رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش ما برای نشان دادن فعالیت جهادگران فرهنگی در کشور است/تشکیل هسته‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت روحانی نسل سوم

حجت الاسلام خاموشی گفت:هسته‌های فرهنگی و اجتماعی و کانون‌هایی فرهنگی با محوریت روحانی نسل سوم تشکیل شده است تا به ۵آسیب در مناطق با همت مردم رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماه مبارک رمضان همواره با نقش پر رنگ مسجد، قرآن و همچنین حضور مستمر و فعال روحانیت در ذهن ها نقش می بندد. حضور روحانیت در مساجد بالاخص روحانیون جوان مرکز ثقلی است که مساجد یا هرکدام از حلقه های معرفتی را به مولفه ای که باعث جذب نوجوانان و جوانان در مساجد و کانون های فعال اسلامی می شود، تبدیل می کند.

اما یکی از آن فضاهایی که مُبلغ اصلی نوجوانان و گروه های سنی مختلف در مساجد و کانون های اسلامی می شود، رسانه است، رسانه ای که با درنظر گرفتن نقش روحانیت، نشان دادن تکریم مسجد و مبلغان دین به مخاطبان، باعث جذب حداکثری مردم به مساجد می شود. 

صدا وسیما به ویژه شبکه یک مدتی است که با اولویت قرار دادن نقش روحانیت و با به تصویر کشیدن کانون های اسلامی (مساجد) در برنامه های «شبستان» و «در امتداد فلق» سعی در تبلیغ صحیح حضور روحانیت در شهر و استانهای مختلف دارد و اینکه نشان دهد با وجود روحانیت مستقر در محلات مختلف هر استان تا چه میزان ار مشکلات هر محله و آبادی برطرف می شود.

در همین راستا، دو برنامه «شبستان» و «درامتداد فلق» با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما به روی آنتن رفته است، و خبرنگار ما با توجه به بازخورد مثبت این دو برنامه، گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی تنظیم کرده است.

 

خاموشی

 
چند سالی است که شبکه یک سیما در ماه مبارک رمضان با مجموعه مستند‌هایی که در نظر گرفته است به معرفی جامعه روحانیت می‌پردازد، دراین باره برای مخاطبان از شکل گیری دو برنامه «شبستان» و «در امتداد فلق» بفرمایید؟
 
در میان برنامه‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی در شبکه، تبلیغ می کند، استقرار دائم روحانیون در مناطق مورد نیاز است که عمدتا روستا‌های بالای۲۰۰خانوار و مقداری هم به۱۰۰خانوار سوق پیدا کرده است. درواقع میزان روستا‌های بالای۲۰۰خانوار در کشور بیش از ۷هزار تا و روستا‌های بالای۱۰۰خانوار قریب۱۴هزار روستا است و در تقسیم بندی فعلی کشوری جمعیت روستایی در کشور زیر۳۰درصد می‌شود و با نگاهی به دهه۳۰، این تفاوت معکوس بود یعنی جمعیت روستایی در آن زمان ۷۰درصد بود، ولی امروز با توجه به تقسیم بندی شهری و افزایش جمعیت و مهاجرت، آمایش روستایی ما به وضعیت فعلی رسیده است.

خاموشی
البته ما اگر بتوانیم مسجد فعالی در روستا داشته باشیم و روحانی مستقرمان توانمندی تبلیغ، اجرای مراسم مذهبی و تعامل با نسل جوان را داشته باشد، مسائل فرهنگ دینی و فرهنگی به معنای عام در تعامل با سایر عناصر در روستا تطبیق پیدا می‌کند و کم کم به سمت مسائل اجتماعی روستا هم سوق پیدا می‌کند. ما در دو دهه گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم فعالیت‌های خوب روحانیونی که در روستا‌ها مستقر شده اند را به تصویر بکشیم و نمایش بدهیم، موثر واقع خواهد شد. این برنامه را با صدا و سیما تدبیر کردیم که بتوانیم فعالیت جهادگران فرهنگی در تمام نقاط کشور را نمایش بدهیم.

خاموشی
 
برنامه «شبستان» درخصوص نشان دادن نقش پررنگ مسجد تا چه اندازه موثر بوده است؟

فضا‌های کالبدی ما تعاریف مختلفی دارند، یکی از این فضا‌های کالبدی که بار برنامه‌های فرهنگی و دینی و مراسم مذهبی را به دوش می کشد، مساجد است. نگاه مردم به مسجد در انقلاب اسلامی به عنوان پایگاهی است که انقلاب از آن مکان شکل گرفته و پیش رفته است. امروز هم برای تثبیت موقعیت انقلاب به نظر می رسد که باید مساجد را محوری ترین پایگاه کالبدی بدانیم و مردم به آن هم توجه دارند.

خاموشی

نگاه ما به مساجد این است که اگر در جمهوری اسلامی ایران بیش از۸۰ هزار مسجد موجود است، باید آن‌ها را تقسیم بندی کنیم و توجه بیشتری به مساجد محوری داشته باشیم، البته این نگاه باید به مساجدی که جایگاه جغرافیایی آنها مثل مساجد جامع نیست هم باشد، و از یک درختکاری فرهنگی در منطقه تابعیت کنند و بلوک‌های منطقه‌ای فرهنگی شکل بگیرند. هم اکنون این جریان در مسجد شکل گرفته است. در تولید برنامه «شبستان» نظر ما این بود که برنامه «در امتداد فلق» کوتاه‌تر شود که رابطه روحانی مستقر ما را با جریان مسجد و مسجدی‌ها نشان بدهد و اگر مسجدی ها، خیرین و معتمدین با یکدیگر ارتباط داشته باشند، و اگر اتفاقات خوبی در محله رقم می خورد را نشان دهیم و مساجد محله‌ها را تقویت کنیم.
 
امروزه هسته‌های فرهنگی و اجتماعی و کانون‌هایی فرهنگی با محوریت روحانی نسل سوم تشکیل شده است تا به   ۵آسیب از جمله اعتیاد، طلاق و فساد و فحشا در مناطق با همت مردم رسیدگی شود.
 
خاموشی
 
از چگونگی مشارکت صدا و سیما با دو برنامه «شبستان» و «درامتداد فلق»  بگویید؟

باید از مدیران رسانه ملی قدردانی کنم که برنامه هایی، چون «شبستان» و «در امتداد فلق» را تولید کرده اند، اما باید بدانید ماجرایی که در این جهاد فرهنگی اتفاق می افتد، حرکت فرد، فرد و انسان به انسان است یعنی یک مسجد را به عنوان مکانی که صرفا شبکه تبلیغی خواهد داشت، فرض نمی‌کنیم بلکه تعامل تبلیغی رخ به رخ با افرادی که سوالی دارند، اعانه اجتماعی دارند و می خواهند آموزش قرآنی داشته باشند، خواهیم داشت و غایت و نهایت برنامه ما این است که با تقویت روستا‌ها بتوانیم جلوی مهاجرت به حاشیه را بگیریم و با کمک مردم و مسئولان، روستا را از لحاظ بهینه سازی فضای اقتصادی و از لحاظ اشتغال، از لحاظ فرهنگی آباد کنیم و کانونی را تشکیل بدهیم که مردم به آن کانون دل ببندند و با اعتماد رهبری، روحانی را در منطقه بپذیرند. «در امتداد فلق» تولید شد تا بگوید که جهادگران فرهنگی شأنیت رهبری فرهنگی و اجتماعی در منطقه و توانمندی مدنی این صحنه را دارند. خوشبختانه این حرکت مورد قبول مردم بوده است.
 
خاموشی
 
 این دو برنامه می تواند در طی سالهای آینده تداوم داشته باشد؟
 
البته تهیه کنندگان و عوامل برنامه در امتداد فلق اوایل کارشان باور نداشتند که این همه جغرافیای فرهنگی و دینی توسعه داشته باشد و وقتی این جهاد فرهنگی را از نزدیک دیدند، راغب شدند که با قیمت پایین و عشق، علاقه و وظیفه مندی کار کنند. برنامه «در امتداد فلق» ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم در جریان آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی کنیم، برنامه‌های دینی را توسعه بدهیم، جریان هجرت دائم روحانیت به مناطق روستایی و حاشیه‌ای را تدبیر و تبلیغ کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 
خاموشی
 
 در آینده برنامه‌های دیگری را در راستای تبیین برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت صدا و سیما در دست تولید دارید؟
 
شبکه، تبلیغ گسترده زیادی دارد مثلا ما مبلغان نخبه و خبره‌ای داریم که زبانزد عام و خاص هستند و می‌توانیم برای نشان دادن توانمندی آن‌ها در تشکیل مجلس پرشور مذهبی و عالمانه برنامه‌هایی را تولید کرد. ما کانون‌هایی را در شهر و دیار خودمان داریم که تبدیل به مرکز تبلیغ مکتب اهل بیت (ع) شده اند و نام هیئات مذهبی خانگی سنتی را روی آن‌ها گذاشته ایم و تلاش داریم برنامه‌هایی را تولید کنیم که نسبت به ترویج این تفکر گامی برداریم.
 
ما معتقدیم در سطح زندگی جدید و شهری نیز در میان افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند افرادی هستند که تمایل دارند آپارتمانشان را به پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی تبدیل کنند. در حوزه اصناف، افراد پیشکسوتی هستند که در ریشه دار کردن باور‌های دینی و تعمیق عمق و کمک اجتماعی کار کرده اند و برنامه‌هایی راجع به این افراد هم تولید می شود. در میان شعرا، مداحان و کسانی که به مجالس دینی رونق بخشیده اند، افراد شاخصی هستند که یک سری برنامه با نام «میراث مرثیه» تولید کرده اند و این برنامه‌ها توسعه پیدا می کنند، زیرا معرفی این افراد، موجب تشویق دیگران به گام نهادن در مسیر آن‌ها می‌شود. در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم در صدد هستیم توانمندی افرادی که به رفع آسیب‌ها کمک می کنند و توانمندی ویژه‌ای دارند و امکان به تصویر کشیدن توانمندی آن‌ها هست را در قالب برنامه‌هایی عرضه کنیم و نقطه به نقطه توصیف کنیم.

درواقع بهار برنامه‌های فرهنگی و دینی در ماه رمضان است و ما هم مدافع تلاش صدا و سیما در این خصوص هستیم. ما باید جریان جهاد مردمی و امکاناتی که مردم در جریان کاهش آسیب‌های اجتماعی در اختیار دیگران قرار می دهند را به نمایش بگذاریم تا در آینده شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

خاموشی
در بین صحبت هایتان بارها از روحانیت مستقر نام بردید، برای مخاطبان ما از تعریف روحانیت مستقر بگویید.
 
استقرار دائم به این معنا است که روحانی فقط در ماه‌های محرم و صفر در روستا‌ها مستقر نمی‌شود و در روستا‌ها زندگی می‌کند. این زندگی یعنی ریشه دار شدن فردی که قدرت میدان داری فرهنگی و مسائل اجتماعی را دارد.
جالب است بدانید در اسلام هم، پیامبر پس از آنکه به مدینه تشریف آوردند، در حاشیه تبلیغ اسلام و اصل شکل گیری جامعه رسول اکرم، شاهد کوچ عده‌ای به سمت مدینه بودند و این امر امروز هم دیده می‌شود و ما نیز تاکید داریم که روحانیون به سمت مردم بروند. ما می‌گوییم اگر به وضع و توصیف فعلی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که امروز ما با ۵سال قبل فرق می‌کند و با این نگاه متوجه می‌شویم که لزومی ندارد فردی برای کسب اطلاع از منطقه‌ای به منطقه دیگر هجرت کند بلکه امکانات زندگی، اشتغال، تحصیلی، بهداشتی درمانی و زیرساخت زندگی اجتماعی، اگر در روستا تامین شود، هجرتی شکل نمی‌گیرد برهمین اساس به نظر می‌رسد که برای رسیدن به این نقطه باید مردم را حرکت داد و مسئولان حمایت کنند.
 
خاموشی
 
خوشبختانه در سال‌های اخیر مجلس بودجه‌ای را به اشتغال روستایی اختصاص داده است و دولت نیز از این مسئله حمایت می‌کند. اگر اهداف پیش‌بینی شده در برنامه استقرار دائمی روحانیون در مناطق روستایی تحقق پیدا کنند، هجرت بهانه‌ای بیش نمی‌تواند باشد و از سمت دیگر به حاشیه هم توجه می شود. حاشیه شهر‌ها امکانات زندگی خواهند داشت و پایگاه‌های ویژه رسیدگی به مسائل فرهنگی و اجتماعی در این مناطق فراهم می‌شود.

برنامه «درامتداد فلق» به نوعی حمایت از تولید داخلی و بازگشت سرمایه به روستاهاست، تا چه میزان با این حرف موافق هستید و برنامه‌های خودتان در سازمان تبلیغات اسلامی برچه اساس است؟
 
ایران کشور بزرگی است و دارای منابع طبیعی خدادادی متعدد و خوبی است. ما می توانیم با اقتصاد مقاومتی در برابر هجمه‌های ظالمانه دشمن و نگاه دشمنانه آمریکای جنایتکار بایستیم و اگر بخواهیم این اقتصاد مقاومتی از درون کشور شکل بگیرد باید به همه افراد کشور بگوییم باید حرکت کنند. من در یک کلام، اول از خودم توقع دارم که بتوانم زندگی خودم و خانواده و دیگران را با اقتصاد مقاومتی تطبیق بدهم؛ یعنی هزینه‌ها پایین بیایند و بهره وری بیشتر باشد به گونه‌ای که بتوانیم به سرانه کمک کنیم که این هم اکنون در کشور شکل می‌گیرد. اگر روستا‌ها به عنوان مکان‌هایی که در طول تاریخ محل تولید بودند، باز گردند می توانند با تولیداتشان صادرات را در مقایسه با واردات تقویت کنند دانش را به مقتضای زمان با تولید عجین کنند و میزان مصرف را کاهش داده و بهره وری را افزایش دهند. ما معتقدیم روحانی مستقر می تواند این تشویق‌های عام را انجام دهد و به روستا‌ها رونق ببخشد. خوشبختانه ما مشاهده کردیم شبکه روحانیونی که هجرت دائم می کنند و استقرار دائم دارند، توانمندی قابل توجهی در تعامل و تفاهم اجتماعی دارند. این امر باعث رونق اقتصاد روستایی می‌شود و این امر جلوی هجرت مردم از روستا به شهر را می‌گیرد.
 
برنامه «درامتداد فلق»  مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفته است؟
 
هر برنامه خوبی که در صدا و سیما تولید بشود و آن برنامه ویژگی‌های مثبتی داشته باشد و میدان داری کند، مورد تایید مقام معظم رهبری است. برنامه «در امتداد فلق» با محوریت دین، انقلاب و جهاد فرهنگی تولید شده و به طور طبیعی توقع ما این است که تایید شود و پیش برود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.