معاون سازمان راهداری مطرح کرد:

رسیدگی به مشکلات کامیون داران/راه اندازی سامانه اطلاع رسانی صنفی به منظور شفاف سازی قراردادها

امانی تهرانی گفت:رانندگان با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی، اطلاعات صنفی مربوط به دستمزد و قراردادها را دریافت می کنند.

بررسی مشکلات کامیونداران به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در برنامه گفتگوی 18:30 در خصوص مشکلات کامیون داران اظهار داشت: مسائلی که اخیرا در این حوزه اتفاق افتاده یک موضوع صنفی است و هیچ مرجعی حق ندارد از آن بهره برداری سیاسی کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود ادامه داد: 90 درصد کامیون داران مالکان خودرو ها هستند اما دستمزد ها متفاوت است و حتی حقوق ماهانه برخی کامیون داران  1 میلیون تومان است.

کریمی گفت: استفاده از حق بیمه و مزایای بازنشستگی در این صنف نیز بسیار پایین است.
 
دبیر کانون کامیون‌داران کشور افزود: در پایان سال 95 با توجه به نوع شغل رانندگی، مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که رانندگان می توانند با 25 سال سابقه بیمه و 55 سال سن بازنشسته شوند اما سازمان تامین اجتماعی نسبت به این مصوبه کم کاری و کوتاهی کرده است.
 
کریمی گفت: بیمه رانندگان بیمه خاص است مانند بیمه خادمین مساجد و قالیبافان بنابر این می توان شرایط خاص نیز برای آنان در نظر گرفت.
 
وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون های پزشکی تصمیم می گیرد که راننده ای که از کارافتاده است باید تعداد سال های باقیمانده را به شغل دیگری بپردازد در صورتیکه در برخی موارد این راننده از کار افتاده توان کارکردن در شغل دیگری را ندارد.
 
این مقام مسئول اظهار داشت:تاکنون کارمزد های واقعی بین شرکت های حمل و نقل و صاحب بار به رانندگان تعلق نمی گرفت و رانندگان به دسمزد واقعی متناسب با بارنامه دریافت حقوق ندارند و حق و حقوق آنها از بین می رود.
 
وی در مورد اینکه برخی هزینه ها که به کامیون دارن ارتباطی ندارد متوجه آنان دانست و گفت: چنانچه کالایی قاچاق عنوان شود این کامیون داران هستند که متضرر می شود و ممکن است ماهها کامیون آنها توقیف شود در صورتیکه ضرر و زیان آنها جبران نمی شود.

بر اساس این گزارش امانی تهرانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این برنامه تصریح کرد:برخی از مشکلات کامیون داران ناشی از مبالغ پایین درآمدها و عدم اطلاع از میزان قرارداد حمل بار بین شرکت های حمل و نقل با صاحبان کالاست که این موضوع با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه شغل رانندگی و کامیون داری از جمله مشاغل سخت محسوب می شود افزود: میزان افزایش درآمد کامیون داران با افزایش هزینه ها متناسب نیست.
 
امانی تهرانی گفت: بیش از 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر توسط رانندگان جاده ها صورت می گیرد در صورتیکه کرایه بار و مسافر توافقی است و در سه سال گذشته افزایشی نداشته است.
 
این مقام مسئول اظهار داشت:پس از افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه ها، قرار بود تا قبل از ماه مبارک رمضان افزایش نرخ حقوق کامیون داران اعمال شود.
 
وی گفت: اکثر استان ها و مراکز شهرستان ها نرخ توافقی را اعمال کرده اند یعنی میانگین افزایش حقوق و کرایه های بطور 15 درصد و سقف آن تا 20 در صد افزایش یابد.
 
امانی تهرانی در خصوص بیمه کامیون داران تصریح کرد : بر اساس قانون سال 79 بیمه درمانی ، مقرر شده 50 درصد بیمه رانندگان بصورت یارانه از طریق دولت تامین اعتبار شود در حالی که در هفته گذشته در برخی شهرستان ها سازمان تامین اجتماعی بطور یکطرفه و بدون محاسبه یارانه کل مبلغ را از رانندگان کسر کرده است که با پیگیری های انجام شده اکنون این مشکل برطرف شده است.
 
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد چگونگی بازنشستگی رانندگان اضافه کرد: بیمه بازنشستگی با حداقل دستمزد و پس از 30 سال بازنشسته می شوند و اغلب  رانندگان تمایل دارند با پرداخت مازاد پرداختی بیمه  رقم بیشتری را برای دوران بازنشستگی بدست بیاورند و بازنشسته شوند.
 
وی تاکید کرد:سهم پرداختی آنان و درصد کمک دولت بصورت یارانه نیز تا یکی دو ماه آینده مشخص می شود.
 
این مقام مسئول گفت: بر اساس قانون مشاغل سخت، رانندگان باید 6 ساعت در روز فعالیت داشته باشد و ضریب بیشتری از مزایا برخوردارشوند.

امانی تهرانی بیان کرد:تا دو ماه دیگر با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی، اطلاعات صنفی مربوط به میزان حقوق و دستمزد رانندگان و چگونگی قراردادهایی که بین صاحب کالا و شرکت ها بسته می شود به شماره های آنها ارسال می شود.
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: حمل و نقل ، کامیوندار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
بنزین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
خادم مسجد با راننده کامیون بیمه یکسان داره؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار