در سالجاری؛

سیستان و بلوچستان رتبه نخست کم بارش‌ترین استان کشور

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان وبلوچستان در سال آبی ۹۶-۹۷ رتبه نخست کم بارش‌ترین استان کشور معرفی شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رضا آزادمنش کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان وبلوچستاندر سال آبی ۹۶-۹۷ کم بارش‌ترین استان کشور معرفی شد به طوری که ۱۰۰ درصد گستره آن تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است.

آزادمنش افزود:داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان با دریافت ۲۸.۶ میلیمتر بارش از آغاز سال زراعی جاری تاکنون با کاهش کم سابقه ۷۰.۶ درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت همچنان کم بارش‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: براساس نقشه‌های پیش بینی فصلی، امسال بارش‌های مونسونی شبه قاره هند در آغاز مونسون بیش از نرمال در سیستان و بلوچستان برآورد می‌شود.

وی افزود: در این راستا بارش به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان در آغاز فعالیت مونسون (خرداد تا نیمه تیر) نرمال تا قدری بیش از نرمال پیش بینی می‌شود و احتمال وقوع بارش‌های ناگهانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مونسون امسال در سیستان و بلوچستان در اواخر تابستان تضعیف می‌شود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به کم بارشی انباشته از ابتدای سال زراعی جاری، پیش بینی افزایش دما نسبت به بلند مدت و عدم جبران کامل کمبود بارش در باقیمانده سال زراعی رعایت و اجرای برنامه‌های کنترل مصرف بهینه آب و برق ضروری است.

انتهای یپام/ع

سایه خشکسالی بر سر سیستان وبلوچستان 

برچسب ها: بحران آب ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار