حاشیه صحن علنی امروز؛

جنجال در بهارستان بر سر یک لایحه/ نمایندگان: ملت ما را نخواهند بخشید/لاریجانی: مجلس جای گفت‌وگوست+ تصاویر

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در دستور کار امروز حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز (سه‌شنبه 1 خردادماه) در حالی آغاز شد که قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم را در دستور کار قرائت کرد.

جنجال در بهارستان بر سر یک لایحه/ نمایندگان: ملت ما را نخواهند بخشید/لاریجانی: مجلس جای گفت‌وگوست

قرائت این دستور کار صدای "دو دو" نمایندگان را بلند کرد و آنها شروع به اعتراض به این لایحه کردند.

بیشتر بخوانید: لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم برای اصلاح به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد 

در ادامه، بعد از قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 درباره معوقات بانکی و طرح استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف کشور و عضویت در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای کشور در جلسه امروز نوبت به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم رسید، اما در این زمان حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه با در دست داشتن پلاکاردهایی از کرسی سبز خود برخاست و با  فریاد خطاب به هیئت رئیسه این لایحه را استعماری خواند.

امیرحسن قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس در میان داد و فریادهای تعدادی از  نمایندگان گفت؛ برخی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این لایحه و تعدادی دیگر از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را دارند.

جنجال در بهارستان بر سر یک لایحه/ نمایندگان: ملت ما را نخواهند بخشید/لاریجانی: مجلس جای گفت‌وگوست

در این زمان نمایندگان دیگری مانند ابطحی، پژمان‌فر، سالک، قاضی‌پور و ...  به کنار وی آمدند. آنها بر روی پلاکاردهای خود نوشته بودند؛ "ملت ایران ما را نخواهند بخشید اگر این لایحه استعماری تصویب شود" و "آقای رئیس! الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را از دستور خارج کنید".

در مدت زمان بسیار کوتاهی نظم جلسه بهم ریخت و برخی دیگر از نمایندگان شروع به اعتراض و فریاد زدن کردند که این لایحه باید مسکوت بماند و از دستور کار خارج شود، اما لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سعی در آرام کردن آنها داشت و گفت: "نمی‌توان این لایحه را از دستور خارج کرد، مجلس جای گفت‌وگوست شما نظرات تان را گفتید اجازه دهید که دیگران هم نظراتشان را بگویند و با زور نمی شود نظرات تان را القا کنید، شما نقد و اعتراض دارید بگذارید صحبت شود مجلس جای تضارب آرا است.

اما در این زمان نمایندگانی همچون پژمان‌فر، سالک، قاضی‌پور، حاجی دلیگانی و ... در مقابل جایگاه هیئت رئیسه تجمع کرده و همچنان خطاب به هیئت رئیسه به ویژه لاریجانی با فریاد تقاضای خارج شدن این لایحه را داشتند، البته در این میان نمایندگانی مانند کاظم جلالی سعی در آرام کردن حاجی‌دلیگانی و پژمان‌فر را داشت، اما فریادهای بلند این دو نماینده ذره‌ای آرام نگرفت.

جنجال در بهارستان بر سر یک لایحه/ نمایندگان: ملت ما را نخواهند بخشید/لاریجانی: مجلس جای گفت‌وگوست

رئیس مجلس از نقوی‌حسینی خواست به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پشت تریبون قرار گرفته و نظر این کمیسیون را درباره این لایحه قرائت کند.

نقوی‌حسینی که سعی داشت اظهارات خود را در میان فریادهای برخی نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه از پشت تریبون بیان کند، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از اعلام وصول لایحه دولت برای الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، به بررسی مفاد و محتوای آن و پیشنهادات دولت در خصوص حق تحفظ پرداخت اما به چند دلیل صلاح نداست که آن را به صحن مجلس گزارش کند.

وی همچنین تصریح کرد: این لایحه مخالف اصل سوم قانون اساسی بوده زیرا استعماری است و منجر به تسلط بیگانگان بر کشور می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همچنین دولت از سوی دیگر تلاش کرده که با حق شرط و بیانیه های صادرشده در مقدمه لایحه، از خسارات جلوگیری کند، ولی نظر کارشناسان حقوقی این است که حق شرط (حق تحفظ) و این بیانیه ها نمی توانند از خسارات جلوگیری کنند، لذا گزارش آن را به صحن مجلس ارائه نکردیم.

اما فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس امروز صبح  پیش از آغاز جلسه علنی این لایحه را بررسی و با آن مخالفت کرده بود و در ادامه بیانیه‌ای را هم درباره آن در صحن علنی توزیع کردند.

پس از آنکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مخالفت با این لایحه هیچ گزارشی به صحن علنی ارائه نکرد، نمایندگان خواستار ارائه اخطار و تذکر شدند، در ابتدا علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات اخطار خود را مطرح کرد و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را خلاف شرع و موجب سلطه بیگانه بر مقدرات کشور دانست که لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: "این لایحه با FATF مغایرت ندارد اما به این موضوع توجه کنید که با آن یکی نیست".

پس از نماینده محلات، این بار نوبت به حاجی دلیگانی که شعله اعتراض وکلای ملت به این لایحه را روشن کرده بود، رسید که تذکر خود را ارائه کند که وی در ابتدا از رئیس مجلس انتقاد کرد که چرا به یاوه‌گویی‌های وزیر خارجه آمریکا پاسخی نداده است که لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: "وزیر خارجه آمریکا لیاقت آن را نداشت که در صحن علنی مجلس به وی پاسخ بدهم، یاوه‌گویی‌های او احتیاجی به پاسخ نداشت، هر چند که وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ وی را داد.

در ادامه حاجی دلیگانی به اصل موضوع اشاره کرد و گفت: نمایندگان سوگند یاد کردند که امانت دار این کشور باشند و تحت سلطه نروند در حالی که 9 ایراد اساسی به این لایحه استعماری وارد است و این لایحه دست و پای مردم ایران را می‌بندد.

حاجی دلیگانی در ادامه طعنه‌ای به تصویب 20 دقیقه برجام در صحن علنی زد و گفت: "نگذاریم این لایحه هم مثل برجام شود که در 20 دقیقه آن را تصویب کردیم و آخرش را هم دیدیم".

در ادامه نوبت به مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود رسید که تذکر خود را ارائه دهد، اما وی در موافقت با بررسی این لایحه سخن گفت و به دنبال آن بود که بگوید نمایندگان نگران ارتباط این لایحه با FATF هستند که نتوانست این کلمه لاتین را ادا کند و چندین بار به صورت مقطع گفت: FATF، FAF و ... . این موضوع باعث خنده بهاستان نشینان شد و لاریجانی رئیس مجلس  به کمک وی آمد و گفت خیلی هم مهم نیست، این فقط یک اسم است.

جنجال در بهارستان بر سر یک لایحه/ نمایندگان: ملت ما را نخواهند بخشید/لاریجانی: مجلس جای گفت‌وگوست

بعد از اظهارات مخالفان و موافقان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تأمین مالی مبارزه با تروریسم، بار دیگر نمایندگانی مانند حاجی‌دلیگانی، پژمان‌فر، ذوالنوری، قاضی‌پور، محبی‌نیا، بروجردی، خادمی و ... اطراف لاریجانی و در مقابل وی در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تجمع کرده و خواستار ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی شدند.

لاریجانی ابتدا با این پیشنهاد مخالفت کرد اما گفت که می‌توان هفته آینده را برای بررسی این لایحه در کمیسیون امنیت قرار داد.

رئیس مجلس اما در ادامه بعد از اعتراض نمایندگان اظهار کرد: تنها می‌توان حداکثر 2 هفته برای بررسی این لایحه و اصلاح آن در کمیسیون امنیت ملی فرصت داد و باید در اولین یکشنبه بعد از پایان تعطیلات و سرکشی وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه خود در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

براین اساس، نمایندگان به جایگاه‌های خود بازگشتند تا رأی‌شان را نسبت به این نظر لاریجانی ارائه کنند.

در نهایت با 138 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 رأی مأخوذه در صحن علنی با ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت موافقت شد.

اما لاریجانی رئیس مجلس بعد از رأی‌گیری خطاب به کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: کمیسیون امنیت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و برای اصلاحات این لایحه از دبیرخانه و وزارت اقتصاد کمک بگیرد.

وی تأکید کرد: هرکسی که در کشور نظری دارد، نظر خود را درباره این لایحه منتقل کند، همچنین نمایندگان مخالف و موافق هم نظراتشان را بیان و کمیسیون آن را جمع‌بندی کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: کمیسیون اگر توانست هفته آینده این لایحه را ارائه کند که بهتر است، در غیر این صورت تا دو هفته آینده کار بررسی و اصلاح آن را به اتمام برساند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار