فرآوری خرما صنعت ارزآور و اشتغالزا

هرمزگان با ۳۳ هزار هکتار نخلستان و ۴۰ نوع خرما، مقام چهارم سطح زیر کشت خرما در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،خرما‌های پیارم، مردا سنگ، مضافتی، کریته، خنیزی، آل مهتری، زرک، خاصویی و هلیلی از مهمترین ارقام خرمای استان هرمزگان محسوب می‌شوند که به دلیل کیفیت بالا در سایر کشور‌ها قابل صادرات هستند.
خرمای استان هرمزگان ازنظر کیفیت، به خصوص در رقم پیارم رتبه دوم جهان را دارد.

هرمزگان رتبه سوم تولید خرما در کشور


پورقاسمی کارشناس جهاد کشاورزی هرمزگان در گفتگوباخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: هر سال در هرمزگان ۱۳۹ هزار تن خرما تولید می‌شود که بیش از ۱۰ درصد آن قابلیت صادرات دارد.
وی افزود: سه هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت خرمای پیارم است که این سطح زیر کشت ۲۱ هزارتن پیارم برداشت می‌شود و ۸ هزار و چهارصد تن آن صادر می‌شود.
کارشناس جهاد کشاورزی هرمزگان بااشاره به اینکه پیارم محبوب‌ترین خرما برای صادرات است در سراسر جهان است گفت: هرکیلوگرم پیارم در کشور ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و صادرات پیارم در سال حدود سه میلیون دلار ارز آوری دارد.
پورقاسمی گفت: حدود ۱۲ هزار تن از سایر خرما‌های استان در سال قابلیت صادرات دارند که ارزش ارز آوری آن حدود ۷۰ میلیون دلار است.
هرمزگان مقام سوم تولید خرما در کشور را دارد و قطعا توسعه صنعت فرآوری و بسته بندری خرما در استان‌های خرماخیز یکی از راه‌های مهم ایجاد اشتغال پایدار در کشور است.
توجه به این نکته که از مجموع ۳۰ کشور خرماخیز جهان فقط شش کشور به لحاظ تولید این محصول و عرضه در بازار‌های جهانی باایران قابل رقابت هستند اهمیت پرداختن به فرآوری و صادرات خرما در کشور را دو چندان می‌کند.

فرآوری خرما صنعت ارزآور و اشتغالزا

ارز آوری یک و نیم میلیون دلاری با فرآوری خرما


حسین قناعتیان یکی از کار آفرینان موفق در استان هرمزگان است که در صنعت فرآوری، بسته بندی و صادرات خرما در بندعباس فعالیت دارد.
این کارخانه دار هر سال حدود ۱۲ هزار تن از خرمای استان را خریداری و بسته بندی، فرآوری و صادرات می‌کند.
درکارخانه آقای قناعتیان خرما به صورت ۱۶ نوع محصول از جمله شیره خرما، سرکه خرما، خمیر خرما و شهد خرما فرآوری می‌شود.
محصولات این کارخانه به سراسر کشور و دنیا ارسال و صادر می‌شود.
صادرات محصولات کارخانه آقای قناعتیان سالانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار دلار ارز اوری دارد.
اکنون بیش از ۱۲۰ نفر در کارخانه آقای قناعتیان مشغول به کار هستند که اکثر این افراد بومیان ساکن روستا‌های اطراف بندرعباس هستند.
خرید خرما و فرآوری آن در استان‌های خرماخیز علاوه بر کمک به اشتغال جوانان بومی سبب توسعه و احیای نخلستان‌ها و رونق بخش کشاورزی می‌شود و این امر نشانگرضرورت افزایش کارخانه‌هایی از این نمونه است.

فرآوری خرما صنعت ارزآور و اشتغالزا

تولید محصولات ایرانی با دستگاه های ایرانی


فرزاد قناعتیان مدیر تولید کارخانه فرآوری و بسته بندی خرما در گفتگوباخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید:بجز چند دستگاه قدیمی تمام دستگاه‌های خطوط تولید ایرانی هستند و چرخ این کارخانه با دستگاه‌های ایرانی می‌چرخد.
قطعا استفاده از دستگاه‌های ساخت صنعت گران داخلی یکی از راه‌های حمایت از تولید کنندگان ایرانی و نوعی کمک به توسعه اشتغال محسوب می‌شود.
مدیر تولید کارخانه فرآوری خرما می‌گوید: قراراست تا پایان امسال طرح توسعه کارخانه اجرا شود.
به گفته فرزاد قناعتیان با اجرای طرح توسعه این کارخانه، فراوری محصولات خرما به ۳۰ هزار تن سال می‌رسد و تعداد افراد مشغول به کار در خطوط تولید این کارخانه به بیش از دویست نفر خواهد رسید.
حسن قناعتیان مدیر کارخانه فرآوری و بسته بندری خرما می‌گوید: همه دستگاه‌های خریداری شده در طرح توسعه کارخانه هم ساخت ایران هستند.
قطعا کیفیت بالای محصولات این کارخانه و بازاریابی مناسب یکی از دلایل رونق کاراین کارخانه محسوب می‌شود و تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت تولیدات و بازار یابی و تبلیغات مناسب می‌توانند به جایگاه ویژه‌ای در سطح جهانی و کشوری دست یابند.

فرآوری خرما صنعت ارزآور و اشتغالزا

توسعه اقتصاد کشور با مشارکت همگانی


ارتقاء اوضاع  اقتصادی هر کشوری نیازمند پشتیبانی همگانی از سوی دولت، مسوولان و مردم دارد و اگر حمایت مردم و مسوولان از محصولات ایرانی مناسب نباشد اقتصاد کشور دچار رکود خواهد شد.
استقبال از محصولا ت  ایرانی یکی از راه‌های مهم تشویق تولیدکنندگان و بهبود و ارتقای کیفی محصولات یکی از اصلی‌ترین روش‌های جلب مشتری است و تولید کننده و مصرف کننده هر دو در رونق وضعیت اقتصادی نقش دو سویه دارند.
تشویق و حمایت از کارخانه‌های بسته بندی و فرآوری خرما درزمینه اشتغالزایی و صادرات خرمای استان نقش بسیار موثری داردو بدون شک توسعه و سرمایه‌گذاری در این خصوص علاوه بر افزایش صادرات افزایش اشتغال را به دنبال دارد.


فرآوری خرما صنعت ارزآور و اشتغالزا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.