اهدای ۴۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه مصلی تبریز

مدیر کتابخانه مصلای تبریز گفت: طی سال گذشته در مجموع ۴ هزار و ۵۲۳ جلد کتاب و ۵۹۳ جلد نشریه به کتابخانه مصلای اعظم تبریزاهدا شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حسین سلیمی‌باهر مدیر کتابخانه مصلای تبریز با اشاره به تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه مصلا گفت: در مجموع ۵۵ هزار و ۹۷۵ جلد کتاب در دفتر ثبت شده است که از این تعداد ۴۸ هزار و ۴۱۹ جلد کتب عمومی، ۶ هزار و ۲۷۷ جلد کتب کمک درسی، ۸۲ جلد کتب لاتین و یک‌هزار و ۱۹۷ جلد کتب کودک است.

وی با اشاره به کتاب‌های امانت گرفته شده توسط اعضای کتابخانه گفت: تعداد امانت کتاب از ابتدای فروردین تا پایان اسفندماه ۹۶ در مجموع، تعداد ۹۳ هزار و ۸۲۰ جلد بود که از این تعداد در بخش برادران ۴۵ هزار و ۶۲۲ جلد و در بخش خواهران نیز ۴۸ هزار و ۲۰۰ جلد کتاب امانت داده شده است.

بنا به گفته وی اردیبهشت و بهمن ماه سال گذشته به ترتیب بیشترین فراوانی را از نظر امانت کتاب داشته است.

سلیمی‌باهر، تعداد کل اعضای کتابخانه مصلای تبریز را ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد کل اعضای کتابخانه از زمان افتتاح تا پایان اسفندماه سال ۹۶ در مجموع خواهران و برادران ۱۶ هراز و ۵۰۰ نفر است که از نظر درصد می‌توان گفت: ۶۰ درصد اعضا برادران و ۴۰ درصد آنان را خواهران تشکیل می‌دهند.

مدیر کتابخانه مصلای تبریز در ادامه در خصوص مقاطع تحصیلی اعضای کتابخانه نیز افزود: ۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر از اعضای کتابخانه در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی بوده، ۴۸۷ نفر دانشجو و فارغ‌التحصیل مقطع کاردانی و ۳ هزار و ۹۳۴ نفر دانشجو و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی و ۶۴۷ نفر دانشجو و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و ۲۰۴ نفر نیز دانشجو و فارغ‌التحصیل دکترا هستند.

سلیمی‌باهر در ادامه واحد پژوهشگران کتابخانه مصلا را ظرفیت بزرگی برای اعضای پژوهشگران دانست و گفت:۷۳ درصد اعضای پژوهشگران کتابخانه مصلا را خواهران و ۲۷ درصد را برادران تشکیل می‌دهند و ۵۱ درصد پژوهشگران دارای تحصیلات کارشناسی، ۲۵ درصد کارشناسی ارشد و ۸ درصد نیز در مقطع دکترا هستند.

وی در مورد تعداد ثبت‌نام‌کنندگان سال گذشته کتابخانه مصلا گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کتابخانه از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفندماه سال در مجموع ۲ هزار و ۷۸۳ نفر بود که از این تعداد یک‌هزار و ۲۸۹ نفر در بخش برادران و یک‌هزار و ۴۹۴ نفر در بخش خواهران ثبت‌نام کرده‌اند.

آمار کتاب‌های اهدا شده به مصلا بخش دیگری از صحبت‌های مدیر کتابخانه مصلا بود که در این خصوص گفت: آمار کتب اهدایی سال ۹۶ در مجموع ۴ هزار و ۵۲۳ جلد کتاب و ۵۹۳ جلد نشریه است و طی سال‌های اخیر بیشترین کتب اهدایی مربوط به سال ۹۶ است.

وی تعداد مراجعان به کتابخانه مصلا در سال گذشته در بخش برادران را ۱۱ هزار و ۱۶۷ نفر و در بخش خواهران نیز ۶۵ هزار و ۳۶۳ نفر اعلام کرد و در مورد ساعات کاری کتابخانه نیز گفت: ساعت کار کتابخانه در واحد برادران از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۳ و در بخش خواهران از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰ است.

سلیمی‌باهر با اشاره به عناوین کتاب‌های موجود در کتابخانه مصلا گفت: تعداد کتاب‌های ثبت شده در نرم‌افزار کتابخانه از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه سال گذشته در مجموع ۵۳ هزار و ۳۸۷ جلد بود که از این تعداد ۴۷ هزار و ۲۷۳ جلد کتاب در پایگاه کتب عمومی و ۶ هزار و ۱۱۴ جلد کتاب در پایگاه درسی ثبت شده است.

وی ادامه داد: خط مشی ثبت شده در انتخاب عناوین لیست سفارش سال ۹۶ در جهت متعادل کردن مجموعه کتابخانه از نظر موضوع بوده است همچنین آمار بالای مجموعه در موضوع مذهب به علت بالا بودن آمار اهدایی کتب در این زمینه است.

سلیمی‌باهر عناوین کتاب‌های موجود در کتابخانه مصلا را شامل کتاب‌هایی با موضوع علوم کامپیوتری، فلسفه و روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، تکنولوژی، هنر و گریم، ادبیات، تاریخ، حغرافیا و علوم وابسته اعلام کرد. 

 

انتهای پیام/ش

۱۶ هزار عضو کتابخانه مصلای تبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.