بازی رسانه‌ای سعودی‌ها در قالب "عادی سازی روابط با صهيونيست‌ها"/بازوهای تبلیغاتی «بن سلمان» چه کسانی هستند؟+تصاویر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بن سلمان در راستای اجرای تصمیم «عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها»، برخی قلم به دستان وابسته به دربار سعودی را از میان شخصیت‌های رسانه ای و تبلیغاتی عربستان انتخاب کرده است.

رژیم آل سعود که ادعای ام القرایی جهان اسلام را برای خود یدک می‌کشد، برای پیشبرد تصمیم رسمی خود مبنی بر عادی سازی تدریجی روابط با رژیم صهیونیستی نیازمند راهکاری مدون و منسجم جهت مقدمه سازی و جلب توجه افکار عمومی خود و ملت‌های جهان است. این در حالی است که رژیم سعودی تلاش دارد این بار پا را از بهبود مناسبات با رژیم اسرائیل فراتر بگذارد و ضمن ائتلاف با این رژیم ضد آرمان فلسطین به عنوان یکی از مقدس‌ترین آرمان‌های امت اسلامی که از هفتاد سال پیش اولویت اصلی جهان اسلام وارد عمل شود.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

محمد بن سلمان نظریه پرداز و عامل اصلی اجرای این طرح است که به نظر می‌رسد تحت فشار آمریکایی‌ها و برای تثبیت موقعیت و حاکمیت خود در پادشاهی آینده عربستان ناگزیر به اجرای این مطالبات است. وی در راستای اجرای این تصمیم استراتژیک، برخی قلم به دستان وابسته به دربار سعودی را از میان شخصیت‌های رسانه ای و تبلیغاتی عربستان انتخاب کرده و از آن‌ها به عنوان ابزار پیشبرد اهداف خود استفاده می کند تا شاید بتواند افکار عمومی را برای پذیرش این طرح آماده نگه دارند.

نویسندگان سعودی برای پیشبرد مضامین غلط مورد نظر خود در ایجاد رابطه با اسرائیل ترفندهای مختلفی را دنبال می‌کنند. برخی از آن ها سیاست ارعاب در برابر قدرت پوشالی اسرائیل و متحدان غربی- آمریکایی آن را در پیش گرفته‌اند. عده‌ای دیگر به تحریف تاریخ اقدام کرده و ضمن نادیده گرفتن جنایت‌های تاریخی صهیونیست‌ها ضد ملت فلسطین، آنها را در تصاحب فلسطین و قدس اشغالی صاحب حق می‌دانند. عده‌ای نیز تلاش دارند با دمیدن بر آتش اختلافات فرقه‌ای، ایران را به عنوان دشمن اصلی کشورهای عربی معرفی کنند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

دیدار بن سلمان و ترامپ

در این مقاله به بررسی برخی شخصیت‌های رسانه ای و نویسندگان مزدور سعودی می‌پردازیم که با بازی در پازل محمد بن سلمان، هدف اصلی نوشته‌ها و مقالات خود را پیشبرد روند عادی سازی روابط ریاض- تل آویو قرار داده‌اند. این افراد عبارتند از: «محمد آل الشیخ»، «عبدالحمید الحکیم»، «ترکی الحمد»، «أحمد العرفج»، «منصور الخمیس»، «صالح الفهید»، «منصور النقیدان»، «سامی العثمان»، «حمزة السالم»، «سعود الفوزان»، «عبدالرحمن الراشد»، «سعاد الشمری»

محمد آل الشیخ:

این نویسنده لیبرال از مهمترین حامیان عادی سازی روابط با اسرائیل است. او با وجود اینکه یکی از مهمترین حامیان جدایی دین از سیاست است، اما وقتی کار به استفاده ابزاری از دین برای پیشبرد اهداف خود می‌رسد، از فتوای عبدالعزیز بن باز مفتی سابق رژیم سعودی استفاده می‌کند که معتقد بود اگر کشورهای مسلمان بدانند که صلح با یهودیان و تبادل سفرا و خرید و فروش با آنها و دیگر معاملات مجاز در شریعت مطهر به نفع مسلمانان است، مجاز به این کار هستند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

 

آل الشیخ با استفاده از این فتوای مفتی وهابی و درباری آل سعود، آن را در سپتامبر سال ۲۰۱۶ در صفحه توییتر خود بازنشر کرده و نوشت: وقتی شیخ عبدالعزیز بن باز مجوز عادی سازی روابط با اسرائیل را صادر می‌کند، ما چرا آن را آزمایش نکنیم؟

محمد آل الشیخ در دسامبر سال ۲۰۱۷ توئیتی دیگر نوشت و اعلام کرد منافع عربستان دیگر با آرمان فلسطین نیست. آل‌الشیخ یک ماه بعد از فلسطینیان خواست تا ضرب المثل «کاچی به از هیچی» را دنبال کنند و به چیزهای اندک در برابر اسرائیلی‌ها راضی شوند و اسرائیل را تحریک نکنند. وی نوشت که واشنگتن و غرب همراه تل‌آویو هستند و فلسطینی‌ها غیر از کسانی که شعار می‌دهند و خطبه می‌خوانند و نمی‌توانند پشه‌ای را بکشند، کسی را با خود ندارند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

** عبدالحمید الحکیم:

چند ساعت بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، الحکیم نویسنده سعودی و مدیر آکادمی مطالعات خاورمیانه در جده در گفتگو با شبکه آمریکایی الحرة از مسلمانان جهان خواست تا به این موضوع اعتقاد داشته باشند که قدس به عنوان یک نماد دینی مقدس برای یهودیان به شمار می‌رود و قداست آن مانند قداست مکه و مدینه برای مسلمانان است.

وی در توجیه ادعای خود از افکار عمومی عربی خواست تا از اسلام سیاسی که بذرهای کینه و نفرت نسبت به یهودیان را می‌پاشد، دست بردارند و حق تاریخی آنها در منطقه! را انکار نکنند.

مواضع عبدالحمید الحکیم بیشتر از اینکه متعلق به یک نویسنده مسلمان به نظر برسد، به سمت مواضع سخنگوی رژیم اشغالگر قدس تمایل دارد.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

وی در آوریل گذشته نیز از طریق صفحه خود در توئیتر، سالروز موجودیت رژیم صهیونیستی را به این رژیم تبریک گفت و خواستار وحدت میان اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها شد. حساب کاربری اسرائیل به زبان عربی که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آن را اداره می کند، از توئیت الحکیم استقبال کرد.

وی در این توئیت دولت اسرائیل را حق تاریخی یهودیان خواند و مدعی شد که کتابهای آسمانی و تاریخ منطقه طی ۷۰ سال گذشته اسرائیل را به عنوان یکی از دولت‌های دنیا به رسمیت می‌شناسند. الحکیم در عین حال به صورت عمد تاریخ منطقه قبل از ۷۰ سال پیش و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در همین مدت را نادیده گرفت و با مخاطب قرار دادن دیگران افزود که از انکار اسرائیل غیر از ضعف و جنگ‌های مذهبی که توسط ایران به عنوان دشمن واقعی شما اداره می‌شود، چیزی عایدتان نمی‌گردد.

مطلب الحکیم در ۳ می گذشته از عمق سرسپردگی وی به رژیم صهیونیستی پرده بر می دارد، آنجایی که می‌نویسد که تنها اسرائیل است که در کنار عربستان ضد ایران قرار گرفته و عرب‌ها و ترکیه چنین کاری نکرده‌اند.

** ترکی الحمد:

ترکی الحمد نویسنده سعودی در دسامبر سال ۲۰۱۷ با حمله به فلسطینی ها مدعی شد که آنها آرمان خود را فروخته‌اند، لذا نباید موضوع فلسطین موضوع اصلی عرب‌ها قرار داشته باشد. این ادعای احمقانه در شرایطی مطرح می‌شود که همین چند روز پیش ده‌ها فلسطینی در غزه در حمایت از آرمان به حق خود در برابر سکوت و توطئه‌های رژیم‌های عربی جان خود را فدای آرمان قدس کردند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

 

این نویسنده سعودی با تلاش برای ادعای تناقض میان موضوع فلسطین و آرمان‌های ملی گرایانه می‌نویسد: من آرمان مربوط به کشورم در زمینه توسعه و آزادی جدا شدن از گذشته را دارم. اما در مورد فلسطین، وقتی اهل خانه آن را رها کنند، خدا باید نگهدار آن باشد.

وی در توئیتی دیگر می‌افزاید: از من نقل شده که گفتم قدس دیگر موضوع ما نیست، این نقل قول درست نیست. من گفتم که فلسطین دیگر موضوع اول جهان عرب به شمار نمی‌رود، چرا که اهالی فلسطین آن را فروخته‌اند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

دیدار بن سلمان با بوش پسر و بوش پدر

الحمد در جای دیگری در توجیه ادعاهای مغرضانه خود به موضوع فلسطین تلاش دارد مسئولیت تمام سرخوردگی‌ها و شکست‌های داخلی و خارجی رژیم سعودی را متوجه موضوع فلسطین کند. او در این زمینه می‌گوید: برخی تصور می‌کنند که من مخالف آرمان فلسطین هستم، اما این درست نیست. از سال ۱۹۴۸ تاکنون ما از نام فلسطین رنج برده‌ایم. کودتاها با نام فلسطین انجام شده است. توسعه کشور با نام فلسطین متوقف مانده و آزادی‌ها با نام فلسطین سرکوب شده است. این در حالی است که اگر فلسطین به یک کشور تبدیل شود، چیزی فراتر از یک کشور سنتی عربی نخواهد بود.

الحمد در ۱۳ می سال جاری رویکرد خصمانه عرب‌ها ضد اسرائیل! را محکوم کرده و از آنها خواست تا در برابر دشمن ایرانی بایستند. او که از واکنش افکار عمومی نسبت به ادعاهای صهیونیستی خود آگاه بود، می‌افزاید: به من صهیونیست خواهند گفت، اما صهیونیست بودن برای کشور بهتر از ملی‌گرا بودنی است که ما را وارد باتلاق می‌کند.

وی دشمنی دیرینه عرب‌ها با رژیم صهیونیستی را یک دشمنی روانی می‌داند و مدعی است که خطر واقعی ایران است.

** احمد العرفج:

در اکتبر ۲۰۱۷ العرفج نویسنده سعودی در مطلبی نوشت: اسرائیل دیگر مانند گذشته نیست و ما ناگزیر هستیم موجودیت آن را به رسمیت بشناسیم. وی در پاسخ به سوال مجری که آیا با روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافق است، گفت: من در برخی موارد با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقم. الان قطع روابط با اسرائیل فایده‌ای ندارد.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

وی خواستار همزیستی مسالمت‌آمیزی شده که صهیونیست‌ها در تاریخ فلسطین نشان دادند هیچ بهره‌ای از این رویکرد متمدنانه ندارند. العرفج در این زمینه مدعی شد که باید انتخاب سرنوشت آرمان فلسطین را به عقلای فلسطینی سپرد.

احمد العفرج مشکل کنونی عربستان را در درجه اول ایران و قطر و یمن دانست و گفت که اسرائیل مشکل عربستان نیست.

** منصور الخمیس:

منصور الخمیس از دیگر تریبون‌های تبلیغاتی محمد بن سلمان برای پیشبرد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. وی در فوریه سال ۲۰۱۸ در مطلبی در توییتر، از حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب‌الله لبنان و ایران در داخل سوریه حمایت کرده و در نشان دادن سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی می‌نویسد:

اگر من تنها یک اطلاعات داشتم که می‌توانست به اسرائیلی‌ها در تحقق پیروزی حملات ضد ایران و حزب‌الله و بشار اسد کمک کند، آن را با یک بوسه به اسرائیل تقدیم می کردم.

وی در روز ۱۳ آوریل گذشته هجمه مبغضانه ای را ضد راهپیمایی‌های بازگشت ملت فلسطین انجام داده و مدعی شده است که این راهپیمایی‌ها تظاهرات ایرانی و وابسته به حماس برای ایجاد هرج و مرج است.

این نویسنده سعودی مدعی شده است که ایران از حماس به عنوان برگه فشار بر آمریکا استفاده می‌کند و اهالی غزه قربانی این روند شده‌اند. آیا در غزه عقلایی وجود دارند که بدانند حماسِ تروریست با خون ملت تجارت می‌کند!

** صالح الفهیدان:

الفهیدان موضوع سنتی اصالت خط و مرزهای جغرافیایی در برابر آرمان‌های امت اسلام را مطرح کرده و می‌گوید منافع ما مهمتر از آن است که آنها را برای کسانی قربانی کنیم که به دنبال هلاکت تو هستند. وی این اظهارات را در دسامبر سال گذشته و بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی مطرح کرد.

** منصور النقیدان:

النقیدان رویکرد تخریب وجهه حماس به عنوان یکی از اهرم‌های محور مقاومت را در ادعاهای صهیونیستی خود دنبال می‌کند. وی مقاله‌ای در روزنامه الاتحاد امارات در دسامبر ۲۰۱۷ نوشته و به موضوع مصعب از فرزندان یکی از رهبران سابق جنبس حماس اشار کرده که با سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی همکاری می‌کرد. وی در این خصوص می‌نویسد که این داستان نیاز به تفکر دارد تا فرصت باقیمانده برای رسیدن به سازش از دست نرود.

** سامی العثمان:

سامی العثمان نویسنده سعودی و سردبیر روزنامه الریاض الیوم است که از حملات رژیم صهیونیستی ضد زیرساخت‌های سوریه به شدت حمایت می‌کند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

وی مدعی شده است که اسرائیل تنها طرفی است که می‌تواند ایران را شکست دهد. او در عین حال اظهارات و ادعاهای مقامات رسمی ریاض مبنی بر قدرت داشتن برای شکست ایران را رد می‌کند.

** حمزة السالم:

در نوامبر سال ۲۰۱۷ حمزة السالم نویسنده سعودی آمال و آرزوهای خود در عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را در فضای مجازی منتشر کرده و پیش‌بینی می‌کند که در صورت برقراری روابط رسمی میان دو طرف، اسرائیل به گردشگاه اصلی گردشگران سعودی تبدیل شود.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر


بیشتر بخوانید:موج دستگیری فعالان و روزنامه‌ نگاران در عربستان/سعودی‌ها به چه بهایی از حقوق اجتماعی برخوردار می‌شوند؟


او که به دنبال بازار گرمی برای سرزمین‌های اشغالی است، می‌نویسد: اسرائیل از زیباترین کشورهایی است که خداوند آفریده و زیبایی شرق و غرب و تمدن‌های قدیمی و جدید را در آن جمع کرده است.

** سعود الفوزان:

سعود الفوزان نویسنده لیبرال سعودی یکی دیگر از کسانی است که مطالب خود را در دایره تشویق به عادی سازی روابط با اسرائیل منتشر می‌کند: او در توجیه ادعاهای خود در حمایت از یهودیان می‌نویسد:

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

من وکیل یهودیان نیستم، اما یک یهودی به من نشان دهید که یک سعودی را کشته باشد، در این صورت من هزار سعودی از داعش و القاعده را به شما نشان می‌دهم که با انفجار، ملت خود را به قتل رسانده است.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

** عبدالرحمان الراشد:

الراشد یکی از نویسندگان نزدیک به دربار پادشاهی عربستان و مدیر سابق شبکه العربیه است. او در گفتگویی که با آکادمی مطالعات هدسون در آمریکا انجام داد، خواستار عقد قرارداد برای فعالیت‌های کاری عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در عربستان شد تا برقراری مناسبات رسمی بین تل آویو و ریاض امکان‌پذیر شود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که عربستان در حال حاضر بسیاری از کارگران خارجی را به طرز رقت‌باری از خاک خود اخراج می‌کند.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

وی در پاسخ به اینکه آیا این سیاست به سمت یهودیان نیز کشیده می‌شود، گفت: طبعا. و این موضوع بر مناسبات عربستان و اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود و آن را گرم‌تر خواهد کرد. البته در درجه اول باید مناقشه اسرائیلی- فلسطینی حل و فصل شود.

** سعاد الشمری:

این زن نویسنده و فعال سیاسی سعودی در تشویق به عادی سازی روابط با اسرائیل می‌گوید: ۶۰ سال است که دولت‌های عربی ما را به ملی‌گرایی پوشالی و دشمنی با اسرائیل مشغول کرده‌اند. الان زمان آن فرا رسیده که سازش و زندگی مسالمت‌آمیز را تجربه کنیم.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

** طراد الاسمری:

الاسمری نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی و سردبیر روزنامه الکترونیکی انحاء است. وی در توئیتی در فضای مجازی رژیم صهیونیستی را برابر با جنبش حماس معرفی کرده است.

از معرفی بازو‌های تبلیغاتی ولیعهد سعودی تا طبیعی جلوه دادن عادی سازی روابط با اسرائیل! +تصاویر

منبع:مشرق

انتهای پیام/

بازوهای تبلیغاتی «بن سلمان» چه کسانی هستند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
انشااا. به امید ظهور
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
به گفته رهبر عزیزم آمریکا شیطان بزرگه.
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی
۱۲:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
آل سعود همان آل سقوط است
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۱۱:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
الته این کار بی سوادان السعودی خیلی هم جای تعجب نداره بلکه اصلا هم جای تعجب نداره؛ چون یک رژیم رو به نابودی و محکوم به فنا برای اینکه رژیم خودش رو چند صبایی حفظ کنه به همه چیز چنگ میزنه مانند همیین قضیه ؛ رژیم صعودی برای حفظ رژیم مجبوره که رژیم آپارتای دیگه مثل خودش رو به رسمیت بشناسه.
مرگ بر رژیم صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
انشالله نابودی السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر السعود جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
خداکنه این السعود واسرائیل هرچه زودتر نابود ومحو شوند
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۹:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
ما که نفهمیدیم بالاخره این فرد (بن سلمان) مرده است؟ زخمی است؟ مخفی شده؟ و یا همچنان فعال است؟