بار دیگر با آمدن ماه مبارک رمضان سفره مهمانی خداوند پهن شده و کودکان و نوجوانان، مهمانان کوچک این ضیافت با شکوه با اولین تجربه روزه داری به اندازه وسعت قلبشان از آن بهره می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،  تربیت کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از مسائل مهم امروز جامعه، محسوب می‌شود که اگر با استفاده از دستورات دینی بدان پرداخته شود در حل بسیاری از مشکلات تربیتی – اخلاقی در آینده موثر خواهد بود.

نقش والدین در تشویق وترغیب فرزندان به انجام فرائض دینی

 والدین با ارتقاء سطح آگاهی‌ها و دانش خود می‌توانند نقش موثری در چگونگی تشویق فرزندان به انجام فرائض دینی داشته باشند.

حجت الاسلام ربیع درویشی مشاورفرهنگی در استان کردستان در پاسخ به این سوال که خانواده نسبت به فرزندانی که می‌خواهند برای اولین بار روزه بگیرند چه وظایفی دارند، به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: یکی از موارد مهمی که خانواده‌ها باید در پرورش دینی فرزندان به آن توجه کنند، ایجاد انس و علاقه بین فرزندان قبل از دوران نوجوانی است واداشتن پسران و دختران به انجام تکالیف دینی لازم است که با نرمی و مهربانی و تشویق همراه باشد و تکلیف شاقّ از آن‌ها خواسته نشود، به‏ ویژه دختران که زودتر از پسران به سنّ تکلیف می‏رسند. ولی در عین حال والدین با جدّیت در این موارد عمل کنند، به طوری که کودک احساس نکند که تکالیف دینی اموری جدّی یا ضروری نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند در سوره بقره آیه ۱۸۴ می‌فرماید: وَ اِن تَصوُموا خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُون «اگر روزه بگیرید به نفع شما است، چنانچه آن را درک کنید»، گفت: ماه رمضان با حس وحال معنوی که دارد فرصت بسیار خوبی برای تمرین است تا کودکان بتوانند خود را برای انجام فرائض دینی آماده کنندو پدر ومادر به عنوان مسئولان اصلی تربیت، با ایجاد فضای معنوی در منزل وانجام تکالیف دینی، آمدن این ماه پرخیر و برکت را هرچه بیشتر برای فرزندانشان ملموس‌تر کنند.

حجت الاسلام درویشی به برخی از راهکار‌هایی که می‌تواند در این ماه زمینه ساز پرورش روح و روان کودکان ونوجوانان و آماده کردن آنان برای انجام واجبات دینی باشد اشاره کردو افزود:در این ماه مبارک همه اعضای خانواده در کنارهم با میل ورغبت برسر سفره‌های سحر و افطار حاضر شوند و سعی کنند سفره سحر و افطار را با حضور نوجوانان زیباتر و پرتنوع‌تر از قبل بچینند واز نوجوانان بخواهند برسر این سفره پربرکت دعا بخوانند.

وی گفت:ارتباط کودک با اماکن مذهبی، همراه بردن کودکان به مسجد، هر چند در نماز جماعت شرکت نکنند، نقل داستان‌های جذاب درباره عبادات که معمولاً مورد علاقه کودکان است و یادآوری وذکر نعمت‌های الهی ازجمله راهکار‌هایی است که برای پرورش عواطف دینی آنان بسیار مفید است.

وی درپایان گفت:روزه یک نوع تمرین است و سبب می‌شود کودکان و نوجوانان پس از بلوغ، انگیزه بیشتری به انجام آن داشته باشند.

نباید آموزش تکالیف دینی را به کودکان تا سن بلوغ به تاخیر انداخت

لیلا اصلانی کارشناس روانشناسی هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: توانایی روزه گرفتن تنها به رشد جسمانی کودکان نیست و به عادت نیز وابسته است هنگامی که کودک در فضای مذهبی شاد قرار بگیرد ناخودآگاه هیجانات مثبت مثل نشاط و شادابی در او تقویت می‌شود و میتواند کم کم با روزه داری و نمازخواندن آشنا شود.

وی افزود:روزه برای سلامت روان مفید است و موجب افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و تقویت اراده در کودکان ونوجوانان می ‏شود و توان و مقاومت آنان را در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی بیشتر می‏کند.

اصلانی گفت: روزه یکی از بهترین روش‌ها جهت آموزش نظم، امانت داری، مسئولیت پذیری و تعهد، مدیریت زمان، مهارت زندگی، تشویق و تنبیه در کودکان ونوجوانان است.

این کارشناس روانشناسی در پایان ضمن توصیه به والدین گفت: نباید تکالیف دینی یکباره به کودک بگویند، چون تکالیف سخت و مشقت آور به شدت از روحیه دینداری و دین باوری کودک می‌کاهد پسران بعداز ۱۵ سال و دختران بعداز ۹ سال قمری به سن تکلیف میرسند، اما نباید آموزش تکالیف دینی را به کودکان تا سن بلوغ به تاخیر انداخت. کودکان ظرفیت آن را دارند که بتوانند تحت تربیت دینی قرار بگیرند و مطالب دینی را در حد فهم خود درک کنند.

اهمیت ویژه تغذیه درست در ماه مبارک رمضان بخصوص برای روزه اولی‌ها

تغذیه درست در ماه مبارک رمضان بخصوص برای نوجوانانی که برای بار اول روزه می‌گیرند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

مصیب محمدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی هم در گفتگو با   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت:تغذیه نوجوانان و کودکانی که برای باراول روزه می‌گیرند بسیار حائزه اهمیت است چراکه بر رشد و نمو آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. وخانواده‌ها باید در اوقات سحر و افطار توجه ویژه‌ای به تغذیه کودکان خود داشته باشند، چون تعدادی از نوجوانان هنگام سحر میل زیادی به خوردن غذا ندارند، به همین دلیل والدین آن‌ها باید مطمئن باشند که تمامی مواد غذایی مورد نیاز به بدن کودکشان می‌رسد.

وی افزود: این گروه، چون درحال رشد بوده و معمولا پر تحرک می‌باشند نیازشان به انرژی ومواد مغذی بخصوص پروتئین، املاح معدنی و ویتامین‌ها بیشتر است؛ لذا لازم است برنامه غذایی این افراد در ماه رمضان بادقت ویژه تنظیم گردد تا رشدو سلامتی آنان به خطر نیفتد.

محمدی با اشاره به اینکه رژیم غذایی این افرادباید حاوی ۳ وعده کامل شامل افطاری، شام و سحری ویک یا دو میان وعده باشد، تاکید کرد:روزه داران روزه را با مایعات گرم وغذا‌های بسیار سبک افطارکنند وسعی شود مایعات ونوشیدنی سرد در وعده افطار محدود گردد.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: وعده سحری حکم وعده نهار در سایر ایام را دارد لذا لازم است این وعده کامل وحجیم‌تر از وعده شام بوده و جهت صرف کامل این وعده روزه دار حداقل نیم ساعت زودتر بیدارشده وسر فرصت وعده سحری را صرف نماید.

وی با تاکید براین که روزه اولی‌ها به منظور تامین آب بدن خود در طول روز در حد فاصل بعد از صرف افطاری تا وعده سحری مقدار ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند واز مصرف سبزیجات، سالاد، میوه غافل نشوند.

پس نتیجه می‌گیریم برای علاقه‌مند کردن کودکان به فراگیری و انجام تکالیف عبادی، باید از همان دوران کودکی با برنامه‌ریزی دقیق مطالب دینی و عبادی مورد نیاز و ضروری را به صورت ساده و قابل فهم به کودکان آموزش داد و آنان را به انجام اعمال و پایبندی به آن تشویق کرد.

انتهای پیام/م

گزارش از فاطمه محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.