پژوهشگران دانشگاه کاشان موفق به تولید سنتز نانوذراتی از آب انار شدند که می‌توان آن‌ها را جهت تصفیه فوتوکاتالیتی پساب صنایع رنگی، مورد استفاده قرار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر سحر زینت لو عجب‌شیر، محقق پسادکترای دانشگاه کاشان و عضو هیات علمی دانشگاه بناب گفت: پژوهشگران این دانشگاه موفق به تولید سنتز نانوذراتی از آب انار شدند که می‌توان از آن‌ها در تصفیه فوتوکاتالیتی پساب صنایع رنگی،  استفاده کرد.

محقق پسادکترای دانشگاه کاشان ضمن اشاره به فناوری فتوکاتالیتیک جهت حذف آلاینده‌های آبی گفت: تولید نانوذرات فتوکاتالیست یکی از منابع مهم آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

وی افزود: یکی از راهکارهای در حال پیشرفت برای حذف آلاینده‌های آبی، استفاده از نانوذرات فتوکاتالیستی است که بر پایه مواد نیمه رسانایی است.

به گفته وی،از طرف دیگر فرآیند تولید نانوذرات می‌تواند خود موجبات آلودگی‌های زیست‌محیطی و از جمله آب را فراهم آورد از این‌ رو در این طرح ما از یک ماده اولیه طبیعی برای تولید نانوذرات فتوکاتالیست استفاده کرده‌ایم.

محقق پسادکترای دانشگاه کاشان در ادامه افزود: استفاده از آب انار به‌عنوان سوخت اولیه فرایند تولید نانوذرات موجب شده هزینه فرایند کاهش چشم‌گیری داشته باشد و نگرانی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرایند تولید نانوذرات را نیز برطرف کند.

زینت لو عجب‌شیر، تصریح کرد: در این فرایند استفاده از تجهیزات گران‌قیمت حذف شده و سرعت فرایند نیز بالاست ضمن اینکه نانوذرات تولید شده از کارایی کاتالیستی بالایی نیز برخوردارند.»

وی اظهارداشت: در طرح حاضر فتوکاتالیست نانوساختار Dy2Ce2O7 با یک روش آسان و ارزان و منطبق بر اصول شیمی سبز سنتز شده است.

به گفته وی،از آب انار به‌عنوان یک عامل فعال سطحی و به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای عوامل فعال سطحی تجاری آنیونی، کاتیونی و یا پلیمری استفاده شده است. همین امر موجب شده تا نانوذرات فتوکاتالیستی تولید شده نانوذراتی بسیار ریز، یکنواخت و با سطح ویژه بسیار بالا باشند.

به گفته این محقق، نانوذرات فتوکاتالیستی پس از سنتز در دمای 450 درجه و در مدت 4 ساعت، تحت آزمون‌های میکروسکوپی و مشخصه یابی قرار گرفته و در نهایت کارایی فتوکاتالیستی آن‌ها سنجیده شده است.

زینت لو عجب شیر، گفت: نتایج به‌دست‌آمده از کارایی 92/8 درصدی نانوذرات سنتز شده در حذف آلاینده‌های رنگی از آب حکایت دارد.

شایان ذکر است: دکتر سحر زینت لو عجب‌شیر- محقق پسادکترای دانشگاه کاشان و عضو هیات علمی دانشگاه بناب، دکتر مسعود صلواتی نیاسری-عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و زهرا صالحی- دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در این طرح همکاری داشته‌اند.

نتایج این کار در مجله‌ی Ceramics International با ضریب تأثیر 2.986 (جلد 44، سال 2018، صفحات 3873 تا 3883) منتشر شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.