به مناسبت روز آزادی خرمشهر ؛

به یاد رشادت های ممدهای گلستانی در عملیات بیت المقدس

خرمشهر وقتی در ۴ آبان سال ۵۹ اسیر دشمن شد برای آزادی اش تمام ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب یکپارچه شدند و جان بر کف مقابل دشمن ایستادند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ خرمشهر شهر مرزی ایران در جنوب کشور پس از حمله دشمن بعثی علی رغم تمام جان فشانی‌ها در چهارم آبان سال ۱۳۵۹ سقوط کرد و به اشغال دشمن در آمد که مقاومت ۳۴ روزه تمام رزمندگان پس از تحمل دشواری‌ها به آزادی این شهر ختم نشد، اما ایمان سپاه اسلام راسخ‌تر گشت برای بازپس گرفتن ناموس وطن.
 
به یاد رشادت های ممدهای گلستانی در عملیات بیت المقدس

سوم خرداد سالروز پیروزی خرمشهر با عملیات بیت المقدس و تقدیم ۶ هزار شهید نشان از حفظ ایمان است، عملیات بیت المقدس آزمونی برای همه مردم ایران و یکی از بزرگترین عملیات‌های نیروی مسلح کشور بود که با تدبیر شهید صیاد شیرازی در خرمشهر اجرا شد.
 
این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با رمز یا علی در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف سازی آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

برای آزادی این شهر عزیز همه ایران از جمله غیور مردان استان گلستان بسیج شدند و جان فشانی کردند گلستان نیز با تقدیم ۸۴ شهید برای حفظ جان و مال و ناموس کشورش از آزمون ایستادگی و ایثار سربلند بیرون آمد.

جوانان استان گلستان این ایران کوچک نیز مانند سایر جوانان این مرز بوم، شیعه و سنی واز اقوام مختلف، چون ترکمن، سیستانی، کتولی، مازنی همه برای یک هدف در میدان جنگ حاضر شدند تا دست متجاوزان را از شهر کوتاه کنند.
 
به یاد رشادت های ممدهای گلستانی در عملیات بیت المقدس

صفر معراجی یکی از رزمندگان عملیات بیت المقدس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ به رشادت‌ها و مقاومت‌های جوانانی متدین که با قلبی پاک و خالصانه به میدان نبرد آمده بودند اشاره کرد و گفت: جوانان بسیاری در این عملیات به مقام والای شهادت رسیدند مانند شهید محمدعلی احمدی، شهید علی اصغر ایزدی، شهید محمدرضا مهدوی و شهید عربعلی حیقتی وشهید محمدعلی خانه شیر، شهید آنه محمدمختومی که از جوانان اهل سنت بودند که در کنار برادران شیعه خود و با پیروی از سخنان امام راحل در میدان‌های نبرد جانفشانی کردند.
 
به یاد رشادت های ممدهای گلستانی در عملیات بیت المقدس

معراجی ادامه داد: علیرضا خراسانی هم از دیگر رزمندگانی است که بعد از مجروحیت و جانبازی در این عملیات و تحمل درد و رنج بسیار به مدت ۳۴ سال، در سال ۹۵ شهادت را لبیک گفت.
 
معراجی افزود: جهاد بی شائبه غیور مردان اعم از شیعه و سنی، کرد، بلوچ، ترکمن و سیستانی توانست نقشه‌های دشمن را که با نوشتن شعار‌هایی بر دیوار‌های شهر  که خبر از ماندنشان در خرمشهر سخن می‌گفت را نقش بر آب کنند.


فتح خرمشهر، فتح یک شهر نبود


عسگر قلی پور راوی جنگ از استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ به جنگ نابرابری اشاره کرد و گفت: ایران در این جنگ با ۲۰ گردان توپخانه، ۱۱۰ گردان پیاده و ۲۵ گردان زرهی و مکانیزه در مقابل دشمن متجاوز ایستاد البته نه به زور اسلحه، بلکه با قلب‌های انسان‌های پاک و به همین خاطر خرمشهر ساعت ۱۱ صبح سوم خرداد سال ۶۱ باز پس گرفته شد.
 
به یاد رشادت های ممدهای گلستانی در عملیات بیت المقدس

قلی پور افزود: سوم خرداد تنها فتح یک شهر نبود، بلکه روز فتح ارتش‌های گرانسنگی بود که با ایمان و توکل و باهدفی یکسان در میدان نبرد، پیروزی را از آن خود کردند.

وی ادامه داد: فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با ازدست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد و این واقعه نقطه عطفی از لحاظ نظامی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته شد.

سوم خرداد روز نماد پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای انقلاب فرهنگی سوم خرداد را بااین عناوین در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده است.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.