پریدر:دانش مربیان داخلی کمتر از خارجی‌ها نیست/ بودجه فدراسیون برنامه های ما را محدود کرده است

نایب رئیس فدراسیون شطرنج گفت:سطح مربیان داخلی که در تیم ملی حضور دارند کمتر از مربیان خارجی نیست، اما با توجه به نیازمان مربی خارجی جذب کردیم.

شادی پریدر نایب رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرایط این روزهای فدراسیون شطرنج بیان کرد:در سال جدید یک مربی خوب خارجی را جذب کردیم و این یک اتفاق مهم برای رشته شطرنج به حساب می آید.
همچنین قرار است در کنار اردوهای خاصی که برای ورزشکاران زیر نظر مربیان داخلی تدارک می بینیم ، برخی چهره های سرشناس خارجی را به ایران بیاوریم تا با ورزشکاران ما رقابت کنند؛ به طور حتم این مسابقات موجب می شود تا ملی پوشان هم در شرایط مسابقه ای قرار بگیرند و هم با شرایط مناسب تری مهیای حضور در جام ملت های آسیا و المپیاد جهانی شطرنج شوند.

او درباره حضور شطرنج بازان در رقابت های المپیاد جهانی و جام ملت های آسیا هم گفت:با توجه به اینکه رقابت های المپیاد جهانی یک رقابت تیمی است و نتیجه انفرادی ورزشکاران اهمیت چندانی ندارد، قرار است تیم ملی نسبت به سال گذشته با تلفیقی از نفرات جوان و با  تجربه راهی مسابقات پیش رو شود. چنانچه بتوانیم در تابستان اردوهای خوبی را برای ملی پوشان فراهم کنیم و در کنار آن از حضور مربیان با دانش بین المللی هم بهره مند شویم مطمئنا می توانیم به نتایج مدنظرمان برسیم.

علم و دانش مربیان داخلی کمتر از خارجی ها نیست

پریدر درباره اینکه برخی ورزشکاران معتقدند مربی پاره وقت نمی تواند در پیشرفت آنان تاثیر گذار باشد،گفت:  نیاز است تا بتوانیم یک مربی سطح بالا را به کشورمان بیاوریم تا به صورت ماهانه تمرینات شطرنج بازان را زیر نظر بگیرد. منتهی با توجه به بودجه ای که وزارت ورزش و جوانان در اختیار ما قرار داده سعی می کنیم بیش از همه به آموزش و پیشرفت ورزشکاران اهمیت دهیم تا شطرنج را رونق دهیم.می خواهیم در طول ماه، 2 هفته از حضور مربیان خارجی استفاده کنیم.البته خدا را شکر سطح مربیان داخلی که در تیم ملی حضور دارند کمتر از علم و دانش مربیان خارجی نیست.در هر صورت باید منتظر بمانیم تا شرایط در آینده چگونه پیش خواهد رفت.

از جذب مربی چینی منصرف شدیم

نایب رئیس فدراسیون شطرنج درباره حضور مربی چینی هم گفت:او از ما درخواست کرده بود تا پنج برابر سوکولوف هلندی به او پرداخت کنیم که با توجه به شرایط مالی فدراسیون تصمیم گرفتیم به او جواب منفی دهیم.

اوافزود:مرحله نخست اردوی تیم ملی به پایان رسید و به امید خدا  در آینده ای نزدیک مربیان بیشتری را برای ورزشکاران استخدام خواهیم کرد.

ورزشکاران ما  در بیشتر مسابقات رایگان شرکت می کنند

او در پاسخ به این سوال  که آیا بودجه فدراسیون اجازه می دهد تا شطرنج بازان  به مسابقات آزاد اعزام شوند،گفت: سعی ما در فدراسیون این است که با رایزنی شرایطی را مهیا کنیم تا ورزشکاران بدون پرداخت هیچ هزینه ای و کاملا رایگان در این رقابت ها حاضر شوند.مسابقات شارجه امارات، ابریشم چین و دبی از جمله رویدادهای بودند که با مکاتبه توانستیم امتیازات ویژه ای را برای ورزشکاران فراهم کنیم. حتی در زمانی که فدراسیون از لحاظ مالی در شرایط بحرانی قرار داشت شطرنج بازان را به مسابقات اعزام کردیم.

برای جذب تیم های قدرتمند دچار مشکل هستیم

نایب رئیس فدراسیون شطرنج درپاسخ به این که آیا امسال  شاهد حضور تیم های پر قدرت در لیگ هستیم یا خیر بیان داشت: این موضوع بستگی به برنامه ریزی مسئول کمیته لیگ و مسابقات فدراسیون دارد که چه میزان می توانند در این راستا موفق باشد. البته می خواهیم از برخی تیم ها  ضمانت بگیریم تا نتوانند از لحاظ حقوقی و مادی با رفتنشان به لیگ لطمه بزنند.همچنین مقررات سخت تری هم می خواهیم مهیا کنیم تا باشگاه هایی که از وضعیت مالی بهتری برخوردارند را حفظ کنیم.ورزشکارانی که در تیم ملی هستند باید  در تیمی حضور داشته باشد که برای او در آمد زا است چون تیم ملی که درآمدی ندارد. در جذب تیم های قدرتمند دچار مشکل هستیم. ما باید از رشته هایی که توان مدیریتی و لیگ های خوبی دارند مشاوره بگیریم تا بتوانیم از این طریق شرایط لیگ برتر شطرنج را بهتر کنیم.

بودجه فدراسیون اجازه نمی دهد که برنامه هایمان را برای ورزشکاران پیش ببریم

او در پاسخ به این سوال که چقدر حضور مربی خارجی می تواند به پیشرفت ورزشکاران کمک کند،گفت:مطمئنا حضور مربیان برجسته و با دانش خارجی می تواند شرایطی را فراهم کند تا ورزشکاران هم از تجربیات آنها استفاده کنند و هم با تجربه تر شوند،هر چند که حضور یک مربی در بخش پسران و دختران از نیازهای اصلی فدراسیون است اما به شرطی که بودجه لازم اجازه این کار را به ما دهد.در حال حاضر بودجه فعلی ما نسبت به سالیان گذشته کمتر شده است و با این رویه نمی توان اهدافی را که برای ورزشکاران در نظر گرفته ایم به خوبی پیش ببریم.

نسل جدیدی از ورزشکاران به ترکیب تیم ملی اضافه می شوند

پریدر درباره استعداد یابی هم در فدراسیون پاسخ داد:به زودی نسل جدیدی از ورزشکاران در ترکیب تیم ملی قرار خواهند گرفت.ما سال گذشته توانستیم در المپیاد جهانی نتایج درخشانی را بدست آوریم و این نوید را می دهد که قطعا در کار استعداد یابی موفق عمل کرده ایم.به طور مثال پرهام مقصود لو توانست در جام بزرگ شارجه در حضور بزرگان این عرصه به عنوان نخست برسد و قطعا اگر این نفرات بخواهند به صورت حرفه ای تر در مسابقات حضور یابند نیاز به امکانات بیشتری دارند.مگنوس کارلسن شطرنج بازی است که خیلی از اسپانسرهای برتر دنیا از او حمایت مالی می کنند و همین موارد است که باعث شده تا او بدون هیچ گونه مشکلی در رقابت های مختلف جهانی به مدال های خوبی برسد.

بیشتر بخوانیم: 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار