ابوالفضل عدالتی گفت: کارخانه های پر مصرف خریداران اصلی انرژی خورشیدی هستند، اما به دلیل قیمت بالا قدرت خرید کاهش می یابد.

انرژی های نو به دلیل بالا بودن قیمت خریداری نداردبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ انرژی های تجدیدپذیر یا انرژی های نو، انرژی هایی هستند که به صورت خدادادی وجود دارند. این ظرفیت در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی بیشتر است چرا که کشور ما در یک منطقه بیابانی قرار دارد و می تواند از این ظرفیت بهتر استفاده کند و همچنین از تکنولوژی های روز دنیا همچون پنل های خورشیدی و توربین های بادی برای تولید برق در برخی استانهای کشور استفاده کند.

بر همین اساس ابوالفضل عدالتی کارشناس محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛‌ در رابطه با افزایش انرژی های نو در کشور به بیان نظرات خود پرداخت.

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

آیا استفاده از پنل های خورشیدی در تمام کشور اجرای خواهد شد؟

براساس برنامه توسعه ششم ظرفیت انرژی های تجدید پذیر تا پایان برنامه باید به پنج صدم برسد. در واقع سهم انرژی های نو باید نسبت به انرژی های دیگر5 صدم باشد . در حال حاضر استفاده از انرژی های نو در کشور ما متاسفانه کمتر از یک درصد سبد انرژی کل کشور است که این رقم خیلی پایین تر از رقمی است که ما می توانیم از انرژی های تجدیدپذیر برداشت کنیم .

 قرار است از این پنل ها در چه استان هایی استفاده شود؟

در حال حاضر برای  استان همدان حدود 70 مگابایت است که مقرر شده به حدود 200 مگابایت افزایش یابد. در استان مرکزی یک مگابایت برداشت شد. همچنین استان یزد 455 مگابایت در سال 96  تولید داشت که در 3 نیروگاه با ظرفیت 30 مگابایت اجرایی شد. در آینده برای استان های البرز و سمنان در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برنامه ریزی شده است .

انرژی های تجدیدپذیر در چه صنایعی استفاده می شوند؟

در استان گیلان و در شهرستان های جویبار،‌ منجیل و رودبار از انرژی های بادی، در شهرستان بینالود خراسان رضوی از توربین های بادی دو مگابایتی و همچنین در شهر تاکستان استان قزوین از این انرژی ها برای توسعه برق منطقه ای استفاده می شود. برخی از مناطق کشور به دلیل پتانسیل پذیر بودن انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرار گرفتند و برنامه های توسعه ای در این مناطق به طور جدی پیگیری می شود .

نیروگاه های خورشیدی نیز بیشتر در استان های کویری برنامه ریزی شده است. از جمله استان هایی که برای دریافت انرژی خورشیدی در آنها سرمایه گذای شده، می توان به اصفهان،‌ همدان و کرمان اشاره کرد.

براساس تحقیقاتی که در کشور صورت گرفته است، در شهرستان مشکین شهر استان اردبیل تا شهریور ماه سال جاری نیروگاه زمین گرمایی حدود 5 مگابایت افتتاح می شود . نیروگاه زمین گرمایی  در منطقه خوی استان آذربایجان غربی نیز برای افتتاح آماده شده است.

لازم به ذکر است که سازمان انرژی های نو به دلیل اینکه تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر توسعه پیدا کند، حدود 2 سال است که بحث خرید تضمینی برق خورشیدی را با قیمت هر کیلو بایت را 400 تومان در دستور کار خود قرار داده و سرمایه گذاری های متعددی در این زمینه صورت گرفته است . بخشی از این مبلغ برای هزینه های زیست محیطی صرف می شود و سازمان محیط زیست وظیفه دارد این هزینه ها را برآورد کند و قیمت نهایی را در اختیار وزارت نیرو قرار دهد .

براساس توافق نامه پاریس کشور ایران نیز مکلف است تا گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد. به همین دلیل مسئولان کشوری برای استفاده از انرژی های نو بسیار پیگیر هستند. اگر برنامه توسعه انرژی های نو در کشور به صورت مستمر ادامه یابد، می توانیم شاهد کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای باشیم.

آیا پنل های خورشیدی ساخت ایران نیز داریم؟

عمده ترین مشکل در تولید پنل های خورشیدی در کشور موضوع بازدهی این پنل ها است. متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در کشور به بازدهی مناسبی از انرژی های خورشیدی دست یابیم، اما برای دست یابی به این تکنولوژی تمام سعی خود را می کنیم. قراردادهایی زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت های متعدد برای افزایش بازدهی صورت گرفت که تاکنون نتایج مطلوبی در این خصوص بدست آمده است. سعی دولت نیز بر این است که پنل های وارداتی نیز دارای کیفیت و بازدهی بالایی باشند.

خریداران اصلی این انرژی ها چه کسانی هستند؟

تمام شرکت ها و کارخانه های پر مصرف مانند صنایع فولاد، لبنیات و نیروگاه ها خریداران اصلی انرژی خورشیدی هستند، اما به دلیل این که قیمت انرژی ها بالا است قدرت خرید کاهش می یابد. برای اینکه مشتریان این انرژی ها منصرف نشوند، وزارت نیرو این انرژی ها را خریداری و به این واحد ها با قیمت دولتی تزریق می کند . بر اساس برنامه وزارت نیرو در آینده قیمت این حامل های انرژی به گونه ای کاهش پیدا می کند که صنایع به راحتی بتوانند از این حامل های انرژی تجدید پذیر استفاده کنند .

آیا ما در آینده توان تولید و صادر کردن این انرژی ها را خواهیم داشت؟

برای تولید انرژی های نو با پنل های ساخت کشور برنامه ریزی گسترده ای توسط وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است که این نیازمند حل برخی از مسائل فنی است و از طرف دیگر ظرفیت بهره وری از نیازهای کشور بسیار بالاتر است؛ به همین دلیل می توانیم بعد از تکمیل این ظرفیت، این انرژی را نیز صادر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، انرژی نو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار