آموزش کتابت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

کارگاه آموزشی کتابت قرآن کریم با محوریت خط نسخ و ثلث در حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارگاه آموزشی کتابت قرآن کریم با محوریت خط نسخ و ثلث با حضور خوشنویسان و علاقمندان این رشته هنری به سرپرستی حسن کرمانی در حوزه هنری شهر تبریز برپا شد.  

در ابتدای این کارگاه نکاتی پیرامون اصول خلق قطعات ثلث، تاریخچه مختصری از آن در طول تاریخ و نیز مقایسه بین خطوط اساتید بزرگ این رشته هنری با ارائه تابلوهای نوابغ خوشنویسی ارائه شد.

در ادامه حسن کرمانی به آنالیز و تجزیه و تحلیل آثار میرزا محمد شفیع تبریزی پرداخت و گفت: محمد شفیع تبریزی فرزند میرزا محمد علی خوشنویس از خوشنویسان زبده خط نسخ و در زمره بزرگترین خطاطان پیرو مکتب نیریزی به شمار می آید که سالهای گرانبهای عمر خود را در کتابت قرآن کریم و کتب ادعیه سپری کرده است و نمونه های چشم نوازی از هنر نسخ نویسی با اسلوب ایرانی را به نمایش گذاشته است.

وی در این خصوص افزود: حیات محمد شفیع تبریزی مقارن با سلطنت فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار بوده و به استناد برخی شواهد احتمالا در اواخر سده دوازدهم در تبریز دیده به جهان گشوده و در همین شهر تا پایان عمر زندگی نموده است.

گفتنی است؛ در ادامه این کارگاه، هنرمندان ضمن ارائه آثار خطاطی خود از راهنمایی های اساتید بهره لازم را بردند و مقرر گردید کارگروه های تخصصی در زمینه  نسخ و ثلث تداوم یابد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار