پرورش گوجه‌فرنگی در وسط بیابان +فیلم

گلخانه‌ای در وسط بیابان تنها با نور آفتاب و آب دریا گوجه‌فرنگی پرورش می‌دهد.

پرورش گوجه‌فرنگی در وسط بیابان+ فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گلخانه‌ای در جنوب استرالیا تنها با آب دریا و نور خورشید سالانه قادر به تولید 1500 تن گوجه فرنگی (15 درصد سهم مصرف کل استرالیا) است.

این اولین سیستم کشاورزی در جهان است که کوچک‌ترین استفاده‌ای از سوخت‌های فسیلی، آفت‌کش‌ها و آب‌های زیر زمینی برای تامین انرژی نمی‌کند. این اقدام با توجه به بحران آب در سراسر جهان، آینده روشنی را برای کشاورزی رقم خواهد زد.

یک تیم از دانشمندان بین‌المللی شش سال گذشته را صرف تحقیق و طراحی این سیستم گلخانه‌ای کرده‌اند و در نهایت در مه 2018 فعالیت این گلخانه رسما آغاز شد. کارخانه، نمک آب انتقال یافته از دریا را جداسازی می‌کند تا برای آبیاری 180000 گیاه گوجه‌فرنگی در داخل گلخانه مصرف شود. انرژی لازم جهت نمک‌زدایی نیز از تابش خورشید تامین می‌شود.

دمای بالای هوا در تابستان این منطقه را برای کشاورزی نامناسب می‌کند لذا دانشمندان سیستمی را طراحی کرده‌اند تا با استفاده از آب دریا رطوبت و دمای مناسب در داخل گلخانه تامین شود. سرمای هوا در زمستان نیز با انرژی جذب شده توسط پنلهای خورشیدی به گرمای مطبوع در گلخانه تبدیل می‌شود. آب دریا هوای گلخانه را تمیز و استریل می‌کند و در نتیجه به آفت‌کش‌ها نیازی نیست. گیاهان به جای خاک در داخل بدنه نارگیل‌ها رشد می‌کنند.

در سیستم خورشیدی این مجموعه 2300 آینه نور خورشید را به یک برج 127 متری منعکس می‌کنند. در یک روز آفتابی این سیستم می‌تواند تا 39 مگاوات انرژی تولید کند که برای تامین قدرت کارخانه آب‌شیرین‌کن و تامین برق گلخانه کافی است. گوجه‌فرنگی‌های تولید شده در این گلخانه در حال حاضر در سوپر‌مارکت‌های استرالیا به فروش می‌رسد.

باتوجه به پایان‌پذیری و آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی و هدر‌رفت زیاد آب در یخش کشاورزی این گونه سیستم‌ها می‌تواند روش بهینه و پاک برای آینده کشاورزی در جهان باشد.

در ادامه فیلم این گلخانه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید:
راه اندازی کسب‌وکار پرورش گیاهان دارویی چقدر آب می‌خورد؟

۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به آبیاری نوین است

انتهای پیام/


از دل بیابان تا سوپرمارکت‌های شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۳۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
با توجه به متن زیرنویس شده نوشته است: سالانه 17000 تن نه 1500 تن... و 23000 آینه ی نور خورشید نه 2300
ممنون
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدایااااااا
آخرین اخبار