ترکیه و مالزی  می توان عمده ای از موانع اقتصادی را بر طرف کرد؛ این کشورها با اصلاح سیاست های پولی و اقتصادی خود و اتکا به توان بخش خصوصی فعال، این روز ها به عنوان کشور های رو به رشد تلقی می شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار