شکاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دخل و خرج ارزی یکی نیست/ قوانین بانکداری نیازمند بروزرسانی است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:باید علاوه بر جستجوی راهکار برای کاهش خروج ارز به دنبال افزایش صادرات یعنی ورود ارز به کشور نیز باشیم.

 دخل و خرج ارز را با هم یکی کنیمامیر شکاری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌ و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان،درباره عامل اصلی ایجاد رکود و نوسانات ارزی در کشور اظهار کرد: ریشه اصلی ایجاد بحران در اقتصاد ایران، سیاست های قدیمی  و بروزرسانی نشده است.

وی افزود: مدل اقتصادی حاکم بر جهان بر مبنای اقتصاد آزاد پایه گذاری شده است یعنی شرایط ایجاب می‌کند که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با توجه به مزیت رقابتی، قطعات و محصولات خود را در بازار جهانی به سهولت بفروش برسانند که این روند سبب خواهد شد زمان بیشتری برای پردازش به خدمات ارزش افزوده و برند سازی داشته باشند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت : اما ایران علاوه بر اینکه با سیاست های قدیمی چرخه خود را اداره می کند، دست به تولید برخی اقلامی می زند که دارای مزیت رقابتی در کشورهای دیگر نیست بعبارتی  تولیدات این کالا ها سودی برای کشور ندارد.

شکاری با بیان اینکه پافشاری  اقتصاد بر این امر زیان بار است، تصریح کرد: تولید محصولاتی که هیچ سود قابل توجهی  برای کشور ندارد تنها از اختصاص تسهیلات مناسب به تولیدات مادر و مهم کشور جلوگیری می کند.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: ما قطعا نیازمند افزایش تولید داخلی هستیم اما برای کالاهای که بتوانیم آن ها را به عنوان کالای صادراتی و درجه یک کشور مطرح کنیم؛ این الزام وجود ندارد که همه چیز را باید در داخل با هر کیفیتی تولید کنیم.

وی افزود: برداشت غلط برخی از کارشناسان از فرموده مقام معظم رهبری درباره  حمایت از تولیدات داخلی این است که ما باید همه چیز را خودمان تولید کنیم که این یک امر نشدنی است. شعار امسال به حمایت جدی از تولیدات مهم کشور اشاره دارد و هدف از این امر پایه گذاری محکم برای حضور در بازار های جهانی است.
 
شکاری با اشاره به پیشرفت کشور در زمینه فناوری های نوین اظهار کرد: برای مثال ما در زمینه IT  توانایی  بسیار بالایی داریم و می توانیم با سرمایه گذاری در این بخش با کشورهای برتر دنیا در این حوزه رقابت کنیم.

مدیریت کارمزدی یا تسهیلاتی؟

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر قدیمی بودن شیوه مدیریتی بانک ها تصریح کرد: ما در بانکداری با قوانین  قدیمی مشغول به کار هستیم و  این امر سبب  پر هزینه شدن بانک ها و در نهایت بار مالی شدید این سازمان ها شده است.
 
وی افزود: مدل بانکداری پیشرفته دنیا، با ظرفیت بالای ۷۰ درصد کارمزد محور شده است و از تعیین در آمدهای بانکی به شیوه اختلاف سود سپرده و تسهیلات تنها در ۳۰ درصد از کارهای خود استفاده می کنند.

شکاری با بیان اینکه بانک‌ها  تسهیلات را با قیمت تمام شده بالایی ارائه می دهند، افزود:با این روند بانک ها همواره برای تامین درآمدهای خود به تفاوت سود تسهیلات و سپرده دل بسته و راهی برای جبران هزینه هایشان پیدا می کنند.
 
وی ادامه داد :هزینه بالای بانک ها باعث بالا رفتن  سود تسهیلات می شود بنابراین تولیدگنندگان به سمت دریافت تسهیلات از بانک ها نمی روند چراکه در صورت ورود با شکست مواجه می شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دلیل اجرایی نشدن طرح کارمزد محور در بانک های ایرانی این است که تعرفه های  ارزانتری نسبت به سایر بانکهای جهانی برای  بانک های خود تعریف کرده اند.
 
شکاری در تشریح روش کارمزد محور در بانک ها افزود: اعطای تسهیلات، می‌تواند موجب افزایش مطالبات غیر جاری شود، اما دریافت کارمزد از محل ارائه خدمات نظیر انتقال الکترونیکی پول، حواله‌های ارزی، صدور ضمانتنامه ها، خدمات بیمه‌ای و خدمات سرمایه گذاری باعث افزایش تنوع درآمد بانک‌ها  و دریافت مستقیم درآمدها می شود.

دولت برای تامین کمبودها، دست در جیب مردم می کند

شکاری با اشاره به نگاه دولت‌ها در ادوار مختلف به بانک ها به عنوان بنگاه خیریه  جهت رفع کمبود منابع مالی اظهار کرد: در دوره های مختلف شاهد متضرر شدن بانک های دولتی به علت بار مالی دولت بر آن ها بوده ایم؛ دولتی بودن این بانک ها، جرئت را به نهادها و سازمان ها  داده است که با هر کمبود بودجه، به ذخایر بانک‌های دولتی دست اندازی کنند به تعبیری دولت این بانک ها را جیب خود تلقی می کند در صورتی که این بانک‌ها جیب مردم هستند.

وی افزود: در این بین بانک‌های خصوصی هم به علت فقدان توجه بانک مرکزی و ایجاد بی اعتمادی بین مردم به سمت ضررهای کلان پیش می روند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ثروتمندی ایران در تمام حوزه ها گفت: ایران،  مانند پسر پولداری است که با فرمان نادرست سر پرستان اقتصادی خود به هدر رفت منابع پولی از راه های مختلف نظیر اختلاس‌ها و  واردات بی رویه دچار شده است.
 
میزان ورود ارز به کشور را افزایش دهیم

شکاری در ادامه به روند ورود ارز به کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم باید علاوه بر جستجوی  راهکار برای کاهش خروج ارز از کشور  به دنبال افزایش صادرات یعنی ورود ارز به کشور نیز باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه دخل و خرج ارزی یکسان نیست، گفت: زمانی که شما دائم در حال هزینه ارز باشید و به قول ساده‌تر دخل و خرجتان یکی نباشد با تورم و رکود مواجه خواهید شد بنابراین  به جای جلوگیری سفت و سخت از خروج ارز به ورود آن نیز توجه شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیلات ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
اگر تسهیلات کارمندهای بانک سروسامانی پیدا کرد بقیه چیزها هم درست میشه .اینهمه وام و مزایا اخه برا چی ؟ چه فرقی با بقیه کارمندا دارند ؟؟؟؟
آخرین اخبار