نفرزاده: توقع بیشتری از تیم ملی داشتیم/ باید به بازیکنان جوان فرصت بدهیم

کارشناس و پیشکسوت والیبال ایران گفت: با توجه به اینکه کولاکوویچ از بازیکنان جوان در ترکیب تیمش استفاده می‌کند، باید به آن‌ها فرصت داد.

فرهاد نفرزاده در گفتگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها که 2 شکست و یک پیروزی به همراه داشت،‌اظهار داشت: از آنجایی که فرمول مسابقات لیگ جهانی تغییر کرده است و با سبک و سیاق جدیدی در حال برگزاری است، هر تیم باید تا پایان مسابقات 15 بازی انجام دهد؛ بنابراین باید تا پایان مسابقه پانزدهم صبور باشيم و پس از آن در مورد عملکرد تیم ایران با توجه به امتیازاتی که کسب کرده، صحبت کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک تمام تیم‌ها فراز و فرودهایی را تا پایان مسابقات خواهند داشت. نمی‌توان با گذشت یک هفته اظهار نظری کرد. با این حال از تیم ملی والیبال ایران انتظار بیشتری وجود داشت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که ایران ژاپن را هم بتواند شکست دهد که این اتفاق رخ نداد.

**حملات فرانسه آزارمان داد!

نفرزاده درباره شکست ایران مقابل تیم ملی فرانسه در بازی نخست گفت: فرانسه نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی دارد و تیم جوان‌تری را راهی مسابقات کرده است. هردوتیم، والیبال بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های بسیارخوبی در جریان مسابقه از جانب هر دو تیم رد و بدل شد. مساله‌ای که بسیار به چشم آمد، این بود که تیم فرانسه حملات تاثیرگذارتری داشت؛ به طوری‌که ما نتوانستیم برای مقابله با این حملات از دفاع روی تور یا توپگیری، استفاده بهینه‌ای داشته باشیم. به همین دليل حملات آن‌ها ما را خیلی آزار داد و این در حقیقت نقطه برتری فرانسه نسبت به ما بود و آن‌ها توانستند از این نقطه قوت به خوبی استفاده کنند و پیروز بازی شوند.

این کارشناس والیبال در ادامه خاطر نشان کرد: در طول بازی تقابل خوبی با فرانسه داشتیم اما این مساله باعث شد تا از نظر جسمانی تحلیل برویم و به همین دليل فرانسه توانست در ست چهارم به خوبی سوار بر بازی شود.

نفرزاده به مورد دیگری اشاره کرد و افزود: مورد دیگری که در بازی با فرانسه دیده شد، این بود که در حمله، بار تیم ایران روی دوش امیرغفور بود و دیدیم که او امتیازآورترین بازیکن تیم ما نیز شد. در ست چهارم دیدیم که هرچه به انتهای بازی نزدیک‌تر می‌شدیم، درصد توان دفاعی حریف مقابل حملات غفور بیشتر می‌شد؛ بنابراین به بازیکنی مانند شهرام محمودی در این پست نیاز داشتیم تا بتوانیم در این شرایط از او استفاده کنیم.

**به تقویت پست پشت‌خط‌زن نیاز داریم

این مربی و کارشناس والیبال اضافه کرد: به نظرم شاید بازیکن جوانی که اکنون برای این پست انتخاب شده از نظر سرمربی شرایط و توان حضور در این مسابقه را نداشته است؛ به همین دليل ما نتوانستیم قدرت حمله‌ای تیم را تا پایان بازی روی دفاع حریف حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در طول بازی تیم فرانسه به خوبی از تعویض‌هایش استفاده کرد و مربی فرانسه با تعویض‌های متعدد، چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی، شارژ دوباره را به تیمش تزریق می‌کرد اما متاسفانه تیم ما نتوانست از تعویض‌هایش استفاده خوبی داشته باشد. در واقع ما چون از نفرات جوان تیم استفاده نکردیم، به جایی رسیدیم که شاهد تحلیل قوای جسمانی بازیکنان بودیم.

نفرزاده افزود: بهتر است حالا که این نفرات برای حضور در ترکیب تیم انتخاب شده‌اند، در تعداد بیشتری از مسابقات مورد استفاده قرار بگیرند تا علاوه بر اینکه از نیروی جوانی و انگیزه آن‌ها بهره می‌گیریم، تجربه آن‌ها برای بازی‌های حساس و سخت‌تر در هفته های بعدی نیز بالا برود و کمک بیشتری به تیم داشته باشند.

** هفته به هفته بهتر می‌شویم

وی اظهار داشت: در حال حاضر در والیبال دنیا بيشتر تیم‌ها تقریبا با یک سبک بازی می‌کنند. یعنی  90درصد تاکتیک‌هایی که تیم‌ها استفاده می‌کنند، تاحدودي مشابه یکدیگر است و چیز خاصی وجود ندارد که بگوییم نوع بازی‌ها خیلی با هم تفاوت دارد.

وی ادامه داد: اما یک‌سری برنامه‌های خاص به صورت 10 درصدی وجود دارد که بسته به تفکر و ایده‌های سرمربیان با هم فرق دارند؛ بنابراین ما باید بازیکنانی داشته باشیم که هم‌سطح و همتراز بازیکنان تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنند. برای مثال استفاده از سرویس پرشی یک پوئن بسیار خوب در والیبال دنیاست اما در بازی با فرانسه ما از این روش یا تکنیک به خوبی استفاده نکردیم.

نفرزاده درباره نقاط ضعف و قوت تیم ملی در این هفته از مسابقات ، خاطرنشان کرد: مشکل عمده تیم ما علاوه بر مشکل همیشگی در دریافت، عدم ریسک و قدرتمند بودن سرویس‌ها بود.اگر در جریان این بازی امیرغفور یا موسوی از سرویس پرشی بیشتر استفاده می‌کردند، بهتر می‌توانستند به تیم کمک کنند.

وی افزود: ما در گام اول مقابل فرانسه قدرتمند و میزبان، مي‌توانيم بگوييم با اینکه نتیجه را واگذار کردیم در یک بازی سخت، باخت نزدیکی داشتیم. در بازی با استرالیا نیز با نمایشی خوب به پیروزی رسیدیم. اما در دیدار مقابل ژاپن خوب نبودیم و بازی را به تعلل و عدم تمرکز خود باختیم.

انتهای پیام/

کارشناس والیبال از عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌ها می‌گوید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار