دانستنی‌های علمی؛

یک ناشتایی عجیب اما مفید/ علت کم خونی در زنان چیست؟/ این سرگیجه‌های مرگبار را جدی بگیرید/ خوشمزه ترین خوراکی دنیا که دشمن میکروب‌هاست

کاهش اکسیژن رسانی به مغز، خطر ابتلا به زوال عقل را دست کم ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد. 

خواص مصرف ماست پیش از صبحانه 

ماست یکی از خوراکی‌های مفید و محبوب در میان افراد است، با این وجود کمتر پیش می‌آید که افراد به صورت ناشتا ماست بخورند.

به تازگی محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا دریافتند مصرف ماست پرچرب پیش از صبحانه چند اثر مثبت برای سلامتی دارد.

مصرف ماست پیش از صبحانه فاکتور‌های سلامتی روده را افزایش می‌دهد و مانع ورود سموم به جریان خون می‌شود، همچنین از بالا رفتن میزان قند خون افراد چاق در وعده صبحانه جلوگیری می‌کند.

ناشتا ماست بخورید/ خواص ضد میکروبی عسل/ این سرگیجه را جدی بگیرید/

دلایل کم خونی در زنان 

به اعتقاد پزشکان، زنان بیش از مردان با کم خونی خصوصا کم خونی ناشی از فقر آهن مواجه می شوند.

میزان کم خونی تنها به جنسیت مربوط نمی شود بلکه سن، وضعیت فیزیولوژیکی بدن و عوامل وراثتی هم در میزان کم خونی اثرگذار هستند اما علت این کم خونی ها چیست؟ 

پزشکان دلایل مختلفی را برای کم خونی بیان کرده‌اند، یکی از این دلایل مصرف کم غذاهای غنی از آهن است که موجب می‌شود آهن کافی به بدن نرسد، دلیل دیگر کم خونی، نیاز بیشتر بدن به آهن به دلیل افزایش حجم خون است، دوران نوزادی، دوران بارداری و شیر دهی بدن نیازمند حجم خون بیشتری است در نتیجه آهن بیشتری هم مورد نیاز است.

خون ریزی عادت ماهانه، جراحات، بیماری های بدخیم و انگل ها از عوامل دیگری هستند که احتمال بروز کم خونی را در زنان افزایش می دهند

خواص درمانی عسل 

عسل یکی از برترین خوراکی‌ها است که بیشتر افراد از طعم شیرین آن لذت می‌برند.
بهتر است بدانید که یکی از خواص عسل، قدرت کشندگی و ضد میکروبی آن است. خاصیت ضد میکروبی عسل موجب شده است این خوراکی شیرین در التیام زخم‌ها و محافظت از پوست موثر باشد. همچنین در گذشته برای درمان سریع‌تر  بیماری ها، عسل را با بسیاری از دارو‌ها ترکیب می‌کردند.
توصیه شده است که برای حفظ خواص ضد میکروبی عسل، آن را دور از و نور مستقیم خورشید قرار دهید.

پاکسازی دستگاه گوارش، رفع کم اشتهایی و بی خوابی، جلوگیری از انسداد عروق و رگ‌ها، حذف سنگ کلیه و درمان آب مروارید، تنها برخی از خواص درمانی عسل است.

ناشتا ماست بخورید/ خواص ضد میکروبی عسل/ این سرگیجه را جدی بگیرید/

خطر زوال عقل با سرگیجه  

متخصصان مغز و اعصاب معتقدند کاهش اکسیژن دریافتی به مغز ناشی از کاهش فشار خون می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد.
محققان هلندی در خصوص ارتباط کاهش اکسیژن و آسیب به مغز یک تحقیق طولانی مدت ۲۴ ساله  انجام داده‌اند.
نتایج این پژوهش علمی که در مجله PLOS Medicine منتشر شده است نشان می‌دهد کاهش اکسیژن رسانی به مغز، خطر ابتلا به زوال عقل را دست کم ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
این محققان یکی از نشانه‌های کاهش اکسیژن رسانی به مغز را سرگیجه گرفتن بعد از بلند شدن از زمین می‌دانند، در حقیقت احساس سرگیجه پس از بلند شدن از زمین ممکن است نشانه زوال عقل در آینده باشد.
این پژوهشگران همچنین دریافتند در صورتی که با کاهش اکسیژن رسانی به مغز، ضربان قلب افزایش پیدا نکند، خطر زوال عقل تا ۳۹ درصد افزایش می‌یابد.

ناشتا ماست بخورید/ خواص ضد میکروبی عسل/ این سرگیجه را جدی بگیرید/

افزایش مقاومت آنتی بیوتیک با افزایش دما 

یکی از نگرانی‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر افزایش مقاومت بدن به آنتی بیوتیک هاست. شیوع این امر موجب می‌شود آنتی بیوتیک‌های موجود در سال‌های آینده در درمان بیماری‌ها چندان موثر نباشند.
پیش از این ثابت شده بود که مصرف خودسرانه یا بیش از حد این دارو‌ها موجب افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود، تحقیقات جدید نشان می‌دهد احتمالا تغییرات آب و هوایی هم مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.
محققان دانشگاه هاروارد با جمع آوری داده‌ها و اطلاعات بیمارستان‌های کشور آمریکا دریافتند با بالا رفتن دمای هوا، مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها هم افزایش می‌یابد.
این تحقیقات در مراحل اولیه است و اطلاع از میزان تاثیرگذاری دمای هوا بر مقاومت آنتی بیوتیکی نیازمند تحقیقات بیشتری است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار